Ulica Spacerowa z buspasem i nową drogą rowerową . Jest umowa
- Usprawnienie komunikacji autobusowej między Osową a Oliwą, więcej kursów w godzinach szczytu oraz wygodne połączenia rowerowe – to główne cele nowego projektu, który wkrótce stanie się rzeczywistością - informuje gdański ratusz. W Urzędzie Miejskim w Gdańsku podpisano właśnie umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy buspasa na ulicy Spacerowej.

Dokumentację opracuje firma Highway Sp. z o.o., wybrana w postępowaniu przetargowym. Zakres projektu obejmuje budowę buspasa oraz trasy rowerowej na odcinku od skrzyżowania ul. Spacerowej z CH Auchan do skrzyżowania z ul. Opacką – o łącznej długości 5,7 km. Całość prac projektowych ma zakończyć się w lutym 2027 roku. Celem inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu autobusów i poprawa dostępności transportu publicznego.
Nowa jakość komunikacji miejskiej
Władze Gdańska zapowiadają wyraźną poprawę jakości codziennych podróży dzięki skróceniu czasu przejazdu i zwiększeniu częstotliwości kursów autobusów.
– Naszym głównym celem przy realizacji buspasa na ul. Spacerowej jest skrócenie czasu przejazdu komunikacją miejską – nawet o 16 minut w porannym szczycie w kierunku Oliwy – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. – To realna oszczędność, blisko 2,5 godziny tygodniowo, którą mieszkanki i mieszkańcy Gdańska, szczególnie z Osowy, będą mogli przeznaczyć na swoje sprawy, zamiast na stanie w korkach. Dzięki nowej infrastrukturze zwiększymy częstotliwość kursowania autobusów – takich jak linie 169, 171 czy 179 – i wydłużymy ich trasy aż do Przymorza SKM. Projekt uwzględnia również głosy mieszkanek i mieszkańców Oliwy – na ich wniosek przeanalizujemy możliwość zawężenia przekroju drogi w dolnym odcinku, co będzie pierwszym etapem prac projektowych.
Dwa warianty – jedna wizja
Projektanci przygotują dwa warianty rozwiązań. Pierwszy zakłada przekrój 2x2, czyli po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z zewnętrznymi pasami przeznaczonymi na buspasy. Drugi wariant obejmuje układ 1x2+1 na dolnym odcinku (jeden pas w kierunku Oliwy w formie buspasa) oraz 2x2 na odcinku od Leśniczówki Rynarzewo do Węzła Wysoka. W obu wariantach przewidziano także budowę drogi rowerowej.
– Podpisana dziś umowa to pierwszy krok do długo oczekiwanej modernizacji ul. Spacerowej. Wykonawca rozpocznie prace od przygotowania dwuwariantowej koncepcji – mówił Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – W obu przypadkach planowana jest również nowa infrastruktura rowerowa. Po wyborze najlepszego rozwiązania opracowana zostanie kompletna dokumentacja projektowa, włącznie z uzyskaniem niezbędnych decyzji i zezwoleń. Cały proces potrwa 91 tygodni i otwiera drogę do znaczącej poprawy komunikacji między górnym tarasem a dolną częścią Gdańska.
Po opracowaniu koncepcji nastąpi wybór jednego z wariantów, który stanie się podstawą do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych. Koszt realizacji umowy wynosi ponad 2,5 mln zł.
– Po raz kolejny z dumą podejmujemy się ambitnego wyzwania – zaprojektowania buspasa w wymagającym obszarze miejskim, sąsiadującym z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym – mówi Piotr Urbański, prezes zarządu firmy Highway. – Mamy duże doświadczenie w projektowaniu, również dla Gdańska, gdzie obecnie finalizujemy jedno z kluczowych zadań – projekt Nowej Politechnicznej.
Źródła finansowania – fundusze UE i budżet miasta
Budowa buspasa została wyceniona na około 97 milionów złotych. Gdańsk planuje pozyskać na ten cel 38 milionów złotych z Funduszy Europejskich dla Pomorza. Pozostała część środków, czyli 59 milionów złotych, zostanie sfinansowana z budżetu miasta. Wniosek o dofinansowanie inwestycji zostanie złożony w IV kwartale 2026 roku po ogłoszeniu naboru przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
– W ramach przygotowań do realizacji buspasa na ul. Spacerowej złożyliśmy kartę projektu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021–2027”, w obszarze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – mówi Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych. – Szacunkowy koszt inwestycji to około 97 milionów złotych, z czego 30% chcemy pozyskać w formie dofinansowania unijnego, a pozostałe środki zostaną zabezpieczone z budżetu miasta. Aplikację o dofinansowanie planujemy złożyć niezwłocznie po ogłoszeniu naboru przez Urząd Marszałkowski.
Głos mieszkańców w radzie miasta
O potrzebie inwestycji i oczekiwaniach mieszkańców mówili także radni, którzy podkreślali problemy komunikacyjne w tej części miasta i konieczność poprawy infrastruktury.
- Przez całą kadencję nie było tygodnia, byśmy jako radni nie słyszeli od mieszkańców o problemach na ul. Spacerowej i trudnościach w dojeździe do Oliwy. Dziś podpisujemy umowę na realizację inwestycji, która może realnie odmienić codzienne życie tysięcy gdańszczanek i gdańszczan – mówił Łukasz Bejm, Radny Miasta Gdańska. – Nowy buspas to nie tylko szybszy transport publiczny, ale także lepsza infrastruktura rowerowa, która – mamy nadzieję – zachęci do częstszego korzystania z jednośladów. To ważny krok w stronę nowoczesnej, sprawnej i zielonej mobilności w naszym mieście.
- Budowa buspasa na ulicy Spacerowej to ważny element konsekwentnej polityki miasta w zakresie komunikacji miejskiej. Jako radni kierujemy się piramidą mobilności, którą przedstawiło nam miasto: w pierwszej kolejności stawiamy na transport publiczny, następnie na mobilność rowerową, a dopiero później na transport samochodowy. To podejście znajduje odzwierciedlenie w realizowanych inwestycjach – mówił Marcin Makowski, Radny Miasta Gdańska - W zeszłym tygodniu ogłosiliśmy projekt budowy nowej zajezdni tramwajowej. Dziś mówimy o kontynuacji tych działań i realizacji kolejnych projektów, które – po konsultacjach z mieszkańcami – uzyskały nasze poparcie.