Po XXV sesji Rady Miasta Gdyni
W środę 26 października 2016 r. odbyła się XXV Sesja Rady Miasta, podczas której radni przyjęli 24 uchwały. Do pozytywnie rozpatrzonych należy: określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości, opłaty targowe i miejscowe, a także przyjęto Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdyni.
Fot: Trójmiasto.Wyborcza.pl
Podjęto uchwały w sprawach:
- Określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
Górne granice stawek kwotowych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy. Zmiana ta odpowiada wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2016 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2015 r. wyniósł 99,1 (spadek cen o 0,9 %)). W 2017 roku proponuje się pozostawić stawki podatku od środków transportowych na tym samym poziome jak w roku 2016. Stawki podatku od środków transportowych nadal pozostaną na poziomie niższym od maksymalnego. Szacuje się, że dochody Miasta Gdyni w 2017 r. z tytułu podatku od środków transportowych przy zastosowaniu proponowanych w uchwale stawek wyniosą 8 800 000 zł.
- Określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Miasta Gdyni.
Wzorem lat ubiegłych proponuje się przyjąć maksymalne stawki podatku od nieruchomości. Górne granice stawek kwotowych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy. Zmiana ta odpowiada wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza 2016 roku, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2016 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2015 r. wyniósł 99,1 (spadek cen o 0,9%). W związku z powyższym pięć stawek maksymalnych podatku od nieruchomości uległo obniżeniu, cztery pozostały na niezmienionym poziomie a szacuje się, że dochody Miasta Gdyni w 2017 roku z tytułu podatku od nieruchomości, przy zastosowaniu proponowanych w uchwale stawek wyniosą 163 000 000 zł. Wpływy z tytułu podatku od nieruchomości mają największe znaczenie dla poziomu dochodów własnych Gminy.
- Opłaty miejscowej na terenie Miasta Gdynia.
Rada gminy może wprowadzić opłatę miejscową pobieraną od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych. Zmiana ta odpowiada wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2016 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2015 r. wyniósł 99,1 (spadek cen o 0,9%). Z uwagi na wzrost dochodów z tytułu opłaty miejscowej do budżetu miasta proponuje się wprowadzić opłatę miejscową na terenie Gdyni. Propozycja, to 2,17 zł. Dochody z tytułu opłaty miejscowej w 2017 roku planowane są na poziomie 220 000 zł.
- Opłaty targowej na terenie Miasta Gdynia.
W projekcie uchwały na 2017 rok wysokość stawki została zróżnicowana w zależności od formy, jej przedmiotu, czasu trwania i powierzchni zajętej na sprzedaż, a także lokalizacji targowiska. Wszystkie stawki mieszczą się w ramach górnej granicy określonej przez Ministra Finansów na rok 2017.
- Zmiany uchwały nr XXII/529/16 Rady Miasta Gdyni z dnia 22 czerwca 2016 r. w sprawie ustalenia cen i opłat za usługi przewozowe osób i bagażu środkami miejskiej komunikacji zbiorowej oraz zasad taryfowych.
Opłaty dodatkowe na liniach organizowanych przez ZKM w Gdyni
1. Opłata dodatkowa pobierana w razie braku odpowiedniego dokumentu przewozu: 50-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego 1-godzinnego normalnego.
2. Opłata dodatkowa pobierana w razie braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu: 40-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego 1-godzinnego normalnego.
3. Opłata dodatkowa pobierana w razie naruszenia przepisów o przewozie rzeczy lub zwierząt: 20-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego 1-godzinnego normalnego.
4. Opłata dodatkowa pobierana w razie spowodowania, bez uzasadnionej przyczyny, zatrzymania lub zmiany trasy środka transportu: 150-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego 1-godzinnego normalnego.
5. W przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej bezpośrednio kontrolującemu, wysokość opłat dodatkowych określonych w pkt. 1, 2 i 3 obniża się o 50%.
6. W przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej w ciągu 7 dni od daty wystawienia dokumentu
zobowiązującego do uiszczenia tej opłaty, wysokość opłat dodatkowych określonych w pkt. 1, 2 i 3 obniża się o 30%.
7. Opłata manipulacyjna uwzględniająca ponoszone koszty czynności związanych ze zwrotem albo umorzeniem opłaty dodatkowej: 10% opłaty dodatkowej pobieranej w razie braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu, płatnej w ciągu 7 dni, zaokrąglonej do pełnych złotych.
-Powołania koordynatorów Młodzieżowej rady Miasta Gdyni.
Nowymi koordynatorami Młodzieżowej Rady Miasta Gdyni zostały: Marta Otrębska i Oktawia Gorzeńska. Do zadań koordynatorów należy m. in.: wymiana informacji pomiędzy radą młodzieżową a radą gminy, prezydentem i urzędem oraz jego jednostkami, organizacja spotkań, monitorowanie wykonywania przyjętych przez młodzieżową radę zadań i projektów, zbieranie aktualnych informacji dotyczących ważnych wydarzeń dot. młodzieży, merytoryczne wspieranie radnych, utrzymywanie kontaktu ze szkołami, itp. Pierwsze posiedzenie Młodzieżowej Rady Miasta odbędzie się 14 listopada 2016 roku.
- Przyjęcia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdyni.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdyni na lata 2016-2025 jest efektem działań realizowanych w ramach unijnego projektu CIVITAS DYN@MO. Plan stanowi rozszerzenie i uaktualnienie planu zrównoważonego transportu stworzonego na lata 2008-2015 w ramach projektu unijnego BUSTRIP. Plan obejmuje zbiorowy transport pasażerski, transport niezmotoryzowany, intermodalność, transport drogowy, zarządzanie mobilnością, wykorzystanie inteligentnych systemów transportowych, logistykę miejską, bezpieczeństwo ruchu drogowego w miastach, wdrażanie nowych wzorców użytkowania czy promocję ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów, mając na względzie potrzeby zidentyfikowane w tym zakresie na terenie Gdyni i w pewnych przypadkach, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Przygotowany został na lata 2016-2025. Działania skonkretyzowane są poprzez cztery cele strategiczne, mianowicie:
1. Atrakcyjna i bezpieczna przestrzeń miejska.
2. Niskoemisyjny i zintegrowany transport publiczny.
3. Racjonalne wybory transportowe.
4. Efektywny transport ładunków w mieście.
Źródło: gdynia.pl