Na otwarcie Dworca Podmiejskiego przyjdzie nam czekać do listopada
Prace remontowe na Dworcu Podmiejskim, związanym z przystankiem Gdynia Główna SKM, zostały przedłużone, jak ogłosiła PKP SKM w Trójmieście, odpowiedzialna za przebudowę obiektu i peronu. Nowy plan przewiduje zakończenie prac w listopadzie bieżącego roku
Prace jeszcze trochę potrwają
Pasażerowie, niecierpliwie oczekujący na zakończenie prac remontowych, będą teraz musieli zdobyć się jeszcze większą dawkę cierpliwości. Wprowadzono zmiany w planach oddania do użytku odnowionego dworca SKM w centralnej części Gdyni. Kompleksowa przebudowa, obejmująca nie tylko budynek dworca, ale także peron kolejowy oraz nowoczesne centrum monitoringu, trwa od lipca 2022 roku. Niestety, nowo odnowiony budynek dworca, peron i dodatkowa infrastruktura będą dostępne dla pasażerów najwcześniej dopiero w listopadzie.
- Obecny harmonogram zakłada zakończenie prac w listopadzie tego roku. Zmiana pierwotnego, marcowego terminu spowodowana jest koniecznością skoordynowania prac z innymi zadaniami inwestycyjnymi, których terminy realizacji zmieniły się z przyczyn niezależnych od nas i od wykonawców – informuje Tomasz Złotoś z PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.
Historyczne odkrycie przedłużyło remont
Opóźnienie w postępie remontu prowadzonego przez PKP SKM w Trójmieście spowodowane było okolicznościami, które nie były pierwotnie uwzględnione w planach. Jednym z takich czynników było odkrycie pewnych elementów podczas procesu rozbiórki. W trakcie prac budowlanych natrafiono na ślady historycznego podcienia budynku Dworca Podmiejskiego, które zostały odnalezione w pozostałościach lokalu gastronomicznego. W wyniku tego odkrycia, Wojewódzki Konserwator Zabytków zalecił odtworzenie historycznego podcienia.
Cały projekt remontu zakłada przywrócenie budynkowi jego pierwotnego historycznego wyglądu, co skutkowało koniecznością dokonania zmian w planach. Aktualizacja projektów oraz uzyskanie nowych pozwoleń były konieczne, co spowodowało tymczasowe wstrzymanie prac budowlanych.
Gruntowne prace na dworcu
Remont wewnątrz Dworca Podmiejskiego przebiega w sposób kompleksowy, obejmując wszystkie elementy, aż do „gołej ściany”. Zespół budowlany zajmuje się usuwaniem starych tynków, renowacją stolarki okiennej i drzwiowej, oraz przywracaniem blasku boazerii. Wszystkie techniczne instalacje zostały wymienione od podstaw. Duża część prac dotyczy infrastruktury i urządzeń niezbędnych do wdrożenia nowoczesnego systemu monitorowania bezpieczeństwa, którego centrum lokalne znajdzie się w Dworcu Podmiejskim, w sali monitoringu.
Jednocześnie prace nad peronem, na którym zatrzymują się pociągi SKM, również są w toku. Chociaż pewne fragmenty prac związanych z torami i trakcją zostały już zakończone, wciąż trwają ostatnie etapy, takie jak zadaszenie nad przystankiem. Przewidziane są jeszcze prace, takie jak umieszczenie membrany, izolacji i systemu odwodnienia w luce między pokryciami dachowymi. Planowane są także prace brukarskie dotyczące nowej nawierzchni peronu, montaż systemu informacji pasażerskiej oraz oświetlenia.
Przypomnijmy, że już w 2021 roku spółka kolejowa wybrała wykonawcę całej modernizacji. Konsorcjum firm T4B i Maxto Technology zostało wybrane do pracy, a wycena prac wyniosła około 62 miliony złotych.
Historyczne dzieje obiektu
Sam budynek Dworca Podmiejskiego jest kluczowym elementem z punktu widzenia pasażerów i jest wpisany do rejestru zabytków od 2009 roku. Został zbudowany w 1959 roku według projektu architekta Wacława Tomaszewskiego, łącząc style klasycystyczny, art-deco i modernizm. Budynek ten jest połączony długim pasażem z sąsiednim „głównym” budynkiem dworca PKP Gdynia Główna, który przeszedł już kompleksową modernizację (zakończoną w 2012 roku).
fot. gdynia.pl