Znamy zwycięskie projekty w MBO
Uczniowie sopockich szkół zdecydowali, na które projekty 2. edycji Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego wydać 180 tysięcy złotych. W głosowaniu, które odbyło się w grudniu ub.r., wzięło udział ponad 75 procent uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zwyciężyło 10 z 19 zgłoszonych przez młodzież projektów.
- Brawo, młodzi ludzie - powiedziała Magdalena Czarzyńska-Jachim, pełniąca funkcję prezydentki Sopotu podczas konferencji podsumowującej 2. edycję Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego. - Frekwencja wyniosła ponad 75 procent i jest o 20 procent wyższa, niż podczas pierwszej edycji. To pokazuje, że młodzi uwierzyli w ideę szkolnego budżetu i przekonali się, że faktycznie te pieniądze służą realizacji projektów, które oni wybierają i które są dla nich ważne. Nam, dorosłym wyniki głosowania pokazują, co jest istotne dla młodzieży. Dziękuję Radzie Miasta Sopotu, że zaufała uczniom i zgodziła się przeznaczyć środki na realizację ich projektów.
Głos zabrała również przewodicząca Młodzieżowej Rady Miasta Sopotu - Ta inicjatywa pokazuje, że młodzież ma łeb na karku - powiedziała Aleksandra Żurańska. - Uwierzyliśmy, że możemy zmieniać swoje otoczenie. Stąd wysoka frekwencja. Wyniki głosowania wskazują na to, czego potrzebujemy. Młodzieżowy Budżet Obywatelski jest też przykładem kształcenia obywatelskiego, pokazuje rolę wspólnoty, ale też to, że w tej wspólnocie każda osoba i każdy głos się liczy.
Jakie projekty zwyciężyły?
SP nr 1
Stragan Jesz - szkolny stragan, który będzie prowadzony przez dzieci i młodzież. Dzięki temu projektowi uczniowie będą mogli poznać w praktyce podstawowe zasady przedsiębiorczości.
SP nr 7
Cicho, ciszej, najciszej w SP 7 - strefa ciszy - kontynuacja działań podjętych w ubiegłorocznym MBO. Projekt zakłada wyciszenie korytarzy szkolnych za pomocą paneli akustycznych i stworzenie stref, które zapewnią uczniom warunki do odpoczynku podczas przerw.
SP nr 8
Szkolny radiowęzeł, który będzie pełnić funkcję rozrywkową, informacyjną oraz edukacyjną. Muzyka ma wprowadzać pozytywną atmosferę, łagodzić stres i integrować uczniów, a wywiady i audycje rozwinąć kompetencje językowe i medialne.
SP nr 9
1. Strefy ciszy - powstaną wydzielone strefy relaksu w holach na I i II piętrze, z nową aranżacją przestrzeni (fototapety, rośliny, wygodne siedziska), która będzie sprzyjać wypoczynkowi i relaksowi.
2. Tablice tekstylne do prezentacji prac uczniów
I LO
Doposażenie siłowni szkolnej - projekt zakłada zakup dodatkowego sprzętu, który umożliwi uczniom trening dostosowany do ich indywidualnych potrzeb i możliwości.
II LO
Nowoczesna aula - doposażenie auli w sprzęt audiowizualny. Ze względu na dużą powierzchnię auli, organizowane tam liczne imprezy i wydarzenia - takie jak szkolna debata wyborcza, Trójmiejskie Wykłady Profesorskie, występy chóru gospel i kółka teatralnego - wymagają dobrego nagłośnienia.
III LO
1. Zielona sala gimnastyczna - przy szkole powstanie przestrzeń do ćwiczeń i zajęć sportowych blisko natury i w harmonii z otoczeniem.
2. Wewnętrzna i zewnętrzna strefa relaksu – Relax in-n-out - projekt dopełni przyjazną przestrzeń do odpoczynku i integracji, która powstała w III LO w ramach ubiegłorocznej edycji MBO. Strefa relaksu zostanie rozbudowana o zewnętrzną część. Na przerwach oraz po zajęciach uczniowie będą mogli relaksować się na świeżym powietrzu i spędzać wspólnie wolny czas. Wewnętrzna strefa relaksu wzbogacona zostanie o miejsca w tzw. strefie ciszy, które powstaną w bibliotece oraz na korytarzu na I piętrze liceum.
ZST
Żyjmy sportowo - projekt zakłada doposażenie hali sportowej w sprzęt do ćwiczeń i zawodów w następujących dyscyplinach: siatkówka, tenis, badminton, koszykówka, fitness. Dzięki temu lekcje będą ciekawsze, a uczniowie będą mogli ćwiczyć w szkole, zamiast na siłowni.
Fot. UMS