Bezpiecznie, sprawnie i kameralnie – planowane zmiany organizacji ruchu w centrum Gdyni
W celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w centrum Gdyni wprowadzone zostaną zmiany w jego organizacji. Na skrzyżowaniu ul. 10 Lutego z ul. Władysława IV zmieni się program kierującej nim sygnalizacji świetlnej. Trwa również analiza koncepcji zmiany organizacji ruchu i przebudowy części ulic w pobliżu Urzędu Miasta, Parku Centralnego i torów SKM, która pozwoli przywrócić kameralny charakter tego obszaru.
Rozpoczęły się także konsultacje społeczne dotyczące budowy ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Wielkopolskiej na odcinku między ul. Łowicką a al. Zwycięstwa. Potrwają one do 21 listopada. Mieszkańcy Gdyni mogą zgłaszać swoje uwagi podczas spotkań konsultacyjnych oraz w formie online. Szczegółowe informacje dostępne są w osobnym komunikacie.
Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ul. 10 Lutego z ul. Władysława IV
- Niestety w tym miejscu w ostatnich czterech latach zdarzyło się 21 zarejestrowanych kolizji. Zdarzyły się również dwa wypadki śmiertelne i doszliśmy do wniosku, że musimy po prostu przyjrzeć się mocno temu skrzyżowaniu – mówił Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni podczas briefingu prasowego.
Skrzyżowanie ul. 10 Lutego i ul. Władysława IV pokonuje nie tylko wiele samochodów, ale również duża liczba pieszych i rowerzystów. Zarząd Dróg i Zieleni wykonał analizę kilku rozwiązań poprawy bezpieczeństwa w jego obrębie oraz ich wpływu na utrudnienia w ruchu.
Wszystkie warianty poza jednym wiązały się z wydzieleniem nowych pasów ruchu i modyfikacją istniejących, a więc wymagały zmian w geometrii skrzyżowania. Ich wprowadzenie jest utrudnione z uwagi na zwartą zabudowę wokół niego i związany z tym brak możliwości poszerzenia jezdni. Ponadto każdy z nich pogarszał warunki ruchu dla wszystkich jego uczestników. Do realizacji wybrano zatem wariant 1, który zakłada wyłącznie modyfikację programu sygnalizacji świetlnej, a przy tym pogarsza warunki ruchu tylko w niewielkim stopniu.
Dzisiaj oba kierunki ul. 10 Lutego dostają sygnał zielony jednocześnie. Po zmianie zielone światło będzie nadawane osobno dla obu wjazdów. Najpierw otrzyma je wlot zachodni (od strony Dworca Głównego), a następnie wlot wschodni (od strony Skweru Kościuszki). Rozwiązanie to nie tylko najmniej ingeruje w skrzyżowanie, ale również ma stosunkowo nieduży wpływ na warunki ruchu. Pozostawia ono także możliwość wprowadzania dalszych zmian lub powrotu do stanu poprzedniego. Dokumentacja związana z tą zmianą ma powstać do końca bieżącego roku, natomiast jej wdrożenie spodziewane jest w styczniu przyszłego roku.
Spośród pozostałych rozważanych możliwości warto zwrócić uwagę na wariant 3, który przewiduje na wlocie wschodnim wydzielenie lewoskrętu i prawego pasa do jazdy prosto i w prawo, natomiast na wlocie zachodnim wydzielenie 3 pasów: do skrętu w lewo, na wprost oraz w prawo. Na wylocie wschodnim pozostałyby natomiast otwarte obydwa pasy. Rozwiązanie to wymaga większej ingerencji w skrzyżowanie niż wariant 1, ale oferuje jeszcze mniejszy stopień pogorszenia warunków ruchu. Z tego względu jest rozważane jako docelowe.
Większe zmiany na skrzyżowaniu możliwe są wraz z przebudową ul. Władysława IV, gdzie planowane jest utworzenie kontrapasu autobusowego. Miałby on funkcjonować analogicznie do tego, który istniał tam w 2018 r. w okresie remontu skrzyżowania przy Dworcu Głównym. Autobusy niektórych linii, jadące obecnie ul. Dworcową i ul. 10 Lutego, jechałyby według tych założeń przez ul. Wójta Radkego, a następnie kontrapasem po ul. Władysława IV. Obecnie gotowy jest projekt tej modyfikacji.
Zmiany w pobliżu Urzędu Miasta
Większe zmiany organizacji ruchu oraz geometrii ulic planowane są w pobliżu Urzędu Miasta. Mają one objąć przede wszystkim przebudowę ul. Świętojańskiej – pozostawienie dwóch pasów ruchu i zamianę obecnego środkowego pasa na pas zieleni, wysunięcie przystanku autobusowego Urząd Miasta-Świętojańska bliżej jezdni bez zatoki przystankowej i związane z tym powiększenie chodnika, a także likwidację sygnalizacji świetlnej w ciągu ul. Świętojańskiej.
- Jesteśmy w tej chwili na końcówce uzgodnień, ale daliśmy jeszcze tę zmianę do przeliczenia przez Tristar. Gdy uzyskamy wyniki, czyli w ciągu dwóch lub maksymalnie trzech tygodni, przedstawimy państwu gotowy projekt – wyjaśniał Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Zmiany mają być wprowadzone także na ul. Władysława IV, w poprzek której rozważane jest stworzenie nowego przejścia i przejazdu rowerowego naziemnego, bez konieczności schodzenia lub zjeżdżania pod ziemię. Kolejną hipotetyczną zmianą w organizacji ruchu jest umożliwienie skrętu z ul. Władysława IV w al. Marsz. Piłsudskiego i dalej w ul. Świętojańską.
Koncepcja obejmuje również zmiany po drugiej stronie torów SKM. Mają one objąć korektę buspasa pod wiaduktem pod torami poprzez usunięcie projektowanego kawałka buspasa w kierunku ul. Śląskiej i dalej ul. Morskiej, a także korektę lokalizacji przystanku wzdłuż ul. Kieleckiej poprzez przesunięcie go przed ul. Bydgoską. Analizowany będzie najkorzystniejszy układ pasów na ul. Śląskiej przed ul. Kielecką, tak aby po budowie obwodnicy Witomina skrzyżowanie było przygotowane na zwiększony ruch.
Zanim powyższe zmiany zostaną wprowadzone w życie, ich wpływ na ruch drogowy musi zostać oceniony przez ZDiZ przy pomocy systemu Tristar.