mobile
REKLAMA

Pierwsza mobilna stacja ładowania samochodów elektrycznych w Gdyni

W Gdyni powstała pierwsza mobilna stacja ładowania samochodów elektrycznych, zasilana z sieci trolejbusowej. To wspólny projekt miasta i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. W środę, 9 czerwca w siedzibie PKT odbyła się konferencja dotycząca tej unikalnej w skali Europy ładowarki przenośnej, w której będzie wykorzystywana energia z hamowania trolejbusów.

Informacja prasowa
Pierwsza mobilna stacja ładowania samochodów elektrycznych w Gdyni

Gdynia to jedno z trzech miast w Polsce wykorzystujące zalety trolejbusowej komunikacji miejskiej. Dlatego razem z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej zrealizowała dwa projekty unijne wdrażające i testujące innowacyjne rozwiązanie.

Chodzi o mobilną stację ładowania samochodów elektrycznych, zasilaną z sieci trolejbusowej. Ładowarka wykorzysta energię odzyskiwaną z hamowania pojazdów.

W ramach projektu EfficienCE, realizowanego przez PKT, zaprojektowano i skonstruowano przekształtnik zasobnikowy – urządzenie do przetwarzania nadwyżki energii i mocy trakcyjnej – pozwalający na „przechwytywanie” z sieci i zagospodarowanie nadwyżek energii i mocy trakcyjnej, wygenerowanej z hamowania trolejbusów. Co ciekawe, w przekształtniku zastosowano używaną baterię, która będzie pełniła rolę magazynu energii. 

Natomiast w ramach realizowanego przez Gdynię projektu Creating Automotive Renewal zbudowano mobilną stację ładowania samochodów elektrycznych, pozwalającą na ładowanie ich z różną mocą i różnym prądem. Efektem synergii obu projektów jest stacja, którą można podłączyć w dowolnym miejscu na terenie miasta do trakcyjnej sieci trolejbusowej.

Prototypowy zasobnikowy przekształtnik energii, z podłączoną do niego mobilną ładowarką samochodów elektrycznych, zostanie uruchomiony w czerwcu na terenie parkingu gdyńskiej zajezdni trolejbusowej.
 
To olbrzymia przewaga nad tradycyjnymi rozwiązaniami mobilnej stacji ładowania EV. Podłączanie stacji nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z jej instalacją oraz skraca czas inwestycji.

Nie ma potrzeby przejścia długotrwałego procesu formalnego, związanego z jej budową, uzyskaniem warunków przyłączeniowych i uruchomieniem stacji. Ponadto atutem sieci trakcyjnej jest rozległy charakter przestrzenny w wielu miastach oraz dostępność. Umożliwia to jej wykorzystanie do zasilania stacji ładowania pojazdów tam, gdzie problemem jest doprowadzenie linii zasilającej prąd przemienny, np. z powodu konieczności wykonania prac budowlanych.

Fot. Paweł Kukla/gdynia.pl

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda