Rozpoczęła się elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Na przystanku PKM Brętowo w Gdańsku rozpoczęły się prace związane z elektryfikacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sygnał do prac dały władze wojewódzki i miejskie. Zelektryfikowaną linią pojedziemy już za dwa lata.
Poranek 15 czerwca to ważny moment i krok milowy w rozwoju komunikacji zbiorowej w aglomeracji. Początek elektryfikacji ogłosiła symbolicznym sygnałem kolejowych gwizdków grupa osób, m.in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, zastępca prezydenta Gdańska Piotr Borawski senator RP Ryszard Świlski i prezes PKM Grzegorz Mocarski. Chwilę potem dało się już słyszeć huk wbijanych palów pod fundament pierwszego słupa trakcyjnego.
- Ta inwestycja jest zwieńczeniem całości I etapu, który jednak ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny musiał być odłożony w czasie – wyjaśniał marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Bez elektryfikacji dalszego ciągu, pociągi elektryczne musiałyby kończyć bieg na stacji Gdańsk Osowa i nie mogłyby jechać dalej. Zelektryfikowana linia PKM to będzie zupełnie nowa jakość na pomorskiej sieci kolejowej.
Wykonawcą prac związanych z elektryfikacją jest firma Torpol S.A. z Poznania, ale jej zadanie wynikające z umowy jest dużo większe - powstanie na przykład nowy przystanek. Zakres prac jest następujący:
- budowa sieci trakcyjnej na liniach kolejowych nr 248 i 253 wraz z włączeniem w linie kolejowe 201 i 202,
- budowa nowego przystanku osobowego Gdańsk Firoga,
- rozbudowa istniejącej infrastruktury technicznej i telematycznej PKM
Koszt wszystkich prac to 48,8 mln zł. Powinny one zakończyć się w w 2023 r. i wtedy to zelektryfikowana linią pojadą pierwsze składy.
Pasażerowie z Kartuz i okolic nie muszą obawiać się, że podczas elektryfikacji nie będą mieli połączenia z Trójmiastem, bo dzięki reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wybudowaniu tzw. „bajpasu kartuskiego” będą mieli regularne połączenia z Gdańskiem.
Inwestycja „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga” prowadzona będzie w systemie „buduj”, gdyż samorządowa spółka PKM SA już wcześniej przygotowała dla niej kompletny projekt budowlany i wykonawczy oraz zdobyła pozwolenie na budowę.
Fot. mat. PKM