mobile

Potężny dźwig w panoramie Gdańska

Jego wielkie żółte ramię góruje nie tylko nad Stocznią Remontową, ale jest widoczne niemal w całym mieście. To dźwig na specjalistycznym statku Les Alizés, oddanym do użytku w chińskiej stoczni CMHI Haimen w styczniu br. Statek ma służyć do budowy od podstaw morskich farm wiatrowych. 

Informacja prasowa
Potężny dźwig w panoramie Gdańska

Les Alizés - dźwig uniesie nawet 5 tys. ton

W drogę z Chin do Europy statek wyruszył 19 stycznia 2023 r. Po 42 dniach rejsu stanął na redzie portu w Gdańsku.

Jakie są główne cechy tej jednostki? 

  • dźwig o unosie 5000 ton 
  • ładowność pokładu 61 000 ton 
  • przestrzeń pokładowa o powierzchni 9300 m²
  • długość całkowita 236,80 m
  • szerokość konstrukcyjna 52 m 
  • wysokość boczna 16 m

Statek przyjazny dla środowiska

Ta specjalistyczna jednostka może z łatwością przewozić ciężkie fundamenty - nawet kilka w jednym rejsie - na docelowe miejsce instalacji morskich farm wiatrowych. Dzięki temu statek jest bardziej ekonomiczny niż inne tego typu jednostki - jego parametry mają wpływ na ograniczenie zużycia paliwa i redukcję emisji CO2. Les Alizés jest wyposażony w wysoce zaawansowany podwójny system filtrów spalin, usuwający do 99 proc. nanocząsteczek z emisji za pomocą filtra cząstek stałych (DPF) oraz redukujący emisję NOx i innych zanieczyszczeń za pomocą systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do poziomu zgodnego z regulacjami etapu V UE.

Niezależny od dna morskiego

Statek dźwigowy Les Alizés jest specjalnie zaprojektowany do całościowej realizacji morskich farm wiatrowych. Jest przystosowany do instalacji elementów MEW w rozmiarze XXL w trybie pływania i przy "ultra-niskiej" emisji. Zadania, jakie potrafi realizować:

  • załadunek
  • transport
  • podnoszenie i instalacja fundamentów morskich turbin wiatrowych.

Potężny dźwig umożliwia operacje przeładunkowe oraz instalacyjne, realizowane w trybie pływania (floating installation). Oznacza to, że statek nie jest zależny - inaczej niż statki samopodnośne - od głębokości akwenu, na którym pracuje czy warunków dna morskiego.

Projekt wysoce innowacyjny

Dźwig statku - konkretnie żuraw -  jak podkreśla armator, jest "wysoce innowacyjny" i należy do największych w swojej klasie. Jest wyposażony w tzw. uniwersalne szybkie złącze (UQC - universal quick connector). Innym ważnym elementem wyposażenia Les Alizés jest  "wysoce zaawansowany" chwytak do monopali - wyposażony w napęd elektryczny i z kompensacją ruchu. Narzędzie to posiada zintegrowany systemem naprowadzania i pomiarów, co umożliwi bezpieczną i bardzo precyzyjną instalację monopali nowej generacji. Na wyposażeniu jest także w pełni zautomatyzowany, dostosowany do potrzeb klienta, system obsługi i manipulacji palami. Składa się on z zestawu kołysek, systemu przesuwania po szynach i "zawiasu" do obsługi i montażu pali w rozmiarze XXL. 

fot.Krzysztof Mytkowski / KFP

 

 

 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda