Policja szuka oszusta, który podawał się za funkcjonariusza
Policjanci z Kościerzyny pracują nad sprawą oszustwa metodą „na funkcjonariusza”. W związku z prowadzonymi czynnościami został sporządzony portret pamięciowy sprawcy tego przestępstwa. Osoby, które rozpoznają wizerunek mężczyzny, proszone są o kontakt z policjantami z Kościerzyny.
Do oszustwa doszło 13 marca 2020 roku w Kościerzynie. Sprawca wprowadził w błąd, mężczyznę twierdząc, że powinien pomóc w przeprowadzeniu zasadzki. Na tej podstawie pokrzywdzony wypłacił pieniądze i przekazał je oszustowi podającemu się za funkcjonariusza.
Rysopis sprawcy:
Mężczyzna w wieku około 40 lat, wzrost około 170 cm, twarz owalna charakterystycznie czerwona, ubrany był w czapkę zimową w kolorze ciemnoszarym, kurtkę koloru granatowego, spodnie jeansowe, buty sportowe.
Zwracamy się z prośbą o pomoc do wszystkich, którzy rozpoznają wizerunek mężczyzny lub mają jakiekolwiek informacje na jego temat. W tych sprawach należy kontaktować się z policjantami z Komendy Powiatowej Policji w Kościerzynie telefonicznie 58 680-32-22 lub 112.
UWAŻAJ NA OSZUSTÓW PODAJĄCYCH SIĘ ZA FUNKCJONARIUSZY
Podczas rozmowy telefonicznej prowadzonej przez telefon stacjonarny, OSZUST często przedstawia się jako policjant bądź funkcjonariusz innej służby, najczęściej podaje stopień imię i nazwisko, czasami wymyślony numer identyfikacyjny. Sprawca informuje swoją ofiarę o tym, że dojdzie do oszustwa bądź innego zdarzenia, w końcu straszy, że jej pieniądze w banku oraz te, które ma w swoim domu są zagrożone kradzieżą. Na koniec dodaje, że przekazując pieniądze policji ofiara, może je uratować. Najczęściej pada polecenie wyrzucenia ich przez okno lub pozostawienie w umówionym miejscu bądź przelania na konto. Fikcyjny funkcjonariusz, za którego podaje się oszust, gwarantuje także, że pieniądze zostaną zwrócone ich właścicielowi.
I to właśnie te szczegóły oznaczają, że mamy do czynienia z przestępcami. Policjanci nigdy nie informują o swoich działaniach, nie dzwonią i nie namawiają do współpracy, a co najważniejsze NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy, przelew, wyrzucanie ich przez okno, czy pozostawianie w jakimś miejscu.
Jeżeli w rozmowie telefonicznej wystąpią elementy, o których piszemy, należy natychmiast się rozłączyć, powiadomić o tym swoich bliskich oraz policjantów dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Policjanci przestrzegają, aby w trakcie takich rozmów osoby nie udostępniały swoich danych dotyczących kont bankowych, środków na nich zgromadzonych, numerów telefonów komórkowych oraz adresu.
Pamiętajmy, że policjanci czy inni funkcjonariusze nie dzwonią do mieszkańców, aby pytać ich o pieniądze, nie namawiają do brania kredytów czy pożyczek, a tym bardziej, nie informują o swoich działaniach.
Źródło: Pomorska Policja