Rowerzysto- bądź bezpieczny na drodze!
W naszym klimacie jesień rowerzystów nie rozpieszcza i niejednokrotnie zaskakuje porannymi przymrozkami, deszczem i wietrzną aurą. Do wszystkich tych niedogodności należy jeszcze dołożyć później wstające słońce i wcześniej zapadający zmrok. Przekłada się to na słabą widoczność rowerzystów na drogach i co za tym idzie również rosnącą liczbę wypadków. Jesienią i zimą używanie oświetlenia rowerowego, odblasków i odpowiedniej odzieży staje się niezbędne do bezpiecznego poruszania się na rowerze. Określając naszą pozycję na drodze stajemy się dostrzegalni dla innych uczestników ruchu drogowego.
Zamontowanie oświetlenia to nie tylko kwestia estetyki czy poczucia bezpieczeństwa rowerzysty. To również wymóg prawny. Niedostosowanie się do niego może skutkować mandatem w wysokości 50 zł. W świetle prawa wyruszając w trasę każdy rowerzysta powinien wyposażyć swój pojazd w :
- co najmniej jedną lampkę przednią białą lub żółtą o świetle ciągłym lub migającym,
- co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe,
- co najmniej jedno światło tylne czerwone o świetle ciągłym lub migającym.
Oczywiście rower nie musi posiadać oświetlenia w warunkach normalnej widoczności w środku dnia. Wówczas do określenia pozycji na drodze wystarczy światełko odblaskowe. Oświetlenie przednie o mocy powyżej 100 lm jest wystarczające do jazdy w ciągu dnia, z tyłu natomiast warto uzbroić się w minimum 20 lm. Warto ównież zaopatrzyć się w odzież fluorescencyjną. Pamiętajmy jednak, że ubranie w barwach fluorescencyjnych bez światła słonecznego po prostu nie jest skuteczna. Nie musimy oczywiście być ubrani w odzież fluorescencyjną od stóp do głów! Używajmy jednak akcentów fluorescencyjnych na częściach ciała widocznych w czasie jazdy(nogi). Pamiętajmy, że o ile w ciągu dnia możemy dość dowolnie dobierać elementy wyposażenia naszego roweru, o tyle w nocy każdy ma obowiązek posiadania przednich i tylnych lampek. Oświetlenie powinno gwarantować naszemu rowerowi widoczność z przynajmniej 150 metrów, az tyłu nawet powyżej 180 metrów.
Zarówno w mieście, jak i poza nim decydujmy się na montaż migoczącego światła, które dla kierowców jest bardziej widoczne niż światło skupione.