Takiego mostu jeszcze nie było
Na kampusie Politechniki Gdańskiej, w ramach projektu FOBRIDGE, stanął kompozytowy most pieszo-rowerowy. To pierwsza taka konstrukcja na świecie, wykonana w całości jako jeden element w cyklu produkcyjnym.
Celem projektu FOBRIDGE jest stworzenie kompozytowego mostu dla pieszych i rowerzystów, dostępnego cenowo również dla indywidualnych odbiorców. Konstrukcja ma być przede wszystkim lekka, łatwa w utrzymaniu i montażu, niepalna (tzw. uniepalniona), odporna na czynniki atmosferyczne, wytrzymała (na tyle, żeby w razie potrzeby przejechać mogła po nim karetka pogotowia) i po prostu estetyczna.
Dlaczego akurat kompozyty? Są one przede wszystkim dużo lżejsze od klasycznych materiałów i nie ulegają korozji.
Cechą charakterystyczną dla tej konstrukcji jest to, że została wykonana w całości jako jeden element, z zastosowaniem technologii infuzji. Metoda ta polega na podciśnieniowym przesycaniu żywicą ułożonej wcześniej na formie tzw. suchej konstrukcji.
Zastosowana technologia infuzji pozwala na nadawanie dowolnych kolorów i faktury, wprowadzanie elementów dekoracyjnych czy napisów podczas produkcji mostu. Nie wyklucza też "zwykłego" malowania obiektu.
Zgodnie z projektem kładka pieszo-rowerowa przeznaczona jest do stosowania nad głównymi drogami ruchu przyspieszonego (inaczej: drogami ekspresowymi). Oczywiście można ją postawić także nad innymi przeszkodami: torami, czy ciekami wodnymi.
Dzięki krótkiemu, kilkudniowemu procesowi wytworzenia, łatwemu transportowi i instalacji bez użycia ciężkiego sprzętu, idealnym miejscem użycia mostu są obszary klęsk żywiołowych (gdzie należy szybko przywrócić możliwość przemieszczania się osobom zamieszkującym dany obszar).
Na dniach zostanie wykonane pełne odbiorowe (zgodnie z normami mostowymi) badanie kładki stojącej przed budynkiem Żelbetu na kampusie PG. Otwiera ono etap półrocznych, różnorodnych, badań naukowych.
- Wszystko ma swój czas i miejsce, stąd piękne mosty kamienne dziś rzadko są wznoszone. I tak, czy nam mostowcom to się podoba, czy nie, wejście polimerowych kompozytów konstrukcyjnych do mostownictwa ma już swoje miejsce i powoli wypełnia "niszę" faworyzującą cechy tej materii, a powszechność jej zastosowań jest tylko kwestą czasu – mówi prof. Jacek Chróścielewski, kierownik projektu z Katedry Mechaniki Budowli Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG.
Liderem projektu jest Politechnika Gdańska. Poza uczelnią w skład konsorcjum wchodzą: Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i firma Roma sp. z o. o.
Projekt współfinansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Badań Stosowanych.
Fot. Krzystof Krzempek, PG