Wysłużone "stopiątki" żegnają się z pasażerami. Jeździły po gdańskich torach 46 lat
Tramwaje typu Konstal 105 oficjalnie zakończyły 46-letnią służbę na gdańskich torach przed trzema miesiącami. Teraz żegnamy się na dobre. Wozy 1203, 1339 i 1416 wczoraj wyruszyły w piątkowe popołudnie, 11 czerwca 2021 r., na lawetach, z zajezdni Nowy Port w ostatnią drogę.
Wysłużone tramwaje Konstal 105 podróż zakończą pod Poznaniem. W najbliższych dniach ich los podzieli dziewięć kolejnych stopiątek. Wycofane z eksploatacji tramwaje kupiła firma z Wrześni specjalizująca się w złomowaniu, kasacji i recyklingu pojazdów. Za każdy z dwunastu wozów spółka GAiT otrzymała ponad 13,5 tys. zł.
Pierwszy wagon typu 105N wyruszył na gdańskie tory 46 lat temu - 5 marca 1975 r. Kursował na linii nr 2 Oliwa – Śródmieście. Kolejne cztery wagony dotarły do w następnych dniach. Do Gdańska tramwaje Konstal 105N (i jego nowsza wersja - 105Na) dostarczane były w latach 1975-1990. Tramwaje popularnie zwane stopiątkami stały się bardzo popularnymi tramwajami, nie tylko w Gdańsku, ale w całej Polsce. W wielu miastach nadal obsługują linie komunikacyjne.
W marcu tego roku rozpoczął się nowy rozdział w historii gdańskiej komunikacji miejskiej - już wszystkie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo.
Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl