SMACKER usprawnia komunikację miejską. Zmiany od 1 marca
Od przyszłego poniedziałku – 1 marca – zwiększy się obsługa autobusowa Chwarzna-Wiczlina. To efekt działań realizowanego przez miasto projektu SMACKER, którego celem jest poprawa komunikacji między obszarami peryferyjnymi a centrum miasta. Więcej kursów pojawi się w rozkładach linii 140, 147 i 160. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zapowiedział także zmiany w Śródmieściu, towarzyszące projektowi KLIMATyczne Centrum.
Projekt SMACKER wystartował w Gdyni w 2019 roku, za pilotażowy obszar działań przyjmując Chwarzno-Wiczlino. Głównym założeniem programu jest poprawa komunikacji pomiędzy dzielnicą a centrum miasta. Działania w ramach projektu – takie jak np. badanie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców – przyczyniły się m.in. do wprowadzenia zmian w kursowaniu poszczególnych linii autobusowych gdyńskiego ZKM.
- W ramach projektu unijnego SMACKER w grudniu 2019 r. przeprowadzono badania preferencji i zachowań transportowych wśród mieszkańców dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. Na podstawie analizy wyników tych badań podjęto decyzję o zmianie modelu obsługi: zmniejszeniu liczby linii na rzecz większej liczby kursów na podstawowych liniach obsługujących dzielnicę. Tym samym od 1 marca zawieszone zostają linie 103 i 172, a więcej kursów wykonywać będą autobusy 140, 147 i 160. Planując wprowadzenie tych zmian, bardzo ważna dla nas była identyfikacja problemów i potrzeb mieszkańców Chwarzna-Wiczlina. Wspomniane badanie pozwoliło poznać ich oczekiwania i odpowiedzieć na nie, wprowadzając właściwe zmiany – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Większa liczba kursów autobusów 140, 147 i 160 poprawi obsługę trasy Śródmieście – Chwarzno. W godzinach szczytów przewozowych zapewni to naprzemienne kursy na tych liniach – o identycznym przebiegu trasy w Śródmieściu – rytmicznie co 5 minut. Te usprawnienia to rzecz jasna nie koniec zmian w ramach projektu SMACKER na Chwarznie-Wiczlinie.
- Projektowane są kolejne rozwiązania usprawniające połączenie tego obszaru z centrum naszego miasta. To m.in. buspas od ul. Gierdziejewskiego czy planowana budowa parkingów przesiadkowych. Wszystkie te elementy zmierzają bezpośrednio do skrócenia czasu dojazdu do najbliższego węzła przesiadkowego, jakim jest Wzgórze św. Maksymiliana oraz do opracowania pierwszego w Polsce Planu Mobilności dla dzielnicy – wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Plan Mobilności dla Chwarzna-Wiczlina to dokument, który określi zestaw działań, mających na celu efektywne rozwiązanie problemów w rozwoju dzielnicy, ze szczególnym uwzględnieniem potencjału rozwoju nowej usługi - transportu na żądanie.
- Odbiorcami dokumentu, jakim jest Plan Mobilności, są wszyscy mieszkańcy dzielnicy, niezależnie od tego w jaki sposób się przemieszczają. W procesie opracowywania będzie on konsultowany ze wszystkimi interesariuszami, a przede wszystkim z mieszkańcami Chwarzna-Wiczlina. W rezultacie działań dzielnica stanie się bardziej przyjazna dla użytkowników korzystających z różnych form komunikacji – mówi Jakub Ubych, radny miasta.
Wspomniane działania zostaną dodatkowo uzupełnione poprzez kampanię informacyjno-promocyjną, mającą na celu nie tylko zapoznanie mieszkańców z celami projektu SMACKER czy dotychczasowymi rezultatami prac, które odbyły się w jego ramach, ale także zachęcenie do korzystania z lepszej oferty komunikacji miejskiej.
Zmiany także w Śródmieściu
Od 1 marca zmiany w komunikacji miejskiej czekają nas także w Śródmieściu. To z kolei w ramach realizowanego przez miasto projektu KLIMATyczne Centrum. W celu poprawy dostępności przestrzennej komunikacji miejskiej na przebudowany, wydłużony przystanek „3 Maja” przy ul. 10 Lutego zostaną wprowadzone wszystkie linie, których trasy wiodły do tej pory ulicami: Dworcową, 10 Lutego, 3 Maja i Armii Krajowej.
Źródło: UM Gdynia