Rusza nowy etap budowy Obwodnicy Witomina. Zmiany w organizacji ruchu od 1 lipca
Od 1 lipca kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni czekają zmiany na ul. Chwarznieńskiej – w związku z budową Obwodnicy Witomina z ruchu zostanie wyłączony kontrapas, a w jego miejsce powstanie buspas. Jak zapewnia miasto nowa organizacja ma usprawnić przejazd w rejonie inwestycji i ograniczyć utrudnienia w jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów miasta.

Zmiany obejmą przede wszystkim północną stronę ul. Chwarznieńskiej – na stałe zlikwidowany zostanie dotychczasowy kontrapas rowerowy, a w jego miejsce wyznaczony zostanie buspas. Nowe rozwiązanie będzie obowiązywać na odcinku od przystanku Okrężna 1 do pętli autobusowej na ul. Sosnowej w kierunku centrum.
Zmiany dla bezpieczeństwa i płynności ruchu
– Ze względu na zwiększone natężenie ruchu w tej części miasta, szczególnie w godzinach szczytu, będziemy stale monitorować sytuację i reagować na bieżąco na wszelkie utrudnienia – zapewnia Maciej Zielonka, wiceprezydent Gdyni. – Docelowo obwodnica ma znacząco odciążyć układ drogowy Gdyni Zachód i poprawić jakość życia mieszkańców.
W związku z pracami przygotowawczymi do podłączenia nowej drogi do istniejącej ul. Chwarznieńskiej, konieczny będzie demontaż urządzeń kontrapasa. Na odcinku objętym robotami obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Ruch lewym pasem i pierwsze skrzyżowanie z obwodnicą
W czasie realizacji prac samochody i motocykle będą poruszać się lewym pasem w kierunku centrum. Zmiany te pozostaną w mocy do momentu zakończenia inwestycji. W docelowym układzie, po otwarciu Obwodnicy Witomina, ul. Chwarznieńska odzyska dwa pasy dla wszystkich pojazdów, a buspasy przeniosą się na nową trasę.
– W miejscu obecnego zakończenia kontrapasa powstanie skrzyżowanie ulicy Chwarznieńskiej z nową obwodnicą – zapowiada Paweł Filar, naczelnik Wydziału Inwestycji UM Gdyni.
Prace kanalizacyjne i zmiany weekendowe
W kolejnych tygodniach rozpoczną się roboty kanalizacyjne niemal w środku jezdni. Z uwagi na stopień trudności i duży ruch w tygodniu, prace zaplanowano na weekendy – od sobotnich popołudni do poniedziałkowych poranków. Ruch będzie sterowany ręcznie.
Następnie ekipy budowlane przeniosą się na południową stronę ul. Chwarznieńskiej, gdzie wykonany zostanie kolejny etap sieci podziemnych oraz docelowy układ drogowy. Ruch zostanie przekierowany na nową północną jezdnię, a zachowana zostanie ciągłość trasy rowerowej – powstanie ciąg pieszo-rowerowy.
Postępy na budowie – mosty, zbrojenia i mrowiska
W przestrzeni budowy Obwodnicy Witomina postęp prac jest widoczny gołym okiem. Trwają roboty mostowe, ziemne oraz usuwanie kolizji infrastrukturalnych. Przy ul. Witomińskiej pojawiły się fundamenty i pierwsze zbrojenia. Na odcinku między Witomińską a Kielecką trwa odhumusowanie terenu, a kolidujące z trasą mrowiska są przenoszone zgodnie z decyzją derogacyjną.
Ukończono również odcinki kanalizacji deszczowej na skrzyżowaniu z ul. Chwarznieńską, co pozwala rozpocząć kolejne etapy inwestycji.