Potężny dźwig w panoramie Gdańska
Jego wielkie żółte ramię góruje nie tylko nad Stocznią Remontową, ale jest widoczne niemal w całym mieście. To dźwig na specjalistycznym statku Les Alizés, oddanym do użytku w chińskiej stoczni CMHI Haimen w styczniu br. Statek ma służyć do budowy od podstaw morskich farm wiatrowych.
Les Alizés - dźwig uniesie nawet 5 tys. ton
W drogę z Chin do Europy statek wyruszył 19 stycznia 2023 r. Po 42 dniach rejsu stanął na redzie portu w Gdańsku.
Jakie są główne cechy tej jednostki?
- dźwig o unosie 5000 ton
- ładowność pokładu 61 000 ton
- przestrzeń pokładowa o powierzchni 9300 m²
- długość całkowita 236,80 m
- szerokość konstrukcyjna 52 m
- wysokość boczna 16 m
Statek przyjazny dla środowiska
Ta specjalistyczna jednostka może z łatwością przewozić ciężkie fundamenty - nawet kilka w jednym rejsie - na docelowe miejsce instalacji morskich farm wiatrowych. Dzięki temu statek jest bardziej ekonomiczny niż inne tego typu jednostki - jego parametry mają wpływ na ograniczenie zużycia paliwa i redukcję emisji CO2. Les Alizés jest wyposażony w wysoce zaawansowany podwójny system filtrów spalin, usuwający do 99 proc. nanocząsteczek z emisji za pomocą filtra cząstek stałych (DPF) oraz redukujący emisję NOx i innych zanieczyszczeń za pomocą systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do poziomu zgodnego z regulacjami etapu V UE.
Niezależny od dna morskiego
Statek dźwigowy Les Alizés jest specjalnie zaprojektowany do całościowej realizacji morskich farm wiatrowych. Jest przystosowany do instalacji elementów MEW w rozmiarze XXL w trybie pływania i przy "ultra-niskiej" emisji. Zadania, jakie potrafi realizować:
- załadunek
- transport
- podnoszenie i instalacja fundamentów morskich turbin wiatrowych.
Potężny dźwig umożliwia operacje przeładunkowe oraz instalacyjne, realizowane w trybie pływania (floating installation). Oznacza to, że statek nie jest zależny - inaczej niż statki samopodnośne - od głębokości akwenu, na którym pracuje czy warunków dna morskiego.
Projekt wysoce innowacyjny
Dźwig statku - konkretnie żuraw - jak podkreśla armator, jest "wysoce innowacyjny" i należy do największych w swojej klasie. Jest wyposażony w tzw. uniwersalne szybkie złącze (UQC - universal quick connector). Innym ważnym elementem wyposażenia Les Alizés jest "wysoce zaawansowany" chwytak do monopali - wyposażony w napęd elektryczny i z kompensacją ruchu. Narzędzie to posiada zintegrowany systemem naprowadzania i pomiarów, co umożliwi bezpieczną i bardzo precyzyjną instalację monopali nowej generacji. Na wyposażeniu jest także w pełni zautomatyzowany, dostosowany do potrzeb klienta, system obsługi i manipulacji palami. Składa się on z zestawu kołysek, systemu przesuwania po szynach i "zawiasu" do obsługi i montażu pali w rozmiarze XXL.
fot.Krzysztof Mytkowski / KFP