Terminal promowy - imponująca budowa
Budowa publicznego terminalu promowego to największa od lat inwestycja realizowana w Porcie Gdynia. Trwają kolejne etapy budowy, a gotowy obiekt zostanie oddany do użytku w połowie 2021 roku.
W środę, 16 września na terenie budowy publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia rozpoczęto betonowanie II odcinka estakady prowadzącej na górną rampę najazdową na prom. Przez 20 godzin trwały prace przy użyciu dwóch dużych pomp, które poprzez wysięgniki o długości 56 i 48 metrów dostarczyły 912 m3 betonu konstrukcyjnego na ustrój nośny nr 1 estakady.
Budowa publicznego terminalu promowego to największa od 50 lat inwestycja realizowana w gdyńskim porcie. Obiekt umożliwi przyjmowanie większych promów o długości do 240 m oraz skróci czas związany z zawinięciem statku do portu. Terminal zapewni obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego poprzez galerię łączącą budynek terminalu ze stanowiskiem promowym. Poza tym „publiczny" oznacza, że w jednym miejscu będą dostępni różni operatorzy promowi.
Bezpośredni dostęp do intermodalnego terminalu kolejowego umożliwi także obsługę ładunków intermodalnych. Nowy terminal promowy połączony będzie z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez: ulice Polską i Janka Wiśniewskiego, Trasę Kwiatkowskiego i Obwodnicę Trójmiasta oraz Autostradę A1.
Nowy terminal będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w basenie Morza Bałtyckiego i będzie zlokalizowany blisko centrum miasta. Cała inwestycja wpisuje się w ideę „Green Port", która eliminuje zanieczyszczenia środowiska. Wynika to z możliwości zasilania promów w czasie postoju prądem, a to dzięki specjalnym urządzeniom, pozwalającym na czerpanie energii elektrycznej bezpośrednio z lądu. Taka technologia umożliwi wyłączenie silników i agregatów podczas postoju.
Sam terminal zostanie wyposażony w nowoczesne, przygotowane specjalnie dla Portu Gdynia urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście, jak i zejście ze statku pasażerom pieszym i zmotoryzowanym.
Projekt jest realizowany w oparciu o fundusze unijne oraz środki własne Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Zakończenie projektu powinno nastąpić w połowie przyszłego roku.
Źródło: UM Gdynia