Remont stacji SKM Grabówek przedłuży się do września
Rok temu rozpoczął się remont stacji SKM Gdynia Grabówek, który miał zakończyć się w pierwszym kwartale tego roku. Mimo zaawansowanych prac remont potrwa jednak dłużej i powinien zakończyć się we wrześniu
Stacja SKM Gdynia Grabówek przechodzi od roku remont, obejmujący m.in. rozbiórkę starego budynku technicznego i poczekalni, a także obecnej wiaty o długości 58 metrów. W zamian przewidziano wiatę o długości 243,5 metra na całej długości nowego, przesuniętego w kierunku Gdyni Głównej peronu oraz pochylnię z przejścia podziemnego, która zamiast wind ułatwi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Wcześniej wejście do przejścia podziemnego i na sam peron stanowiło ogromne wyzwanie dla osób z niepełnosprawnościami bądź wózkami.
Remont obejmuje także rozbiórkę wyjść od strony ulicy Zakręt do Oksywia (od strony pętli trolejbusowej) oraz na peron wyspowy. W miejscach tych zaplanowano pochylnie i nowe wejścia na peron z przejścia podziemnego oraz od strony pętli wraz ze schodami i zadaszeniem.
Przebudowywana jest także sieć trakcyjna, w tym słupy wraz z fundamentami oraz wymieniane szyny.
Pomiędzy kwietniem a październikiem ub. r. ze względu na roboty stacja była wyłączona z eksploatacji. Jesienią została ponownie otwarta, a prace miały zakończyć się w pierwszym kwartale br., jednak wykonawca napotkał nieprzewidziane trudności przy budowie wejścia od strony miasta do przejścia podziemnego wraz z częścią pochylni zewnętrznej.
- Z uwagi na kolizję wejścia z komorą ciepłociągu, która na planach znajduje się w innym miejscu, niż w rzeczywistości, konieczne było uzyskanie zamiennego pozwolenia na budowę dla tego elementu. Spółka PKP SKM pozyskała nową decyzję, czekamy na jej uprawomocnienie, aby wznowić prace budowlane - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM Trójmiasto i dodaje, że prace prawdopodobnie potrwają do końca września.
Zaawansowanie prac
Jak informuje rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej zmieniono już lokalizację peronu, przesuwając go o ok. 100 metrów w stronę Gdyni Głównej i zabudowano nowe ścianki peronowe wraz z oczepem. Wybudowane także komorę podtorową pod planowane drugie przejście podziemne prowadzące z terenów kolejowych na tereny miejskie. W miejscu dawnych schodów, wybudowano pochylnię prowadzącą z przejścia podziemnego na peron.
- Wykonano także nowe odwodnienie peronu oraz nawierzchnię peronową na szerokości dwóch metrów przy obu krawędziach peronowych. Część środkowa tworzona jest sukcesywnie - po wykonaniu elementów umiejscowionych w osi peronu lub po wykonaniu fundamentów pod małą architekturę – informuje Tomasz Złotoś. - Zabudowano też słupy wiaty peronowej i trwa montaż konstrukcji zadaszenia. Gotowa jest również część pochylni zewnętrznej. Ponadto wymieniono szyny wraz z podtorzem w torze 502, którym pociągi SKM zazwyczaj jadą w stronę Gdańska oraz same szyny w torze 501. Do zamontowania pozostała mała architektura.
Stacja SKM Gdynia Grabówek jest jedną z czterech obecnie remontowanych w Gdyni. Pozostałe to: Gdynia Leszczynki, Orłowo i dworzec podmiejski Gdynia Główna.
fot.PKP SKM Trójmiasto