Trzy warianty trasy GP-W.
Do 2019 roku ma zostać zrealizowany jeden z najbardziej ambitnych projektów transportowych władz Gdańska -trasa tramwajowa Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Firma Mosty Katowice opracowała koncepcję trasy dla gdańskiego magistratu.
Południowa cześć Gdańska jest zamieszkana przez 95 tysięcy osób, czyli przez znaczniej więcej niż Słupsk. Jak twierdzi wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski pojawiła się więc konieczność stworzenia dla mieszkańców możliwości dojazdu do północnych dzielnic Gdańska transportem publicznym.
Nowa linia, według władz miasta, powinna zaczynać się na Pieckach Migowie, obok nowo powstałej przychodni SwissMed. Byłoby to naturalne przedłużenie otwartej we wrześniu linii tramwajowej między Pieckami a Siedlcami. Trasa Gdańsk Południowy – Wrzeszcz będzie prowadziła dalej do Ronda Pana Cogito i w dół ulicą Wileńską, na której przewidziana jest budowa tunelu dla tramwaju.
Zostały wytypowane trzy warianty jakimi tramwaj miałby dalej jechać do Wrzeszcza. Zaproponował je wykonawca projektu, firma Mosty Katowice. Ze względu na wysokie koszty, zbyt długi czas przejazdu i inne czynniki najbardziej niekorzystny jest wariant z budową kolejnego tunelu i trasą tramwajową poprowadzoną ul. Smoluchowskiego.
Analiza techniczno- ekonomiczno-społeczna wariantu z trasą biegnącą przez ulicę Do Studzienki wypada znacznie lepiej. Firma Mosty Katowice za najlepsze rozwiązanie uważa jednak poprowadzenie linii tramwajowej przez ulicą Siedlicką, czyli przez kampus Politechniki Gdańskiej, propozycja ta jednak nie odpowiada władzom uczelni. Zarówno w wariancie trasy przebiegającej przez ul. Do Studzienki jak i w tym, gdzie trasa biegnie przez kampus, linia tramwajowa wjeżdżałaby na al. Grunwaldzką ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jak podaje w swoich wyliczeniach firma Mosty Katowice, najbardziej kosztowny jest wariant z trasą tramwajową puszczoną przez ul. Smoluchowskiego. Koszt realizacji tego fragmentu linii tramwajowej to około 311 mln złotych. Budowa trasy biegnącej przez ulicę Do Studzienki kosztować będzie 220 mln złotych, natomiast trasa tramwajowa biegnąca przez teren Politechniki Gdańskiej będzie kosztowała około 177 mln złotych.
Od marca do kwietnia były prowadzone konsultacje z mieszkańcami Gdańska na temat zaproponowanych przez Mosty Katowice wariantów poprowadzenia tras linii tramwajowej.
Zdania mieszkańców Gdańska w kwestii linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz są podzielone. Pomysł puszczenia trasy tramwajowej tunelem spotkał się ze zdecydowanym sprzeciwem mieszkańców ulicy Wileńskiej. Ich zdaniem budowa linii i tunelu drastycznie zakłóci spokój w ich cichej dzielnicy. Władze Politechniki Gdańskiej są zdecydowanie przeciwne puszczeniu trasy tramwajowej przez środek kampusu, ponieważ twierdzą, że zniszczy to jego układ przestrzeni publicznej i pogorszy walory użytkowe kampusu.
Tymczasem 70% pytanych studentów opowiada się za tramwajem jadącym przez teren uczelni, gdyż nowa linia ułatwiłaby im dojazd do miejsc zamieszkania w położonych najbliżej Wrzeszcza południowych częściach Gdańska.Wersja ostateczna projektu linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz powinna być gotowa do końca 2016 roku.
Przejazd tramwajem z Moreny do Wrzeszcza w roku 2019 będzie możliwy jeśli uda się zdobyć niezbędne do realizacji dofinansowanie ze środków unijnych.
Agata Mościcka