Nowe inwestycje i rekordowe przeładunki w Gdyni
Nabrzeże Portowe, ostroga Pilotowa oraz nasada nabrzeża Francuskiego – to elementy gdyńskiego portu, które w najbliższym czasie przejdą modernizację. W piątek, 15 października Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę na realizację tych inwestycji. Pozwolą one zwiększyć liczbę przeładowywanych towarów. Ta i tak jest już imponująca. Port w Gdyni III kwartał bieżącego roku zakończył ze wzrostem 12,7% w wynikach przeładunków.
Port Gdynia kontynuuje znakomity 2021 rok. Wzrosty, jakie zaobserwować mogliśmy w pierwszy, półroczu, utrzymały się również w kolejnych miesiącach. Dzięki temu III kwartach w przeładunkach towarów zakończył się wynikiem 12,7%. Przed Zarządem Morskiego Portu Gdynia ostatnia prosta do fantastycznego, rekordowego wyniku na koniec roku.
W ciągu pierwszych 9 miesięcy roku największe wzrosty z roku na rok odnotowano w grupach przeładunków:
- drewno: 119,2%,
- ropa i przetwory naftowe: 67,7%,
- drobnica: 15,7%,
- kontenery: 12,1%.
Tegoroczne wyniki uzyskiwane przez port mogą jednak już niedługo zostać pobite. Wszystko za sprawą kolejnych inwestycji, dzięki którym możliwa będzie obsługa większych jednostek.
W najbliższych miesiącach przebudowane zostaną ostroga Pilotowa, a także nabrzeża Portowe i Francuskie. W piątek, 15 października podpisana została umowa z wykonawcą, firmą Strabag. W ciągu najbliższych 9 miesięcy wykonanych zostanie szereg prac. W śród nich znajdują się m.in. wzmocnienie stniejącej głowicy ostrogi Pilotowej, umocnienie dna w jej sąsiedztwie, prace rozbiórkowe, roboty kafarowe, instalacja elementów wygaszacza falowania czy wykonanie żelbetowych konstrukcji nadbudowy.
- Przebudowa infrastruktury portowej posłuży poprawie konkurencyjności portu i utrzymania wzrostu tonażu przeładowywanych ładunków oraz bezpieczeństwa żeglugi, nastąpi znaczna poprawa warunków nawigacyjnych w porcie. Trendy w morskim transporcie międzynarodowym wskazują na fakt, że operatorzy towarów masowych i zjednostkowanych, mając na uwadze kwestie ekonomiczne i ekologiczne, starają się wykorzystywać jak największe jednostki pływające. Stąd też niezbędne jest dostosowanie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych portu do przyjmowania statków o parametrach Baltimax, o dużym zanurzeniu – komentuje Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Inwestycja przebudowy nabrzeży oraz ostrogi stanowi część większego projektu, którym jest „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia”. Dzięki niemu do Gdyni przypływać będą mogły jednostki o długości nawet do 400 metrów przy jednoczesnej szerokości maksymalnej rzędu 58 metrów i zanurzeniu sięgającym 15 metrów.
Całkowity koszt robót związanych z przebudową dwóch nabrzeży oraz ostrogi Pilotowej to 21,5 miliona złotych. Z kolei inwestycja „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III” to koszt łącznie przeszło pół miliarda złotych, a dokładnie 559 642 791,41 zł, z czego kwota 273 000 000 zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Fot. Karol Stańczak/gdynia.pl