mobile

Rewolucja w pomorskiej komunikacji publicznej - wkrótce podpisanie umowy na system FALA

Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie w sprawie przetargu na wyłonienie głównego wykonawcy systemu FALA. Odwołanie to złożyło w marcu br. konsorcjum firm: Thales Polska i Revenue Collection Systems. Decyzja KIO oznacza, że niemal pewne staje się podpisanie w najbliższych tygodniach umowy z firmą, której oferta została wskazana w przetargu jako najkorzystniejsza. Jest to konsorcjum: Asseco Data Systems z firmą AEP Ticketing Solutions.

Informacja prasowa
Rewolucja w pomorskiej komunikacji publicznej - wkrótce podpisanie umowy na system FALA

Na rozstrzygnięcie i zakończenie tego przetargu, samorządowcy jak i sami mieszkańcy czekają już niemal 1,5 roku. Przetarg na wyłonienie "wykonawcy zintegrowanego systemu płatności za przejazdy transportem publicznym" został bowiem ogłoszony w grudniu 2019 roku. Komisja przetargowa wskazała najkorzystniejszą ofertę w lipcu 2020 roku i jeszcze w tym samym miesiącu do KIO wpłynęły cztery odwołania od decyzji zamawiającego. Od tamtego czasu, a więc od blisko dziesięciu miesięcy trwały postępowania odwoławcze i czynności nakazywane przez Krajową Izbę
Odwoławczą. Najnowsze orzeczenie KIO, odrzucające kolejne odwołanie jednego z oferentów, kończy ten etap postępowania. Tym samym pozwala zamawiającemu, czyli spółce InnoBaltica, utrzymać deklarowane terminy realizacji projektu.

Przy założeniu, że umowa pomiędzy InnoBalticą a konsorcjum Asseco Data Systems/AEP Ticketing Solutions zostanie zawarta na przełomie kwietnia i maja 2021 r., najważniejsze etapy wdrożenia systemu FALA będą realizowane w wyznaczonych terminach:

  • Pierwszy etap systemu FALA, czyli uruchomienie bazy centralnej, nastąpi w pierwszym kwartale 2022 r.
  • Funkcjonalność aplikacyjna pod nazwą "Podróż mobilna", zostanie uruchomiona w drugim kwartale 2022 roku, i wtedy też rozpocznie się montaż urządzeń końcowych (walidatorów) w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach kolejowych.
  • Funkcjonalność Podróż z kartą powiązana z wydawaniem plastikowych kart komunikacyjnych wdrożona zostanie w I kwartale
    2023 roku.
  •  Od marca 2022 roku otwierane będą punkty obsługi klienta w największych miastach Pomorza, gdzie osoby potrzebujące pomocy przy zakładaniu i obsłudze elektronicznych kont pasażerskich uzyskają fachowe wsparcie.

Terminem kończącym wdrożenie projektu realizowanego przy wsparciu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko będzie 30 czerwca 2023 roku.

W ramach systemu FALA przygotowana zostanie platforma, w której tworzone będą konta pasażerów. Zakłada się, że docelowo będzie to ok. 2,5 mln kont. System zawierać będzie także informacje o cenach biletów, rozkładach jazdy, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów - tak, aby zapewnić obsługę rozliczenia ogromnej liczby usług transportowych w każdej chwili działania transportu publicznego.
Przykładowo: zakłada się, że w każdej godzinie szczytu system FALA rozliczy blisko 500 tys. przejazdów w regionie.
Aplikacja pozwoli automatycznie „podsumować” koszt przejazdu pasażera dzięki sieci walidatorów (czytników), które rozmieszczone będą w autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz na stacjach i przystankach kolejowych. Pasażer, wsiadając do pojazdu, zobowiązany będzie do zbliżenia do tych urządzeń swojej karty lub smartfona albo do checkowania się w aplikacji. Zainstalowanych zostanie ponad 5300 takich walidatorów w około 1000 pojazdach komunikacji miejskiej (autobusach, trolejbusach i tramwajach) oraz około 850 czytników na przystankach kolejowych.

Obecnie na terenie województwa pomorskiego znajduje się ok. 10 tys. przystanków autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych, ponad 200 stacji i przystanków kolejowych, a przedsiębiorstwa i zakłady komunikacji miejskiej przewożą każdego roku ponad 300 mln pasażerów.

InnoBaltica Sp. z o.o. należy aktualnie do dziesięciu udziałowców. Są nimi: Województwo Pomorskie, Gmina Miasta Gdańska, Gmina Miasta Gdyni, Miasto Słupsk, Gdański Uniwersytet Medyczny, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański, Gmina Miasto Lębork, Gmina Miasta Puck i Gmina Miejska Tczew.
Spółka uzyskała dofinansowanie w kwocie 90 mln zł na realizację projektu integrującego sprzedaż biletów w całym regionie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pełna nazwa tego działania to: „Zwiększenie dostępności regionalnego transportu kolejowego w województwie pomorskim poprzez jego integrację z transportem lokalnym – budowa elektronicznej platformy zintegrowanych usług mobilności”.

Fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda