Nowy falochron bije rekordy popularności
Statki długie na ćwierć kilometra wchodzące do portu przy ośmiu w skali Beauforta – takie widoki możemy obserwować dzięki modernizacji Falochronu Zachodniego. Uroczyste otwarcie miało miejsce 27mego czerwca, był festyn, koncert szantowy i wata cukrowa. Dziś Falochron Zachodni, przyciąga rzesze mieszkańców Trójmiasta i odwiedzających je turystów.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zachwala starania Zarządu Portu Morskiego w Gdańsku i Urzędu Morskiego w Gdyni - wszyscy byliśmy zgodni, że udostępnienie tego terenu spacerowiczom będzie czymś wyjątkowym, co pozwoli spojrzeć na port z nowej, pięknej perspektywy - wyjaśnia - udało się i bardzo się cieszę, że mamy w Gdańsku kolejne ciekawe miejsce do odwiedzania.
Nową przestrzenią rekreacyjną zarządza obecnie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku. Na długiej, 80 metrowej promenadzie, ustawiono ławki umożliwiające podziwienie wspaniałych widoków a na końcu wchodzącego w morze deptaka umiejscowioną malowniczą latarnię morską - to miejsce zwiększy atrakcyjność Brzeźna i Nowego Portu. Zyskujemy dodatkowy kawałek do spacerowania i piękne przedłużenie Parku Brzeźnieńskiego. Poza tym do falochronu prowadzi malownicza ścieżka spacerowa, którą w przyszłości mamy nadzieję wyremontować – zapewnia radna Miasta Gdańsk, Beata Dunajewska.
Falochron Zachodni został odbudowany w ramach projektu „Modernizacja wejścia do Portu Wewnętrznego". O poprawę dostępności Morskiego Portu Gdańsk zadbał m.in. Urząd Morski w Gdyni, który w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport zrealizował projekt - czytamy na oficjalnych trójmiejskich serwisach informacyjnych - w ramach przedsięwzięcia wybudowano nowy Falochron Zachodni w miejscu rozebranego starego falochronu, czego efektem było poszerzenie wejścia do portu wewnętrznego (tzw. Nowego Portu) z 72 do 90 metrów.
Dokumenty Urzędu Morskiego w Gdyni opisujące projekt, wskazują również na szerszą perspektywę przeprowadzenia modernizacji Falochronu - celem działania jest zwiększenie konkurencyjności polskich portów morskich w regionie Morza Bałtyckiego oraz zmniejszenie ryzyka zagrożeń dla środowiska naturalnego, towarzyszących m.in. manewrowaniu dużych promów i jednostek pasażerskich oraz statków wpływających do stoczni Remontowa SA.