Nowe Mevo coraz bliżej! Ruszają testy nowych rowerów i aplikacji mobilnej
Wewnętrzne testy całego systemu rozpoczną się w środę, 16 sierpnia, i potrwają przez 21 dni. W ramach testów zostanie użytych 75 rowerów elektrycznych oraz 25 rowerów tradycyjnych. Jeżeli wyniki okażą się pomyślne, uruchomiona zostanie pełna flota 2 tysięcy rowerów dla 80 000 użytkowników
Do miasta trafi 3000 elektrycznych rowerów
Obecnie w Gdańsku dostępnych jest już 100 rowerów z elektrycznym wspomaganiem. Z nich 75 zostanie wykorzystanych do wewnętrznych testów systemu, podobnie jak 25 rowerów bez elektrycznego wspomagania. Zgodnie z umową, kolejne 1400 rowerów elektrycznych ma dotrzeć do Gdańska do połowy września. Później planowana jest dostawa kolejnych. W sumie, w ramach systemu Mevo 2.0, będzie dostępnych łącznie 3000 rowerów z elektrycznym wspomaganiem.
Co wiemy o nowych rowerach?
Wszystkie rowery ze wspomaganiem elektrycznym wyprodukowała firma Segaway. Model "elektryka" od tej firmy, sprawdzony od lat w systemach roweru publicznego w wielu miastach Europy i Stanów Zjednoczonych, ma o połowę większą pojemność akumulatora niż jego poprzednik, dzięki czemu na jednym ładowaniu będzie można przejechać trasę do 150 km ( pojemność baterii to 1033 Wh). Rozwija prędkość do 25 km/h, a jego 26- calowe koła mają pełne obręcze z lekkich stopów i są odporne na uszkodzenia. Rower ma regulowane siodełko, opony bezdętkowe, niewymagające uzupełniania powietrzem, hamulce zaś - bębnowe. Jego rama jest bardzo solidna, masywna, a waga wynosi 40 kg.
Prace nad systemem i aplikacją trwają
Aktualnie trwają intensywne prace nad udoskonaleniem systemu oraz aplikacji do zarządzania wypożyczaniem rowerów oraz monitorowania ich działania w zaangażowanych gminach. Stworzono i przetestowano już system raportowania, który zbiera dane dotyczące liczby wypożyczeń, zwrotów rowerów, zakupionych abonamentów oraz pokonanych kilometrów.
Przygotowano również aplikację mobilną, która umożliwi obsługę systemu. Obecnie tłumaczona jest na język polski. Pozwoli ona m.in. na inteligentne planowanie tras w celu efektywniejszej relokacji rowerów oraz usprawnienie logistyki operacyjnej działań podejmowanych przez pracowników Operatora.
Wewnętrzne i zewnętrzne testy systemu
Okres testowy rozpocznie się 16 sierpnia i potrwa przez 21 dni. W tym czasie zostaną dokładnie przetestowane wszystkie aspekty funkcjonowania systemu, w tym ocenione będzie działanie nowej aplikacji mobilnej, narzędzia do raportowania, systemu GPS oraz Centrum Obsługi Użytkowników. Dodatkowo, weryfikowana będzie trwałość baterii w rowerach elektrycznych. Rowery te powinny być w stanie pokonać minimum 100 km na jednym naładowaniu baterii.
Po zakończeniu wewnętrznych testów, jeśli przebiegną one bez problemów we wszystkich 16 gminach Metropolii, we wrześniu rozpoczną się testy zewnętrzne. Podczas tego etapu, będzie możliwa rejestracja aż 80 000 użytkowników. W ramach tych testów, dostępna będzie połowa całej floty rowerowej, czyli 1500 rowerów z wspomaganiem elektrycznym i 500 rowerów klasycznych.
1 grosz za abonament
W trakcie fazy testowej, użytkownicy będą mogli skorzystać z abonamentu miesięcznego w cenie symbolicznego 1 grosza. W tym okresie rowery będzie można zostawiać bezpłatnie na istniejących stacjach MEVO, lecz jeśli rower zostanie pozostawiony poza stacją, będzie to wiązało się z dodatkową opłatą w wysokości 10 złotych.
Jeśli wszystkie elementy systemu będą działały w sposób zadowalający, pełna flota rowerów wyruszy na ulice Metropolii.
fot.GOM