Most Stągiewny został oficjalnie otwarty. Znów jak dawniej jest zwodzony
Most Stągiewny przeszedł gruntowny remont i dla ułatwienia przepływu małej floty został przekształcony w most zwodzony. Ta przebudowa to jeden z ostatnich etapów Partnerstwa Prywatno-Publicznego na Wyspie Spichrzów.
Mostu Stągiewny znowu zwodzony
Remont Most Stągiewny przeszedł gruntowny remont i dla ułatwienia przepływu małej floty został przekształcony w most zwodzony. Ta przebudowa to jeden z ostatnich etapów Partnerstwa Prywatno-Publicznego na Wyspie Spichrzów.
W środę, 3 sierpnia nastąpiło jego oficjalne otwarcie, w którym uczestniczyła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Wojciech Ciurzyński z Granarii oraz Rudi op ‘t Roodt z firmy Immobel, która współtworzy konsorcjum.
- Wiele lat temu podjęliśmy wspólnie z Granarią wyzwanie, jakim jest PPP. Kiedy pytamy, gdzie jest dzisiaj w Gdańsku najfajniej, wiele osób mówi, że Wyspa Spichrzów to miejsce, które tętni życiem. Partnerstwo Publiczno-Prywatne w bardzo dużym stopniu oddaje dewizę naszego miasta Nec Temere Nec Temide - Odważnie, ale z rozwagą – mówiła podczas uroczystości prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Te inwestycje służą nam wszystkim. Niezależnie od tego, czy odwiedzamy lokale gastronomiczne lub inne miejsca na Wyspie Spichrzów, to korzystamy z przebudowanego skrzyżowania Chmielnej z Podwalem Przedmiejskim, obrotowej kładki, czy wreszcie z Mostu Stągiewnego, który dzisiaj otwieramy. Kolejnym z celów publicznych jest rozbudowanie Mariny Gdańskiej. Czeka nas także zmiana nawierzchni na Długim Pobrzeżu – dodała prezydent Gdańska.
Nie ma żadnych przestojów. Firmy nie zeszły z budowy w wyniku podwyżki cen materiałów. Mieliśmy pieniądze, żeby im dopłacić. Wszyscy pracują. Budowa zostanie zakończona w terminie, czyli na koniec przyszłego roku - powiedział Wojciech Ciurzyński.
- Mosty odgrywają kluczową rolę w społecznej i ekonomicznej tkance miast. Most łączą, zbliżają ludzi do siebie, skracają odległości, sprawiają że niemożliwe staje się możliwe. Stary most na Motławie powstrzymywał rozwój mariny. Przebudowanie go z konstrukcji trwałej na konstrukcję, którą można otworzyć, umożliwia, że jej rozwój staje się możliwy - powiedział Rudi op ‘t Roodt z firmy Immobel.
Jak wyglądał remont Mostu Stągiewngo?
Przygotowania do modernizacji Mostu Stągiewnego rozpoczęły się wiosną ubiegłego roku. Przeniesiono wówczas pod wodę wiele instalacji, m.in.: gazową, c.o. i teletechniczną, które wcześniej były poprowadzone pod stałym przęsłem mostu.
Oficjalne otwarcie Mostu Stągiewnego w Gdańsku
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
Most był przywieziony w trzech częściach. Do jego złożenia użyto jednego z największych dźwigów lądowych o udźwigu 500 ton. Wyglądem przypomina most Schwedlera, który łączył brzegi Motławy w latach 1883 - 1926. W obecnej konstrukcji wykorzystano istniejące przyczółki i dawną komorę maszynową. Równolegle ze zwodzoną przeprawą powstała nowa marina na 60 miejsc.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne
W 2015 roku miasto zawarło z konsorcjum Granaria umowę partnerstwa publiczno-prywatnego pn. „Zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku”. Przebudowa Mostu Stągiewnego jest jednym z ostatnich zobowiązań, jakich podjęła się Granaria w umowie z miastem. Do zakończenia pozostaje tylko rozpoczęta w lutym modernizacja Rybackiego i Długiego Pobrzeża. Prace dotyczą kompleksowej wymiany nawierzchni. Nowa nawierzchnia będzie przyjazna dla pieszych, antypoślizgowa. Położony zostanie duży granit o wymiarach 50x100 cm. Tam, gdzie nawierzchnia podchodzi pod budynki, położona będzie kostka. Mimo trwających prac, przez cały czas zapewniona jest możliwość poruszania się pieszych w tej okolicy.
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl