Umowa na zaprojektowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe podpisana
Konsorcjum trzech firm, których liderem jest Infra Centrum Doradztwa zaprojektuje aglomeracyjny odcinek PKM Południe, jako przedłużenie istniejącej linii SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal - wraz z towarzyszącymi mu dwiema inwestycjami drogowymi miasta Gdańsk – Nową Świętokrzyską etap II i Nową Sandomierską. Złożona przez firmy oferta na kwotę 44 mln zł brutto ostatecznie wybrana została jako najkorzystniejsza w ogłoszonym przetargu.
Uroczyste podpisanie umowy odbyło się dziś w Sali Herbowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku. Wzięli w niej udział: Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, wicemarszałek Leszek Bonna, Aleksandra Dulkiewicz prezydent Gdańska, Piotr Grzelak zastępca prezydent, Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA oraz Anna Żyłka, wiceprezes Zarządu Infra-Centrum Doradztwa Sp. z o.o., lidera konsorcjum w skład którego wchodzą także Mosty Gdańsk Sp. z.o.o. i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z.o.o.
- Przystępujemy dziś do podpisania kolejnego kluczowego kontraktu, a więc kontynuujemy prace, dając realną nadzieję tysiącom mieszkańców Gdańska i całego obszaru metropolitalnego, że ten ambitny, wizjonerski projekt stanie się rzeczywistością. Jest to jedna z najważniejszych inwestycji transportowych, jaką Gdańsk będzie realizował w najbliższych latach i jestem głęboko wdzięczny władzom miasta za podjęcie tego ogromnego wyzwania – powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy absolutne przekonanie, że projekt ten, ze względu na przewidywane natężenie ruchu i potoki podróżnych, nie tylko znacząco wpłynie na funkcjonowanie Gdańska, ale będzie także służył interesom całego regionu Pomorza. Jako inwestorzy zdajemy sobie sprawę, że realizacja tego przedsięwzięcia, nawet na etapie przygotowania dokumentacji projektowej, stanowi nie lada wyzwanie, szczególnie w tak intensywnie zabudowanej i zurbanizowanej części miasta.
Wykonawca będzie miał 36 miesięcy – licząc od dnia podpisania umowy – na sporządzenie pełnej dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego pod nazwą: „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” – czyli aglomeracyjnego odcinka PKM Południe od Gdańska Śródmieścia do Kowal (realizowanego przez PKM SA) i dwóch powiązanych z nim inwestycji drogowych: „Budowę bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską” i „Budowę II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale” (realizowanych przez Miasto Gdańsk). Przy okazji podpisania umowy z projektantem, Miasto Gdańsk podpisało również ze spółką PKM SA umowę na inwestora zastępczego dla procesu przygotowania obu inwestycji drogowych.
- To historyczny i epokowy projekt nie tylko dla Gdańska, ale także dla Obszaru Metropolitalnego i całego województwa pomorskiego. Za chwilę podpiszemy umowę, na projektowanie aglomeracyjnego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, wiodącego od przystanku Gdańsk Śródmieście aż do granicy Gdańska z Gminą Kolbudy. To bardzo wymagający projekt, ponieważ przechodzi przez bardzo zurbanizowane części miasta – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Dodatkowo, w ramach tej umowy podpiszemy także umowę na projektowanie Nowej Świętokrzyskiej etap II. Będzie ona wiodła od Niepołomickiej aż do granicy z Kowalami. Wszystkie te projekty są przygotowywane wspólnie tak aby uniknąć kolizji i połączyć te inwestycje, zarówno drogowe jak i kolejowe. Wreszcie bardzo ważne informacje dla mieszkańców głównie dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. W ramach tej umowy zostanie wykonana również dokumentacja projektowa na tzw. Nową Sandomierską, czyli bezkolizyjny przejazd kolejowy. Długa droga przed nami, ale myślę, że właśnie pokonujemy kolejny kamień milowy.
Warto przypomnieć, że na całym ok. 7-kilometrowym, aglomeracyjnym odcinku PKM Południe z Gdańska Śródmieścia do Kowal, linia kolejowa zaledwie na długości kilkuset metrów przebiegać będzie w poziomie terenu. Cała reszta trasy położona będzie na estakadach, w głębokich wykopach lub tunelach. Spośród 6 planowanych na tym odcinku przystanków kolejowych 2 zlokalizowane będą na estakadach, 2 w wykopach, a 2 pod ziemią (jak metro). Do tego dochodzą jeszcze dwie towarzyszące linii kolejowej inwestycje drogowe miasta Gdańsk: ulica Nowa Sandomierska oraz II etap ulicy Nowej Świętokrzyskiej. Dlatego ze względu na niezwykle skomplikowaną inżynieryjnie inwestycję potencjalni wykonawcy musieli wykazać się m.in. niezbędnym do jej prawidłowego zaprojektowania doświadczeniem i wyspecjalizowanym personelem. Szczegółowa weryfikacja pod kątem wymagań zamawiającego wszystkich dokumentów złożonych przez oferentów była w związku z tym niezwykle żmudna i wymagała odpowiedniego czasu.
Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie. Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie zewnętrzne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030.