Niebawem ruszy budowa obwodnicy Witomina
Gdynia wyłoniła wykonawcę jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych. Firma Polimex Infrastruktura sp. z o.o. – Polimex Mostostal SA wybuduje obwodnicę Witomina. Pierwsze prace ruszą niebawem, a realizacja całej inwestycji ma się zakończyć w 2026 roku
Zachodnia część Gdyni to jednen z najprężniej rozwijających się obszarów miasta, dlatego należy modernizować i budować węzły komunikacyjne, które ułatwią mieszkańcom codzienne dojazdy. Obwodnica Witomina znacząco usprawni ruch w kluczowych rejonach dzielnicy. Odciąży m.in. ul. Chwarznieńską, ul. Rolniczą i częściowo ul. Kielecką. Spośród 9 ofert miasto wyłoniło wykonawcę inwestycji. Firma Polimex Infrastruktura sp. z.o.o. – Polimex Mostostal SA wybuduje obwodnicę o długości 2 585 metrów, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach – w tym z buspasami.
- Mam przyjemność ogłosić, że przetarg na obwodnicę Witomina został rozstrzygnięty – poinformował Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni. – Wygrało konsorcjum Polimex Infrastruktura sp. z.o.o. – Polimex Mostostal SA, a do przetargu zgłosiło się 9 oferentów. Spodziewamy się, że ze względu na dużą liczbę firm biorących udział w przetargu i fakt, że niektóre oferty były dosyć zbliżone, mogą pojawić się odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. To może wydłużyć cały proces o około 2 miesiące, ale robimy wszystko, żeby ta inwestycja jak najszybciej ruszyła.
Zawarcie umowy z wybranym wykonawcą będzie możliwe po upływie terminu na wniesienie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej lub po rozstrzygnięciu ewentualnych odwołań.
Inwestycja odciąży ruch na ulicach Witomina
W ramach inwestycji powstanie droga o długości 2 585 metrów, znajdą się na niej dwa pasy ruchu w obydwu kierunkach i buspasy. Powstaną również cztery obiekty inżynieryjne, w tym kładka pieszo-rowerowa w ciągu leśnym, 2 przepusty, a także wiadukt nad ulicą Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała swój początek przed pętlą autobusową na ulicy Sosnowej, na odcinku leśnym ul. Chwarznieńskiej, natomiast jej zakończenie przewidziane jest ok. 400 metrów od skrzyżowania ulic Witomińskiej z Kielecką. Leśna lokalizacja inwestycji powoduje, że nieuchronna będzie wycinka drzew.
- Pierwsze prace będą związane niestety z wycinką drzew, gdyż obwodnica przebiega przez tereny leśne – przekazał Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni. – Poczyniliśmy już pewne działania związane z tym kawałkiem lasu, który jest komunalny. Mamy nadzieję, że dosyć szybko nastąpi porozumienie z nadleśnictwem i rozpoczniemy prace. Co ważne, mamy w tej chwili możliwość wycinki, gdyż skończył się okres lęgowy.
Standardowo wycinka może trwać w granicach 2-4 tygodni. Niestety inwestycja przebiega w pobliżu stanowiska archeologicznego, co może utrudniać prace. Kurhan będzie wydłużał czas przejazdu wszystkich pojazdów leśnych i leśników podczas wycinki.
Kwota jaką gmina zamierzała przeznaczyć na realizację zadania to: 130 401 110,616 zł., oferta konsorcjum Polimex Infrastruktura sp. z o.o. – Polimex Mostostal SA, to 78 549 311,39 zł. Miasto planuje zrealizować inwestycję ze środków własnych, jednak będzie starało się uzyskać dofinansowanie w ramach unijnych funduszy.
- Będziemy starali się pozyskać dodatkowe środki, na przykład z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEniKS) – poinformował Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni. – Jednak inwestycję będziemy głównie finansować jako gmina, a więc sytuacja, kiedy oferty są znacząco niższe, niż przewidywaliśmy, jest dla miasta, dla mieszkańców i dla mnie osobiście bardzo ważne.
Zgodnie z planami, prace budowlane mają zakończyć się w terminie 20 miesięcy od daty podpisania umowy, które planowane jest jeszcze w tym roku lub na początku 2025 roku. Natomiast gotowość do odbioru nastąpi w terminie o 2 miesiące dłuższym od zakończenia robót, a następnie - w ciągu kolejnych 7 tygodni – powinna dotrzeć decyzja o pozwoleniu na użytkowanie.
fot. mat.pras. gdynia.pl