Rower idealny – czyli jaki?
Producenci prześcigają się w propozycjach i rozwiązaniach. Ale nie trzeba szukać na najwyższych półkach, by znaleźć naprawdę dobry produkt, spełniający najwyższe wymagania.
Oferta sklepów rowerowych z roku na rok jest bogatsza. Rower, który jest dobrze dobrany na pewno będzie służył przez lata i nie musi kosztować fortunę.
Nie ma uniwersalnego typu roweru, więc należy dopasować rodzaj do swoich priorytetów, ponieważ inny typ będzie potrzebny do dojazdów do pracy, inny do zwiedzania kraju, a jeszcze inny do jazdy w górskim terenie. Nie należy wybierać roweru górskiego do jazdy po mieście i odwrotnie. Należy określić z jaką intensywnością zamierzamy korzystać z roweru i ile kilometrów zamierzamy nim jeździć i oczywiście jaką kwotą pieniędzy dysponujemy na jego zakup.
Do jazdy rekreacyjnej, a nie sportowej wystarczy dobry rower polskiego producenta za niewiele ponad tysiąc złotych. Naturalnie cena roweru rośnie wraz z technologią i ceną materiałów z jakich jest wykonany. Jak wiadomo aktualnie ceny niektórych rowerów są już bliskie cen tańszych samochodów.
Coraz bardziej popularne staje się jeżdżenie rowerem do pracy, więc rowery miejskie z konstrukcją ramy umożliwiającą jazdę z wyprostowaną sylwetką są najbardziej poszukiwane. Tego typu dobry rower, dopasowany do wzrostu i z odpowiednią średnicą kół można kupić już za 1,5 tysiąca złotych.
Wyróżnia się kilka typów rowerów miejskich:
- Rowery dla kobiet, eleganckie, w pięknej kolorystyce i stylizacji, z dopracowanymi detalami i wyposażeniem, służące jeździe po twardej miejskiej nawierzchni ulic.
- Rowery miejskie dla mężczyzn, które są bardziej sportowe, drapieżne i o cięższej sylwetce.
- Rowery sportowe, ale nie górskie dla ludzi, którzy wykorzystują je nie tylko do dojeżdżania do pracy, ale również do jazdy rekreacyjnej, na dłuższe wypady.
Bardzo popularne są rowery szosowe, z przeznaczeniem do wielokilometrowej jazdy po asfalcie, wyposażone w lekką ramę i wąskie koła oraz kierownicę w postaci tzw. „ baranka”, dzięki której można pozostawać w aerodynamicznej pozycji. Ceny tej kategorii rowerów kształtują się od 1,5 tysiąca złotych i rosną w zależności od konstrukcji i lekkości użytych materiałów.
Równie popularne są nadal rowery górskie MTB. Na pewno doskonale spiszą się w lesie, ale w mieście nie są zbyt wygodne do jazdy po asfalcie. Wyposażone są w koła z grubymi bieżnikami, mocne ramy i przynajmniej jeden amortyzator.
Wśród górskich rowerów można wyróżnić rowery przystosowane do jazdy po lesie, po wyjątkowo ekstremalnym terenie, po stromych górzystych drogach, po śniegu, błocie i piasku. Wszystko zależy od technologii ich wykonania.
Na wypady za miasto najlepiej zakupić rower trekkingowy, który świetnie poradzi sobie zarówno z asfaltową drogą, jak i z podjazdami czy drogami gruntowymi i szutrowymi.
Rower tego typu posiada turystycznie wyposażenie takie jak błotnik, bagażnik, dynamo i oświetlenie.
Oferta jak widać jest bardzo bogata więc warto starannie przemyśleć do jakich potrzeb chcemy zakupić rower.
Agata Mościcka