Pierwsza mobilna stacja ładowania samochodów elektrycznych w Gdyni
W Gdyni powstała pierwsza mobilna stacja ładowania samochodów elektrycznych, zasilana z sieci trolejbusowej. To wspólny projekt miasta i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. W środę, 9 czerwca w siedzibie PKT odbyła się konferencja dotycząca tej unikalnej w skali Europy ładowarki przenośnej, w której będzie wykorzystywana energia z hamowania trolejbusów.
Gdynia to jedno z trzech miast w Polsce wykorzystujące zalety trolejbusowej komunikacji miejskiej. Dlatego razem z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej zrealizowała dwa projekty unijne wdrażające i testujące innowacyjne rozwiązanie.
Chodzi o mobilną stację ładowania samochodów elektrycznych, zasilaną z sieci trolejbusowej. Ładowarka wykorzysta energię odzyskiwaną z hamowania pojazdów.
W ramach projektu EfficienCE, realizowanego przez PKT, zaprojektowano i skonstruowano przekształtnik zasobnikowy – urządzenie do przetwarzania nadwyżki energii i mocy trakcyjnej – pozwalający na „przechwytywanie” z sieci i zagospodarowanie nadwyżek energii i mocy trakcyjnej, wygenerowanej z hamowania trolejbusów. Co ciekawe, w przekształtniku zastosowano używaną baterię, która będzie pełniła rolę magazynu energii.
Natomiast w ramach realizowanego przez Gdynię projektu Creating Automotive Renewal zbudowano mobilną stację ładowania samochodów elektrycznych, pozwalającą na ładowanie ich z różną mocą i różnym prądem. Efektem synergii obu projektów jest stacja, którą można podłączyć w dowolnym miejscu na terenie miasta do trakcyjnej sieci trolejbusowej.
Prototypowy zasobnikowy przekształtnik energii, z podłączoną do niego mobilną ładowarką samochodów elektrycznych, zostanie uruchomiony w czerwcu na terenie parkingu gdyńskiej zajezdni trolejbusowej.
To olbrzymia przewaga nad tradycyjnymi rozwiązaniami mobilnej stacji ładowania EV. Podłączanie stacji nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z jej instalacją oraz skraca czas inwestycji.
Nie ma potrzeby przejścia długotrwałego procesu formalnego, związanego z jej budową, uzyskaniem warunków przyłączeniowych i uruchomieniem stacji. Ponadto atutem sieci trakcyjnej jest rozległy charakter przestrzenny w wielu miastach oraz dostępność. Umożliwia to jej wykorzystanie do zasilania stacji ładowania pojazdów tam, gdzie problemem jest doprowadzenie linii zasilającej prąd przemienny, np. z powodu konieczności wykonania prac budowlanych.
Fot. Paweł Kukla/gdynia.pl