Trwa wzmacnianie nabrzeży w porcie jachtowym
Przy ul. Przełom 22 trwają prace związane z rozbudową i modernizacją mariny. Po zakończeniu prac rozbiórkowych wszystkich drewnianych pomostów i zniszczonych pali cumowniczych, rozpoczęły się prace związane ze wzmacnianiem nabrzeży. Obecnie wykonywane są wzdłuż nich ścianki szczelne.
Przystań jachtowa Górki Zachodnie służy jako całoroczne miejsce postoju rekreacyjnych jednostek pływających i umożliwia ich właścicielom oraz armatorom możliwość korzystania z zaplecza sanitarnego, socjalnego oraz serwisowego. Na terenie przystani działalność statutową prowadzi Jachtklub Stoczni Gdańskiej - jako organizacja pożytku publicznego. Przystań jachtowa jest wykorzystywana także jako miejsce organizowania regat oraz szkolenia dzieci i młodzieży. Obecnie, ze względy na prowadzone prace budowlane, jednostki zostały przeniesione do innych portów bądź obiektów, w których przetrzymywane są w okresie zimowym.
Port jachtowy przy ul. Przełom powstawał w latach 1967/69. Choć cieszy się niesłabnącą popularnością wśród żeglarzy, to jego infrastruktura i estetyka wymagały już poważnych zmian.
Przebudowę portu podzielono na dwa etapy. Po zakończeniu prac w pierwszym etapie, na terenie portu będzie mogło cumować ponad 180 jednostek pływających, czyli o 50 proc. więcej niż dotąd. W ramach projektu powstanie niezbędna infrastruktura portu jachtowego, na którą składać się będą żelbetowe pomosty, nabrzeża oraz falochron pływający. Przebudowane zostaną także sieci wodociągowe, kanalizacyjne i deszczowe.
W zakresie inwestycji znalazło się także przebudowanie nabrzeży „W”, „S” (obejmujące m.in. wykonanie ścian oporowych - przeciwpowodziowych będących częścią nabrzeży), przebudowę nabrzeża (pomostu) „N” i pirsu „E”. Poza tym pomosty zostaną wyposażone w pachoły cumownicze, drabinki wyłazowe, odbojnice, stojaki na koło ratunkowe i postumenty oświetleniowe.
Przetarg na realizację tej inwestycji wygrała spółka NDI SA z Sopotu, która wyceniła swoje prace na blisko 18,6 mln złotych. Roboty budowlane rozpoczęły się we wrześniu 2021 r. i powinny potrwać, zgodnie z umową, 12 miesięcy.
W ramach tego projektu nie przewidziano modernizacji znajdujących się na terenie tej przystani hangarów, w których m.in. naprawiane są żaglówki. Niewiele robót prowadzonych bowiem będzie w tym etapie na lądzie. Projekt inwestycji zakłada jedynie wymianę uzbrojenia terenu - do pomostów, miejsc cumowania, doprowadzone zostaną media, czyli energia, woda i odbiór ścieków. Mało atrakcyjna obecnie droga dojazdowa prowadząca do przystani zostanie przebudowana i zmodernizowana także w drugim etapie realizacji projektu.
Fot. DRMG