W Gdańsku testują Mercedesa
Od 10 lipca gdański ZKM testuje najnowocześniejszy w Polsce autobus miejski, produkowany seryjnie - Mercedes Benz Citaro 628 02. Udostępniony przez firmę Evobus Polska, będzie testowany w na gdańskich trasach do 21 lipca. Możecie go spotkać na liniach 108, 151, 155, 162, 175, 178, 189, 262, 295 oraz N1.
Mercedes ma 12 metrów długości, mieści prawie 100 pasażerów. Jest klimatyzowany i niskopodłogowy. Napędzany jest silnikiem spełniającym normy emisji spalin EURO VI, który spala o 8,5% mniej paliwa.
Jako główne cechy innowacyjne i wyróżniające nowego Mercedesa, producenci wymieniają przede wszystkim:
• odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko;
• emisje spalin są znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI. Norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V; testowany pojazd wyposażony w silnik OM936 o pojemności 7,7 l i mocy 220 kW ogranicza te emisje znacznie bardziej: cząstki stałe o dodatkowe 80 %, a tlenki azotu o dodatkowe 50 % w stosunku do podanych wartości granicznych; rzeczywiste emisje tych szkodliwych substancji są na granicy wykrywalności.
• spełnienie Regulaminu nr 66 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy; regulamin nr 66 obowiązujący obecnie dla autobusów turystycznych wejdzie w życie za 2-3 lata również dla autobusów miejskich. Regulamin nr 29 jest dobrowolny; testowany autobus spełnia obydwie regulacje maksymalnie zwiększając bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy.
• a także monitoring, system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika.
Udogodnienia dla pasażerów:
• obniżone wejście przy każdych drzwiach,
• podświetlane progi przy otwartych drzwiach,
• pełnopojazdowa klimatyzacja,
• atrakcyjny system informacji pasażerskiej (tablice zewnętrzne i monitory wewnętrzne),
• dla pasażerów o ograniczonej mobilności dodatkowo: rampa, długi peron na wózki inwalidzki i dziecięcy oraz miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi; dodatkowo zastosowano na wysokości ca. 170cm na wszystkich poręczach pionowych świecące na bursztynowo lampki LED z przeznaczeniem dla osób słabowidzących.
Źródło: ZKM Gdańsk