Sześć nowych ulic Młodego Miasta
Tereny dawnej Stoczni Gdańskiej, czyli Młode Miasto, to jeden z najważniejszych obszarów rozwojowych Gdańska, na którym przygotowywane są obecnie kluczowe inwestycje. Ulica Elektryków, Malarzy, Narzędziowców, Niterów, Traserów i Wyposażeniowców - to nazwy nadane w czasie istnienia Stoczni Gdańskiej. Na najbliższej sesji Rady Miasta Gdańska, 27 października, uchwały nadania im formalnych nazw zostaną poddane głosowaniu Radnych.
W środę, 26 października w ogrodzie zimowym Europejskiego Centrum Solidarności odbyła się konferencja prasowa władz miasta na temat nadania ulicom formalnych nazw.
- Dawne tereny Stoczni Gdańskiej, to zasadniczy element historii naszego miasta - mówiła podczas spotkania prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Bardzo się cieszę, że moi współpracownicy z Wydziału Geodezji i pracownicy Europejskiego Centrum Solidarności, pracowali nad tym, jak zachować pamięć pracowników Stoczni Gdańskiej, którzy pracowali tu wiele lat.- dodaje.
Projekt nazw ulic jest jednym z elementów pakietu działań na zachowanie pamięci. Istniejące nazwy ulic: Elektryków, Malarzy, Narzędziowców, Niterów, Traserów i Wyposażeniowców zostały nadane w czasach istnienia Stoczni Gdańskiej, ale nigdy nie zostały formalnie uchwalone. Nie istnieją również w wykazie ewidencji ulic Gdańska. Nadanie im nazw formalnych, to pomysł na upamiętnienie pracujących tu ludzi i przemysłowego charakteru tego miejsca.
Funkcjonowanie jednego adresu dla wielu budynków jest dużym utrudnieniem, stanowi problem w rozpoznaniu faktycznej lokalizacji dla kontrahentów, firm czy kierowanych na miejsce służb ratowniczych.
Nad wprowadzeniem formalnych nazw ulic terenów postoczniowych pracował Wydział Geodezji wraz z Komisją Kultury i Promocji Rady Miasta. Uchwalone nazwy terenów postoczniowych mają wiązać się z ich historią, jak również przypominać, jakie zawody były tu wykonywane.
Tereny stoczniowe i przemysł stoczniowy powstawał w połowie XIX wieku i wraz z rozwojem pierwszych stoczni rozwinęła się również zabudowa. W 1870 roku nastąpiła gwałtowna rozbudowa Stoczni Cesarskiej i wówczas powstała główna siatka ulic. Wraz z rozbudową stoczni, już jako Gdańskiej w drugiej Rzeczpospolitej, a po 1945 roku Stoczni Gdańskiej im. Lenina, ta siatka ulic się rozszerzała, a kilkadziesiąt hektarów terenów i ich infrastruktura przechodziły gwałtowny rozwój i modernizację.
fot. media.gdansk.pl