Zmiany w ruchu drogowym w Gdańsku
Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą, które wpłynęło znacząco na ruch drogowy w Gdańsku prowokuje do zadania pytania o kolejne inwestycje drogowe, które skutecznie usprawnią w mieście ruch uliczny. Z jakimi zmianami trzeba się liczyć?
Aby nie kumulować ruchu w kierunku Sopotu i Gdyni na i tak mocno zakorkowanej al. Grunwaldzkiej konieczne jest wydłużenie Drogi Zielonej od Brzeźna do Żabianki. Budowa tej drogi budzi jednak kontrowersje, ponieważ mieszkańcy nie chcą kolejnej autostrady w środku miasta. Urzędnicy zmienili koncepcję oraz nazwę Drogi Zielonej na Zielony Bulwar i obiecują, że nowa droga połączy funkcję transportową z potrzebami mieszkańców i pomoże w rozłożeniu ruchu z tunelu.
Kolejny projekt powodujący również polemikę to budowa tunelu pod Pachołkiem (od ul. Czyżewskiego w stronę Spacerowej i obwodnicy). Zdaniem jednych to zbędna ingerencja w środowisko naturalne, zaś inni uważają inwestycję za możliwość sprawnego wyprowadzenia ruchu z miasta na Obwodnicę Trójmiasta i planowaną Metropolitalną. Plany budowy zakładają, że ciąg transportowy Nowa Kielnieńska (Osowa), Nowa Spacerowa (zostałby tam dobudowany bus pas), tunel pod Pachołkiem i wspomniany Zielony Bulwar miałyby umożliwić północne domknięcie istniejącego już systemu komunikacyjnego w mieście.
Powraca temat budowy Nowej Kościuszki i Nowej Gdańskiej, mających połączyć Słowackiego z Drogą Zieloną w Brzeźnie. Chociaż miasto nie ma w planach budowy tej drogi w najbliższym czasie to wiele głosów opowiada się za tym, że droga mogłaby usprawnić ruch wychodzący z tunelu. Zdania w sprawie planowanych inwestycji drogowych są podzielone. Władze miasta uważają, że ruch na Przymorzu niemal nie wzrośnie.
Wielu radnych, polityków i przedstawicieli organizacji społecznych uważa, że nie są potrzebne nowe inwestycje, a raczej tylko lokalne usprawnienia. Rada Miasta przychyla się jednak jednomyślnie do projektu prezydenta budowy Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru).
Większość głosów opowiada się zdecydowanie za budową tunelu pod Pachołkiem w Oliwie, ponieważ mieszkańcy Oliwy są rozdzieleni sześciopasmową autostradą , z której to tranzytowy ruch na obwodnicę wiedzie traktem przez sam środek dzielnicy, przy samym Parku Oliwskim, utrudniając tym życie mieszkańców i narażając na zniszczenie historyczne centrum wiekowej dzielnicy.
Wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski przekonuje, że priorytetem władz miasta jest kierowanie ruchu osobowego w stronę mniej popularnych dróg, które będą sukcesywnie remontowane, tak by odciążać główne arterie drogowe miasta.
Aktywiści optują za wyprowadzaniem ruchu samochodowego z Gdańska i za rewitalizacją już istniejących ulic, które są dzisiaj w nienajlepszym stanie. Zwracają również uwagę na alternatywne rozwiązania, jakimi są nowe drogi rowerowe i inwestycje w infrastrukturze tramwajowej. Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Edyta Damszel- Turek jest zdania, że planując miasto trzeba patrzeć w przyszłość, większą uwagę poświęcając przestrzeniom publicznym i terenom zielonym.
Zanim zostaną wydane miliardy złotych na realizację projektów należy poczekać na wyniki publicznych debat, które z pewnością wkrótce powinny się odbyć.
Agata Mościcka