Polski ponton do budowy rekordowego tunelu podwodnego
W Gdyni, w stoczni Crist, powstał niezwykły ponton, który ma pomóc w budowie najdłuższego na świecie tunelu podwodnego. To dzieło polskich inżynierów, którzy zaprojektowali jedyną w swoim rodzaju jednostkę. Ponton będzie wykorzystany do kopania tunelu łączącego Danię z Niemcami. Stocznia Crist oficjalnie przekazała gotowy projekt duńskiej firmie Femern Link Contractors
Jedyny taki na świecie
Nowy ponton z Gdyni to pionierskie rozwiązanie w branży budowlanej. Został zaprojektowany i wybudowany przez firmę Crist, która specjalizuje się w produkcji jednostek specjalnych. Ponton będzie służył do transportu i montażu elementów ogromnego tunelu podmorskiego łączącego Danię z Niemcami. To największy projekt tego typu na świecie, a gdyńska stocznia ma w nim swój udział.
- To tunel między Danią i Niemcami, 18 kilometrów. Nie ma jeszcze tak długiego podwodnego tunelu. To w zasadzie europejski cel, skrócenie drogi o 160 kilometrów, nie mówiąc już o dwutlenku węgla, mniejszym zużyciu paliwa i zmniejszeniu zanieczyszczeń – mówił dla Gdynia.pl prezes stoczni Crist, Ireneusz Ćwirko.
Ponton jest jedną z najnowocześniejszych jednostek tego typu na świecie. Został zamówiony przez duńską firmę FLC, która zajmuje się budową tunelu Fehmarnbelt. Ponton ma ponad 130 metrów długości i 48 metrów szerokości. Na jego pokładzie znajdują się zdalnie sterowane maszyny do transportu i rozkładania żwiru na dnie morza. Dzięki nim możliwe będzie przygotowanie podłoża pod tunel, który połączy Danię z Niemcami.
To on zbuduje najdłuższy tunel świata
Budowa pontonu trwała dwa lata i wymagała zaangażowania setek osób. W poniedziałek odbyła się uroczystość przekazania jednostki klientowi. Prezes FLC, Sebastién Bliaut, otrzymał symboliczny dzwon od przedstawicieli Crista. Podziękował on za wysoką jakość wykonania i współpracę. Zakończonego projektu gratulowali też zaproszeni goście, w tym reprezentujące gdyński samorząd wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała i przewodnicząca Rady Miasta Gdyni, Joanna Zielińska.
- Dawniej Stocznia Gdynia była sławna z tego, że robiła nietypowe jednostki. I Crist poszedł dokładnie tą samą drogą, bo ta jednostka, która służy do położenia żwiru na 46 metrach głębokości, z dokładnością do 2 centymetrów, co brzmi naprawdę bardzo nieprawdopodobnie jest po prostu wielkim dziełem inżynierów, którzy ją wymyślili, a także budowniczych, którzy zbudowali. (…) Stocznia ta zajmuje dużo mniejszy obszar aniżeli Stocznia Gdynia, ale jest bardzo ważna jako miejsce pracy dla osób z Gdyni i okolic – mówiła Joanna Zielińska, przewodnicząca Rady Miasta Gdyni.
Stocznia Crist i biuro projektowe StoGda brały udział w projekcie łączącym Niemcy i Danię. Tunel, który będzie zbudowany z elementów wykonanych w Gdyni, umożliwi szybszą podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą. Zamiast 5,5 godziny, podróż zajmie mniej niż 3 godziny.
fot.Gdynia.pl