Przedstawienia Sopockiego Teatru Tańca
Sopocki Teatr Tańca zaprasza w lutym na dwa spektakle. „7 pieczęć" będzie można zobaczyć na żywo. Bilety już w sprzedaży.
13 i 14 lutego „Dyskretny UROK Picassa" – prezentacja online. Spektakl można obejrzeć na kanałach YT i Fb Sopockiego Teatru Tańca. Dostęp jest nieodpłatny i będzie możliwy od godziny 19.00 13 lutego do godziny 23.30 14 lutego 2021 r.
Natomiast 20 lutego odbędzie się pierwsza prezentacja na żywo przedstawienia pt. „7 pieczęć". Spektakl będzie można zobaczyć w teatrze, przy al. Mamuszki 2 w Sopocie. Początek o 19.00.
Ze względu na ograniczenia spowodowane pandemię, na widowni teatru będzie mogła zasiąść tylko połowa całkowitej liczby widzów. Obowiązkowe są też maseczki i podpisane oświadczenia o stanie zdrowia, które będą dołączane do biletów. Bilety dostępne tylko w sprzedaży internetowej, na portalu Interticket.
O spektaklach
„Dyskretny urok Picassa"
koncept – Jacenty Krawczyk / reżyseria – Jacenty Krawczyk, Joanna Czajkowska / choreografia – Joanna Czajkowska, Jacenty Krawczyk, Kamila Maik, Kalina Porazińska, Joanna Nadrowska, Magdalena Laudańska, Kacper Matuszewski / muzyka – Mariusz Noskowiak / kostiumy – Alicja Gruca
scenografia – Artur Gołdys, Zuza Maik / światła – Mateusz Gierc / wizualizacje – Katarzyna Turowska plakat – Katarzyna Turowska
„Dziewczyna przed lustrem w wykonaniu Czajkowskiej zwraca uwagę na dwa istotne motywy przedstawienia – dłoń i oko, „narzędzia” Mistrza. Praca dłoni i gra spojrzeń budują fundamenty choreografii Krawczyka i Czajkowskiej. Dłoń inicjuje tu taniec, zaznacza poszczególne części ludzkiego ciała, tego samego, które Picasso z takim upodobaniem dekonstruował. W najnowszym przedstawieniu Sopockiego Teatru Tańca ciało, a wraz z nim cały otaczający je (wszech)świat również ulegają swoistej dekonstrukcji, którą każdorazowo finalizuje akt rekonstruowania. Krawczyk i Czajkowska rozkładają niejako choreograficzne konstrukcje na frazy poszczególnych ruchów, z których następnie budują nowe kształty. Te po chwili także ulegają rozłożeniu. I tak aż do przejmującego finału […]” – Anna Jazgarska „Wszystkie dzieci rodzą się artystami” dla www.teatraly.pl.
Inspiracją dla artystów Sopockiego Teatru Tańca do spektaklu pt. ”Dyskretny urok Picassa” była oczywiście postać Pabla Picassa, ur. w 1881 r. w Maladze, hiszpańskiego malarza, grafika, rzeźbiarza, uznawanego za jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku, genialnego twórcę sztuki nowoczesnej. Jego wszechstronna, niezwykle bogata twórczość jest niekończącą się inspiracją dla artystów z różnych dziedzin sztuki w XX i XXI w. Picasso – twórca nie tylko obrazów, ale także grafik, ceramiki, rzeźb, scenografii, ilustracji, jako przedstawiciel takich prądów w sztuce jak realizm, surrealizm, kubizm dadaizm, jest doskonałą inspiracją do stworzenia żywych obrazów scenicznych w formie interdyscyplinarnego nowoczesnego widowiska, w duchu wielkiego artysty, jego wszechstronnej stylistyki. Wybrane dzieła z różnych okresów, od subtelnej formy, naturalizmu przez kubistyczną deformację, dekonstrukcję, karykaturę, po surrealistyczną abstrakcyjną ekspresję, wyznaczą dla twórców STT formę o zróżnicowanej stylistyce ruchomych obrazów przedstawienia o ponadczasowym charakterze. Choreografia będzie efektem pracy aktorów-tancerzy, wg autorskiej swobodnej interpretacji i koncepcji z pogranicza performance, tańca, kreacji aktorskiej i dramaturgii teatralnej – w duchu surrealistyczno-kubistycznym.
„7 pieczęć"
Scenariusz, reżyseria (inspirowane dziełami Ingmara Bergmana) – Jacek Krawczyk / Choreografia, kreacje aktorskie, taniec – Joanna Czajkowska, Jacek Krawczyk, Grzegorz Sierzputowski, Aleksandra Foltman, Róża Kołoda, Wiktoria Rudnik / Muzyka – Mariusz Noskowiak / Światło – Mateusz Gierc / Wizualizacje – Łukasz Boros / Scenografia – Jacek Krawczyk. Kostiumy – STT / Realizacja filmu – Piotr Czarnecki
Punktem wyjścia realizacji spektaklu jest film Ingmara Bergmana z 1957 r. pt.
„Siódma Pieczęć”. Przełamanie siódmej pieczęci według Apokalipsy św. Jana oznaczało moment, w którym rozpoczyna się czas ostateczny, w którym Bóg oddziela dobro od zła, po czym zsyła na umiłowaną przez siebie ziemię śmierć i zagładę. Bohater – Rycerz powracający z wyprawy krzyżowej, w obliczu apokalipsy, traktuje swoją podróż jako drogę do poznania prawd ostatecznych. Ponieważ życie naokoło wydaje się pozbawione sensu, a Bóg milczy, Rycerz gotów jest zapytać o to spotkaną po drodze postać Śmierci. Śmierć decyduje się podjąć jego wyzwanie i zagrać z nim w szachy, na jednej szali kładąc tajemnicę istnienia, na drugiej – życie Rycerza i jego bliskich. W spektaklu podczas zadumy i refleksji nad partią szachów padną pytania dotyczące istoty życia, istnienia Boga, samotności człowieka, kryzysu wiary, uczuć i więzi miedzy ludzkich. Rycerz prowadzić będzie werbalny oraz ekspresyjno -- ruchowy dyskurs z samym sobą, dotyczący filozoficznych moralnych rozterek, metafizycznej tajemnicy istnienia. Szachownica stanowić będzie alegoryczne medium.
Źródło: UM Sopot