System FALA w Trójmieście - planowo 15 grudnia
FALA wystartowała już w Lęborku, w Trójmieście jej uruchomienie zaplanowano na 15 grudnia. Platforma ma działać w 9 obszarach miejskich Pomorza oraz kolei regionalnej. Od 25 sierpnia mieszkańcy będą mieli możliwość zarejestrowania się na portalu FALA oraz zamówienia specjalnej karty
Firma InnoBaltica, odpowiedzialna za wdrożenie FALI, wspólnie z głównym wykonawcą, firmą Asseco Data Systems, przedstawili szczegółowy harmonogram udostępniania usługi zakupu biletów od różnych przewoźników na jednej platformie usług cyfrowych. Zakres systemu obejmie transport zbiorowy w 9 obszarach miejskich województwa oraz kolej regionalną.
Rzeczywiste uruchomienie FALI w Lęborku odegrało kluczową rolę, a proces ten był weryfikowany przez kilkudziesięciu specjalistów-testerów.
Wdrożenie systemu FALA będzie realizowane etapami, zapewniając tym samym solidność i pewność działania przed pełnym wdrożeniem w wyznaczonych obszarach miejskich i kolei regionalnej.
– To była kompleksowa próba techniczna. Udowodniła ona, że możliwe jest w bliskiej perspektywie publiczne uruchomienie systemu w ramach tzw. fazy rozruchu. Pierwszymi regularnymi pasażerami, korzystającymi z udogodnień FALI, będą właśnie lęborczanie. Po czym sukcesywnie zamierzamy, wraz z wykonawcą, przechodzić do następnych lokalizacji. Największym wyzwaniem, przede wszystkim ze względu na skalę, będzie Trójmiasto. Dlatego przewidziane jest w nieco dalszej kolejności, aby do tego czasu system okrzepł w praktyce w mniejszych miastach – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltiki.
W ciągu najbliższych tygodni zespół będzie skupiał się na dodatkowych działaniach, w tym przeprowadzeniu testów użyteczności mających na celu ocenę przyjazności obsługi systemu z perspektywy klienta. Dodatkowo przeprowadzane będą testy wydajnościowe, które mają potwierdzić, czy system informatyczny jest w stanie obsłużyć nawet 2 miliony transakcji dziennie.
Start FALI 15 grudnia
Planowany oficjalny start systemu FALA w regionie włącznie z Trójmiastem i obsługą połączeń kolejowych przewidziano na 15 grudnia 2023 r. Eksperci podkreślają, że terminowe przechodzenie do kolejnych "etapów-miast" zależy od potwierdzenia prawidłowego funkcjonowania systemu w poszczególnych lokalizacjach.
Po sukcesie uruchomienia w Lęborku, możliwe będzie wdrożenie FALI w Pucku i Władysławowie. Następnie proces ten będzie kontynuowany w kolejnych miastach, takich jak Chojnice. Niemniej jednak, harmonogram ten jest warunkowy, co oznacza, że jeśli pojawią się istotne problemy lub wyzwania, zostaną one rozwiązane przed upublicznieniem FALI w kolejnych miastach.
Jakie etapy przed nami?
Proces wdrażania systemu FALA zostanie podzielony na trzy różne etapy. Pierwszym z nich to uruchomienie Punktów Obsługi Klienta Systemu FALA, gdzie mieszkańcy będą mogli otrzymać wsparcie w zakładaniu konta, zamówieniu i odebraniu karty i innych informacji.
Drugi krok to podróżowanie za pomocą karty FALA lub karty bankowej poprzez dostępne w pojazdach falomaty (zakup e-biletów) oraz czytniki kart. Ta opcja będzie obowiązywać zarówno dla biletów miesięcznych, jak i jednorazowych.
Trzeci etap to udostępnienie publicznie aplikacji FALA wraz z wszystkimi jej funkcjonalnościami, w tym planera podróży. Użytkownicy będą mieli dostęp do pełnego zakresu możliwości oferowanych przez tę aplikację.
Warto także zaznaczyć, że już w sierpniu dla wszystkich mieszkańców Pomorza zostanie uruchomiony portal pasażera (www.systemfala.pl). Portal ten pozwoli na zakładanie konta oraz zamawianie kart FALA - które można będzie odebrać osobiście lub wysłać pocztą.
fot. Innobaltica