Tak się zmienia rewitalizowane Oksywie
Dwie inwestycje, które w mijającym roku rozpoczęły się na rewitalizowanym Oksywiu, są już znacznie zaawansowane. Mowa o rozbudowie skrzyżowań ulic Bosmańska - Płk. Dąbka – Dickmana oraz budowie chodnika wraz z murem oporowym wzdłuż ulicy Arciszewskich.
Rozbudowa skrzyżowań na Oksywiu Górnym, w obrębie starej wsi Oksywie, oraz budowa chodnika wzdłuż ulicy Arciszewskich to zmiany zapisane w Gminnym Programie Rewitalizacji, dzięki którym poruszanie się między dwiema częściami dzielnicy stanie się łatwiejsze i bezpieczniejsze. Dotychczasowa organizacja ruchu na zbiegu ulic Bosmańska – Płk. Dąbka – Dickmana przysparzała kłopotów i pieszym, i kierowcom. Pieszym dodatkowo dawał się we znaki brak chodnika wzdłuż stromej ul. Arciszewskich.
- Te problemy właśnie są rozwiązywane, bo na Oksywiu trwają zaawansowane prace. Od lipca toczy się rozbudowa skrzyżowań, a od września budowa chodnika. Na skrzyżowaniach ułożono już kolejne warstwy konstrukcyjne jezdni i chodników, ustawiono nowe oświetlenie, w niezbędnym zakresie przebudowano sieci. Powstało rondo, przebudowano zatokę autobusową - informuje Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. - Za nami większa część prac przy budowie chodnika wzdłuż ul. Arciszewskich: gotowa jest już jego nawierzchnia i konstrukcja muru oporowego zabezpieczającego skarpę. Przygotowując się do rozpoczęcia tych inwestycji braliśmy pod uwagę wyjątkowość obszaru, na którym się toczą. W nawierzchni placu przy hospicjum pojawią się płyty betonowe, na których odwzorowany będzie układ ruralistyczny dawnej wsi Oksywie - jej granice, granice podziałów parcelacyjnych i historycznego zlokalizowania zagród. Z kolei na ul. Arciszewskich kluczowe znaczenie miało zachowanie rosnących tu drzew; niektóre z nich mają ponad 100 lat.
Większość prac drogowych chodnika ukończono. Gotowa jest konstrukcja muru oporowego, na której zostanie ułożona okładzina z kamienia naturalnego. Zakończono niezbędne prace związane z siecią gazową i kanalizacją teletechniczną. Trwają prace przy montażu i podłączeniu oświetlenia ulicy.
Przypomnijmy, że długość chodnika to 188 m (od parkingu przy cmentarzu do szczytu wzgórza), szerokość - od 1,7 m do 2 m. Na jezdni na wysokości schodów prowadzących na / z ul. Makowskiego zaplanowano przejście dla pieszych.
- Sama ulica Makowskiego również została przebudowana, a z ulicą Arciszewskich połączyły ją schody, dzięki którym przejście z ulicy Dickmana np. na cmentarz stało się bezpieczniejsze i krótsze – przypomina wiceprezydent Guć. – Te trzy zadania doskonale się uzupełniają, łącząc Oksywie dolne z górnym i ułatwiając życie mieszkańcom.
Na rozbudowywanych skrzyżowaniach gotowe są już elementy nowego układu komunikacyjnego: rondo, na którym nieznacznie skorygowano ustawienie kapliczki św. Rocha, oraz azyl oddzielający pasy jezdni na wysokości przystanków autobusowych. Trwa układanie kolejnych warstw nawierzchni jezdni i chodników. Zakończono prace przy sieci wodociągowej, usunięto kolizje teletechniczne, rozpoczęto montaż słupów oświetleniowych. Na najbliższe tygodnie zaplanowane są dalsze prace przy nawierzchni chodników.
O tym, jak zmieni się przestrzeń na Oksywiu Górnym, można przeczytać tutaj
Zadanie jest realizowane w ramach projektu Gdynia odNowa: Rewitalizacja dzielnicy Oksywie, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020
Fot. Laboratorium Innowacji Społecznych