mobile

Nowa Warszawska. Pierwsze metry nowego torowiska już zamontowane

Zgodnie z przyjętym harmonogramem, we wrześniu rozpoczęto układanie podkładów i szyn, po których w 2023 roku pojadą tramwaje. Nowe torowisko budowane jest obecnie od strony al. Havla. Powstają też kolejne chodniki, prowadzone są też nadal prace ziemne na niektórych odcinkach. W najbliższy poniedziałek, 20 września, wprowadzone zostaną kolejne zmiany w ruchu przy skrzyżowaniu al. Havla z ul. Łódzką.

Informacja prasowa
Nowa Warszawska. Pierwsze metry nowego torowiska już zamontowane

Intensywne prace już na całym odcinku Nowej Warszawskiej

Okoliczni mieszkańcy, obserwujący w ostatnich miesiącach postępy prac na tym placu budowy, dotychczas zauważyć mogli głównie nowe odcinki chodników czy ścieżki rowerowej. Od września można już zobaczyć kolejne metry nowego torowiska. Dotąd ułożono go 70 metrów.

Na placu budowy trwają także inne prace.

- Na skrzyżowaniu al. Havla z ul. Łódzką wykonywane jest też betonowanie płyty podtorowej pod rozjazdy i skrzyżowanie. Na odcinku około 70 metrów, poza układaniem szyn, trwa betonowanie fundamentów pod słupy trakcyjne. Natomiast na odcinku od ul. Łódzkiej do ul. Piotrkowskiej wykonano chodnik oraz drogę rowerową, na której do ułożenia pozostała jeszcze ostatnia warstwa nawierzchni, tzw. ścieralna - wylicza Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Obecnie prace koncentrują się na wykonaniu warstw konstrukcyjnych torowiska, równolegle trwa drążenie fundamentów pod słupy trakcyjne.

Na kolejnym wyznaczonym odcinku tej inwestycji, a więc na ul. Piotrkowskiej, trwa budowa chodników i przebudowa infrastruktury podziemnej. Prowadzone są także próby wodociągowe, wkrótce rozpocznie się przebudowa znajdującego się tu ciepłociągu. W okolicach pętli Ujeścisko, a więc w miejscu, gdzie Nowa Warszawska połączy się z al. Pawła Adamowicza, rozpoczęły się roboty ziemne. Przystąpiono już do budowy infrastruktury podziemnej, w tym kanalizacji deszczowej, instalacji sanitarnej i teletechnicznej.

Zmiany w ruchu

W poniedziałek, 20 września, w godzinach porannych, w rejonie skrzyżowania Al. Vaclava Havla z ul. Łódzką wprowadzona zostanie zmiana w organizacji ruchu. Dotyczyć będzie ona aut jadących w kierunku ul. Warszawskiej - zamknięty zostanie bowiem jej północny odcinek, pomiędzy ul. Łódzką a Al. Havla. Ruch aut odbywać się będzie po drugiej jezdni (południowej), która dotychczas była drogą jednokierunkową prowadzącą w kierunku Al. Havla. W związku z tą zmianą, na jezdnię południową przeniesiony zostanie przystanek autobusowy „Przemyska 05” (kierunek: Jasień). Zmieni się również lokalizacja przejścia dla pieszych, które powstanie w pobliżu tymczasowego przystanku autobusowego „Przemyska 05”. Taka organizacja utrzyma się do końca listopada.

Zamknięta rama komunikacyjna

Powstająca, kolejna trasa tramwajowa, połączy al. Vaclava Havla z al. Pawła Adamowicza. Tym samym powstanie pełna rama komunikacyjna, umożliwiająca kursowanie tramwajów z Chełmu i Ujeściska bezpośrednio na Jasień i dalej Piecki - Migowo. Obecnie tramwaje kończą swój bieg na pętlach przy al. Havla bądź przy al. Adamowicza.

Prace budowlane rozpoczęły się od strony al. Havla. To przede wszystkim tutaj widać było w ostatnich miesiącach robotników i ciężki sprzęt budowlany. To tutaj widać też pierwsze szyny tramwajowe.

W ramach inwestycji zaplanowano budowę około 2-kilometrowego odcinka linii tramwajowej. Wzdłuż trasy powstaną cztery przystanki tramwajowe. Zaplanowano je w pobliżu skrzyżowania z - także planowaną - ul. Unruga, ul. Piotrkowską i al. Havla. Wzdłuż linii tramwajowej wykonany zostanie chodnik oraz droga rowerowa, zagospodarowana zostanie zieleń, pojawią się elementy małej architektury. W ramach prac przebudowany zostanie także 210-metrowy odcinek ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Oprócz nowej nawierzchni zyska ona także chodnik i oświetlenie. Na tej ulicy trwa obecnie przebudowa instalacji podziemnych.

Realizowany projekt przewiduje również kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstanie m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przewidziano też przebudowę sieci ciepłowniczej, gazowej oraz teletechnicznej. Dla potrzeb obsługi torowiska powstanie także tzw. droga technologiczna. Zakres inwestycji obejmuje również przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową.

Zgodnie z umową, zakończenie robót powinno nastąpić w listopadzie 2022 roku, co oznacza, że nową linią tramwajową pojedziemy w pierwszym kwartale 2023 roku.

Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda