Uczniowie zdecydowali – szkolny Budżet Obywatelski rozstrzygnięty
W grudniu 2022 r. w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w Sopocie odbyło się głosowanie w Młodzieżowym Budżecie Obywatelskim. Organizowane ono było przez Młodzieżową Radę Miasta Sopotu. Głosowało ponad 2 tys. uczniów na ponad 3,5 tys. wszystkich, którzy uczą się w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. To daje bardzo wysoką frekwencję jak na pierwszą edycję szkolnego BO, bo ok. 55%.
W Młodzieżowym Budżecie Obywatelskim na realizację zwycięskich projektów przeznaczonych jest 180 000 zł pochodzących z budżetu miasta. Każda szkoła miała do dyspozycji 20 000 zł.
– Bardzo się cieszę, że udało się w Sopocie po raz pierwszy zrealizować Budżet Obywatelski w każdej szkole – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydentka Sopotu. – Pomysły na projekty składali tylko i wyłącznie uczniowie, tylko i wyłącznie uczniowie na nie głosowali. To świetna lekcja demokracji, odpowiedzialności i współdecydowania o najbliższym otoczeniu, w którym młodzież przecież spędza bardzo dużo czasu. Wygrały pomysły, które uczynią szkołę nie tylko miejscem nauki, ale także integracji, spotkań z rówieśnikami. Na pewno będziemy ideę młodzieżowego BO kontynuować, bo z badań, które prowadziliśmy choćby na potrzeby projektu UNICEF Miasto Przyjazne Dzieciom wynika, że dzieci i młodzież chcą decydować o swoim najbliższym otoczeniu.
Gratuluję młodzieży, dziękuję także Radzie Miasta Sopotu, że zdecydowała się na przekazanie tych 180 tys. zł z ogólnomiejskiego BO w ręce uczniów. Po pierwszej edycji już widzimy, że to był bardzo dobry ruch, że młodzież racjonalnie wydaje te środki z myślą o swoim najbliższym szkolnym otoczeniu, o swoich koleżankach i kolegach – dodaje wiceprezydentka Magdalena Czarzyńska-Jachim.
Jerzy Smolarek, radny, przewodniczący Komisji Edukacji Rady Miasta Sopotu, tak mówi o początkach budżetu obywatelskiego w szkołach:
– Komisja Edukacji z zadowoleniem przyjęła inicjatywę wiceprezydentki dotyczącą stworzenia Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego w naszym mieście. Z jednej strony byliśmy na „tak”, z drugiej jednak było trochę niepewności, jak to będzie po raz pierwszy. Wyniki nas bardzo pozytywnie zaskoczyły. Jestem przekonany, że warto było te środki zdeponować w rękach młodych ludzi, którzy sami zdecydowali na co je wydać. To przykład takiego sopockiego, sąsiedzkiego mieszkańców gospodarowania. Cieszy to, że najmłodsi uczniowie ze szkół podstawowych również biorą w tym udział.
Łącznie zgłoszonych projektów, które były możliwe do realizacji w założonej kwocie 20 tys. zł było ponad 20. To dużo jak na pierwszą edycję przedsięwzięcia. W każdej szkole zgłaszanie wniosków oraz głosowanie odbywały się elektronicznie.
– Ten budżet daje nam możliwość decydowania o tym, co chcemy w naszej szkole zrobić – mówi Jakub Miecznikowski z III LO, członek Młodzieżowej Rady Sopotu. – Projekty pokazały, że chcemy nasze szkoły czynić miejscami jeszcze bardziej przyjaznymi. Młodzieżowy Budżet Obywatelski miał za zadanie pokazać, że warto oddać swój głos w takich inicjatywach, że każdy głos się liczy. Myślę, że zachęcił też do głosowania w przyszłości w miejskim budżecie obywatelskim.
Wyniki głosowania w Młodzieżowym Budżecie Obywatelskim:
- SP nr 1 – Pokój ciszy – zabudowa patio; w tym miejscu dzieci będą mogły się wyciszyć i odprężyć.
- SP nr 7 – Zmień szkolny survival na strefę relaksu.
- SP nr 8 – Nowocześnie kolorowa jadalnia; przebudowa wejścia do stołówki szkolnej, remont pomieszczenia jadalni oraz zakup nowych mebli, stołów i krzeseł.
- SP nr 9 – Strefa komfortu; wyposażenie korytarzy szkolnych w kąciki do relaksu, gier, spokojnego spożycia śniadania, odrabiania lekcji.
- I LO (dwa projekty) – Montaż zestawu nagłaśniającego (radiowęzła) oraz Aranżacja tarasu.
- II LO (dwa projekty) – Zamykane szafki dla uczniów – 100 sztuk oraz Strefa relaksu; stworzenie miejsca do wypoczynku dla uczniów, odnowienie pomieszania Dziupli oraz zakup leżaków, puf itp.
- III LO (dwa projekty) – Zakup wyposażenia do Artystycznej Bufeciarni – chillroomu; zakup nowego wyposażenia: puf, kanap, foteli, ławek, materiałów plastycznych, gier towarzysko-zespołowych. Drugi projekt to Litery przestrzenne 3LO – napis podświetlany LED przed wejściem do szkoły. Napis ma promować placówkę, zwiększyć rozpoznawalność szkoły w środowisku lokalnym, podnieść stopień identyfikowania się z nią uczniów.
- ZST – Eko Szkoła – szkolna strefę wypoczynku na wewnętrznym dziedzińcu szkoły: ławki, stoliki oraz drzewka i pnącza w donicach.