Podsumowanie Jarmarku Bożonarodzeniowego
Pełen nowości, na większej przestrzeni, jeszcze bardziej atrakcyjny i oryginalny. Trwający 36 dni, tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku przechodzi do historii jako jeden z najlepszych. Poza handlem, możliwością zrobienia świątecznych prezentów, bogatym programem artystycznym i urozmaiconą ofertą gastronomiczną, Jarmark i jego uczestnicy wspólnie dzielą się dobrem. Zebrana podczas trwania Jarmarku kwota ponad 55 tysięcy złotych wesprze działania Fundacji Hospicyjnej z Gdańska.
Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy był największy w swojej ponad 20-letniej historii i zajął przestrzeń ok. 8500 m2 powierzchni. Świąteczne domki, prócz Targu Węglowego, po raz pierwszy można było spotkać w tunelu pod ul. Okopową, na ulicy Bogusławskiego i Tkackiej, gdzie znajdował się też sklep artystów i rzemieślników, którzy z powodów pandemicznych nie mogli handlować w Zbrojowni.
32 dni programu kulturalnego – 100 wydarzeń
- Cieszymy się, że tegoroczna formuła spodobała się wystawcom i gościom Jarmarku - takie pozytywne sygnały docierają do nas – podsumowuje Andrzej Bojanowski, prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich, organizator Jarmarku Bożonarodzeniowego. - Powiększenie przestrzeni Jarmarku o ulice Bogusławskiego i Tkacką okazało się strzałem w dziesiątkę. Podobnie jak termin rozpoczęcia - o co wnioskowali zresztą sami wystawcy. Praktycznie każdego dnia Jarmarku nasi goście, szczególnie najmłodsi, mogli skorzystać z atrakcyjnego programu. W ciągu 32 dni odbyło się blisko 100 świątecznych wydarzeń. Było wiele radości, magicznych momentów i niezapomnianych chwil. Bo Jarmark Bożonarodzeniowy ma wyjątkowy, świąteczny klimat, który wszystkim otwiera serca – dodaje prezes Bojanowski.
- 19 listopada, jako data rozpoczęcia jarmarku to bardzo dobre rozwiązanie - podkreśla gastronom Artur Piórkowski. - Już od pierwszego weekendu mieliśmy dobry handel, nieco mniejszy ruch zaobserwowaliśmy w ostatnim tygodniu trwania wydarzenia.
Wystawcy w liczbach
- 121 świątecznych stoisk w domkach, kramach i karczmach,
- 49 stoisk gastronomicznych z ofertą z 13 kuchni świata,
- 46 stoisk ze świątecznymi prezentami i dekoracjami
- 26 stoisk z produktami spożywczymi i regionalnymi przysmakami
Hity Jarmarku Bożonarodzeniowego
Najczęściej kupowane świąteczne upominki:
- dziadki do orzechów,
- świece sojowe i zapachowe,
- miody różne, nalewki,
- czapki, szale, skarpety, rękawice,
- pierniki, lizaki świąteczne,
- stroiki, bombki, ozdoby choinkowe,
- kubeczki świąteczne.
Premierowe hity Jarmarku Bożonarodzeniowego
3 nowe lokalizacje: Bogusławskiego, Tkacka, Tunel pod ul. Okopową
- bajkowa scena z tronem św. Mikołaja i magiczną ciuchcią ze scenografią przygotowaną przez Kwiaciarnię „Prosta Forma” – rekord zdjęć robionych przez odwiedzających,
- świetlisty dach nad głowami na ul. Bogusławskiego,
- Domek Świętego Mikołaja, a w nim świąteczne, dedykowane upominki,
- nowe iluminacje: zegar, tron, 2 kandelabry, bombka,
- 3 zakątki: Radosny, Mikołaja, Łosia,
- kierunkowskazy – Dziadki do Orzechów,
- nowa karuzela wenecka,
- igloo z atrakcjami,
- kula śnieżna napędzana rowerem,
- Brama Adwentowa – otwierana po raz pierwszy przez Żołnierzy Garnizonu,
- InPost – nowe rozwiązanie bezpłatnej wysyłki towarów dla Wystawców i klientów.
Gastronomiczne hity
Na słono:
- kiełbasa w bułce: currywurst (bratwurst)
- placki ziemniaczane
- grzaniec
- pierogi
- pajda
Na słodko:
- gorąca czekolada
- owoce w czekoladzie
- donaty
- kołacze
Ciekawostki
- na dekorację zużyto 350 choinek – dzięki uprzejmości Lasów Państwowych,
- jarmark oświetlało 1100 żarówek,
- 480 m2 to powierzchnia świetlistego dachu na ul. Bogusławskiego,
- podczas otwierania okienek Kalendarza Adwentowego rozdano dzieciom 100 kg. cukierków od fundatora - Zakładu Przemysłu Cukierniczego "Bałtyk",
- wypito ponad 121 tys. kubeczków grzańca, którego 100 rodzajów alkoholowych i bezalkoholowych sprzedawano na 33 stoiskach,
- podczas jarmarku i w sklepie online www.sklep.visitgdansk.com sprzedano w sumie 3000 jarmarkowych kubków ceramicznych wytwarzanych na specjalne zamówienie w małej rodzinnej pracowni ceramiki ozdobnej w Tułowicach.
Fot. UMG