mobile

Wszystkie grzechy ZKM Gdańsk

Zdaniem specjalistów na tle wielu innych systemów komunikacji miejskiej w kraju, komunikację miejską w Gdańsku wyróżnia przede wszystkim brak integracji autobusów i tramwajów z koleją.

Maciej Ostrowski
TAGI ZTM Gdańsk
Wszystkie grzechy ZKM Gdańsk

- W XXI wieku i to w metropolii położonej na obszarze Unii Europejskiej taki stan rzeczy jest nie dopuszczalny- zapewnia Michał Szymajda dziennikarz z portalu Transport Publiczny.
Jednym z celów systemu komunikacji miejskiej jest skłanianie mieszkańców miasta do pozostawienia aut na parkingu. Gdańska komunikacja miejska w niewielkim stopniu przyczynia się do mniejszego zatłoczenia ulic, redukcji hałasu oraz emisji spalin.

Przykład Warszawy, gdzie udało się zintegrować kolej i transport miejski pokazuje jak system transportu  może przyczynić się nie tylko do wzrostu liczby pasażerów (a zatem wzrostu wpływów do kasy miasta), ale również szeregu innych korzystnych zjawisk.
W Trójmieście dyskusje na temat zintegrowania transportu toczą się bezowocnie od lat. Możliwość kupienia biletu integrującego wszystkie środki transportu prócz kolei w kilkunastu punktach aglomeracji jest niewystarczająca w stosunku do rozmiarów metropolii i skali jej problemów komunikacyjnych. 

Problemu nie rozwiąże współpraca  PKP jedynie z władzami miasta. Na zintegrowany bilet muszą zgodzić się samorządy Sopotu i Gdyni. Idealna sytuacja miałaby miejsce, gdyby na współpracę zdecydowały się samorządy Wejherowa i tzw. małego Trójmiasta Kaszubskiego Rumi, Redy i Tczewa). Fiasko dotychczasowych rozmów to efekt nieumiejętnej współpracy między miastem a Urzędem Marszałkowskim. Podejmowane są próby zmiany tego stanu rzeczy. Marszałek Województwa chciałby zacząć od integracji komunikacji miejskiej na obrzeżach województwa a następnie połączyć systemy komunikacji w kolejnych miastach oraz kolej przy pomocy wspólnego biletu.

- Można mówić o inwestycjach ZKM, o zakupie taboru, a także o tym, że Gdańsk jako pierwsze  miasto w kraju wycofała z użytku autobusy wysokopodłogowe. Wszystkie te zasługi nie mają znaczenia dla pasażera przyjeżdżającego do miasta pociągiem PKM z lotniska im. Lecha Wałęsy. Organizacja systemu transportu właściwie uniemożliwia mu błyskawiczne dotarcie do centrum. Bilet zakupiony na pociąg nie uprawnia do poruszania się tramwajem czy autobusem- mówi Michał Szymajda.

Jakość życia mieszkańców aglomeracji znacząco by się poprawiła, gdyby udało się załatwić kwestię  zintegrowania biletów kolei i innych środków transportu na terenie całego Trójmiasta. 
Bilet okresowy ważny przez  7 dni tygodnia kosztuje w Gdańsku 94 zł. Dla porównania w stolicy cena biletu uprawniającego do poruszania się w pierwszej strefie na gigantycznym obszarze wszystkimi środkami transportu jest wyższa jedynie o 2 złote. 
- Rozwój infrastruktury komunikacyjnej nadąża wprawdzie za potrzebami rozwijającej  się metropolii, ale tego samego nie można powiedzieć o ofercie ZKM. W konsekwencji mimo rozwoju infrastruktury i sieci połączeń nie nastąpi wzrost liczby pasażerów- podsumowuje dziennikarz.

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda