Przez Bałtyk do domu - bezpieczny powrót
Polska wprowadziła na granicach obostrzenia w ruchu. Wszyscy pasażerowie podlegają kontroli sanitarnej, polegającej na mierzeniu temperatury oraz wypełnieniu karty lokalizacyjnej.
Do tej pory badani byli głównie pasażerowie samolotów, w tej chwili procedurą są objęci także pasażerowie promów, autokarów i pociągów w ruchu międzynarodowym. W akcjach prewencyjnych bierze udział Straż Graniczna i Straż Pożarna.
Jak Straż Pożarna wspiera obecne działania w walce z epidemią koronawirusa w Trójmieście?
Pomorscy strażacy czynnie uczestniczą w działaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem koronawirusa.
- Jesteśmy służbą wspierającą działania innych podmiotów - powiedziała st. kpt. Karina Stankowska, p.o. rzecznika prasowego Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP. - Po pierwsze strażacy pełnią dyżur w trzech punktach granicznych morskich, są to porty w Gdańsku, Gdyni i Ustce. Naszym zadaniem jest pomiar temperatury ciała osób przekraczających granicę. Ostatniej doby, na przejściach granicznych morskich, skontrolowano 397 pojazdów i 1146 osób (brak podwyższonych temperatur). Kolejne zadanie to wsparcie Państwowego Ratownictwa Medycznego. Polega to na tym, że strażacy z Komend Miejskich/Powiatowych PSP w Człuchowie, Gdańsku, Gdyni, Lęborku, Pruszczu Gdańskim, Malborku, Tczewie i Sztumie zabezpieczają namioty, które zostały rozstawione przy szpitalach i pełnią funkcję zastępczych izb przyjęć – dodaje Karina Stankowska.
W działania związane z przeciwdziałaniem COVID-19 zaangażowanych w ciągu ostatniej doby było 57 pomorskich strażaków. To zadania mające charakter wspomagający działania innych służb.
Ważny apel strażaków w sprawie koronawirusa
„Zwracamy się do Państwa z gorącą prośbą, aby podczas zgłaszania interwencji, informować operatora 112 lub dyżurnego straży pożarnej o przebywaniu na kwarantannie związanej z COVID-19. Sytuacja epidemiologiczna na terenie naszego kraju nie zwalnia naszych jednostek ratowniczo-gaśniczych od wykonywania swoich ustawowych obowiązków.
Apelujemy do Państwa, jeśli będziecie potrzebować naszej interwencji, a przebywacie na kwarantannie, czy też macie objawy zarażenia koronawirusem COVID-19, poinformujcie o tym dyżurnego, abyśmy mogli dbając o Nasze i Państwa bezpieczeństwo skutecznie prowadzić swoje czynności.”
Powrót do domu
Wciąż jest wiele osób, które chciałyby wrócić do domu w Polsce i w Skandynawii. Przewoźnik promowy Stena Line w Gdyni, obsługujący połączenia ze szwedzkiej Karlskrony, dokłada wszelkich starań, aby takim pasażerom pomóc.
- Promy Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona kursują zgodnie z rozkładem, zarówno w ruchu towarowym jak i pasażerskim - oczywiście z ograniczeniami, w tym kontrolą sanitarną – mówi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy firmy Stena Line. - W obecnej sytuacji wiele osób pragnie wrócić do domu w Polsce i Skandynawii. Dokładamy wszelkich starań, aby to umożliwić i udostępniamy obecnie miejsca dla pasażerów w całym rozkładzie. Aby ułatwić naszym pasażerom powrót do domu oraz odpowiedzieć na najczęstsze pytania, stworzyliśmy stronę internetową Prom do domu. Wychodząc naprzeciw potrzebom pasażerów, umożliwiliśmy także zmianę rezerwacji bez opłaty manipulacyjnej
Obywatele polscy, którzy wrócą statkiem do Polski, będą musieli przechodzić obowiązkową 14-dniową kwarantannę. Przyjazd cudzoziemców do Polski też podlega szczególnym ograniczeniom. Wjazd do Szwecji, mimo ograniczeń od 19 marca jest dozwolony dla obywateli szwedzkich oraz obywateli Unii Europejskiej (w tym Polaków) oraz EOG (w tym Norwegów).
Sytuacja dotycząca ruchu pasażerskiego przez Bałtyk może się zmienić, a czas trwania ograniczeń może zostać wydłużony. Stena Line na swojej stronie internetowej informuje, że zmiany rezerwacji do 30 kwietnia 2020 są zwolnione z opłat manipulacyjnych.
Więcej informacji o powrocie promem na trasie Karlskrona-Gdynia znajduje się na stronie https://www.stenaline.pl/promdodomu
Na czym polega kontrola?
Chodzi o pomiar temperatury wykonywany przez służby medyczne bądź straż pożarną i wypełnianie tak zwanych kart lokalizacyjnych pasażera, które zbierają funkcjonariusze straży granicznej.
Karta lokalizacyjna to kwestionariusz, który pasażer musi wypełnić i oddać służbom, zanim opuści lotnisko czy bazę promową. W karcie trzeba podać dane osobowe, telefon kontaktowy i adres, pod którym pasażer będzie przebywał w najbliższym czasie.
Wszystko po to, aby w razie wykrycia zagrożenia był kontakt ze współpasażerami i możliwość objęcia ich kwarantanną.
- Obecni w terminalu promowym w Gdyni funkcjonariusze Straży Pożarnej mierzą temperaturę osobom wjeżdżającym do Polski, a z kolei funkcjonariusze Straży Granicznej odbierają karty lokalizacyjne - informuje kmdr ppor. SG Andrzej Juźwiak, rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.
Grafika ze strony Stena Line
Źródło: UM Gdynia