Zatoki autobusowe jak nowe
Zakończyły się wszystkie modernizacje dziewięciu zatok autobusowych. Już teraz pasażerowie z pewnością doceniają nie tylko wygodniejszą nawierzchnię w rejonie wyremontowanych przystanków, ale też nowoczesne tablice z rozkładem jazdy. Beneficjentami tej inwestycji są też kierowcy gdyńskich autobusów i trolejbusów, gdyż mają zagwarantowany komfortowy dojazd do krawędzi peronów przystankowych.
Harmonogram działań na zatokach koordynowali inżynierowie z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Modernizacje były prowadzone na wybranych zatokach w Chyloni, Leszczynkach oraz Śródmieściu.
- Tego typu inwestycje świetnie promują nasz gdyński transport zbiorowy. Przystanki wyposażone w estetyczne i nowoczesne w wiaty, przysiadaki i ławki sprawiają, że oczekiwanie na autobus odbywa się w przyjemniejszych warunkach. Tablice z elektronicznym rozkładem jazdy to świetne narzędzie do planowania podróży. Płyty fakturowane i profilowane krawężniki poprawiają nie tylko komfort dojazdu, ale też standard komunikacji pieszej. Modernizacje zatok to idealny przykład kompleksowej inwestycji, z której już teraz korzystają mieszkańcy naszego miasta - podsumowuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Te zatoki autobusowe zostały zmodernizowane:
- Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
- Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
- Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
- Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
- Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
- Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
- Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
- Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
- Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana
- Każda zmodernizowana zatoka autobusowa przynosi benefity nie tylko dla pasażerów transportu zbiorowego. Płynny podjazd do peronu przystankowego to również wielki atut dla kierowców autobusów i trolejbusów. To szczególnie ważne na tak ruchliwych arteriach miejskich jak ulica Władysława IV, Estakada Kwiatkowskiego, Morska czy Hutnicza. Realizując tego typu inwestycje poprawiamy nie tylko estetykę infrastruktury pieszo-drogowej, ale podnosimy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu – wskazuje prof. Marcin Wołek, radny Gdyni.
W ramach modernizacji zostały wykonane prace z zakresu branży: drogowej, kanalizacyjnej, sanitarnej i teletechnicznej.
Spora część robót wymagała niekiedy skomplikowanych ingerencji w strukturę podziemną. Tego typu prace pochłaniały najwięcej czasu. Nawierzchnia każdej zatoki autobusowej wykonana jest na wytrzymałej konstrukcji dzięki czemu posłuży na lata i zapewni pojazdom stabilny i wygodny dojazd do krawędzi peronu przystankowego – wyjaśnia inż. Tomasz Krzak, który w imieniu ZDiZ nadzorował modernizacje zatok.
Prace przeprowadziły trzy firmy: MTM S.A., Eurovia Polska S.A. oraz WPRD Gravel Sp. z o.o. Modernizacja zatok i montaż Tablic Informacji Pasażerskich został sfinansowany z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Dlatego też przy każdej tablicy została umieszczona specjalna tabliczka informująca o źródle finansowania.
Łączny koszt inwestycji to 6 701 616 zł.
Źródło: UM Gdynia