Pierwsze kroki we własnym biznesie
Coraz więcej ludzi decyduje się na otwarcie swojej własnej firmy. Ich główną motywacją jest praca na swój rachunek, wolą pracować dla siebie niż dla kogoś. Jest to ogromne przedsięwzięcie, ale dobry pomysł i pozytywne nastawienie mogą zagwarantować sukces.
Rejestracja działalności gospodarczej nie jest procesem skomplikowanym, jednak zgłoszenie się do odpowiedniego rejestru to dopiero początek. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest dużym wyzwaniem, niosącym ze sobą sporo zobowiązań, konsekwencji i ryzyka. To długotrwały proces, który wymaga sporo zaangażowania oraz ściśle określonego celu. Czas niezbędny do weryfikacji pomysłu i wypracowania pierwszych satysfakcjonujących zysków to około dwóch, trzech lat. Taki mniej więcej okres musi upłynąć, aby otrzymywać założone zyski. Ważna jest znajomość rynku i potencjalnych zagrożeń, które mogą zminimalizować ryzyko niepowodzenia.
Najważniejszy jest pomysł i realna ocena jego powodzenia. Należy zbadać i określić potencjalnych klientów, poznać ich potrzeby i wymagania, a na koniec opracować plan działalności. Przed formalnym zgłoszeniem założenia firmy dobrze jest poznać wszelkie zagadnienia organizacyjno-prawne związane z jej prowadzeniem. Na tej podstawie należy wybrać odpowiednią formę prawną wykonywania działalności oraz korzystny sposób rozliczania osiąganych przychodów.
Problemem przy zakładaniu działalności gospodarczej są pieniądze, które należy wyłożyć na samym początku. Można je otrzymać z urzędu pracy w ramach wspierania przedsiębiorczości lub z funduszy Unii Europejskiej. Następnie trzeba ograniczyć do minimum koszty związane z funkcjonowaniem firmy. Tutaj sprawdzą się alternatywne sposoby sprawnego zarządzania. Szczególnie w momencie, kiedy rynek oferuje przedsiębiorcom cały szereg dogodnych rozwiązań, np. księgowość internetowa czy specjalistyczne programy komputerowe dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta.
Kluczowym elementem są kontakty biznesowe. Bez nich jest trudno cokolwiek osiągnąć. Początkujący przedsiębiorca albo ma ich niewiele albo nie ma ich wcale. Warto wówczas poświęcić czas na poszerzenie tych relacji, gdyż mogą być bardzo opłacalne w przyszłości. Najprostszym sposobem na wyszukiwanie partnerów jest Internet i prasa fachowa.
Dobry przedsiębiorca powinien cechować się ambicją, skłonnością do podejmowania ryzyka, konsekwencją, pracowitością, inicjatywą i operatywnością. Prowadzenie własnej firmy jest obarczone dużym ryzykiem. Nigdy nie można mieć pewności, że nie załamie się koniunktura lub nie pojawi się konkurencja. W takich momentach sprawdza się umiejętność radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Jednak mimo wszystko trzeba wiedzieć i lubić to, co się robi, bo jest to główny czynnik umożliwiający sukces działalności gospodarczej.