MJO 2018 / Dzień Teatrów
➡ 18.00 Teatr Navpaky – „Skazane kochać” ’60 min. To sztuka w jednym akcie dla sześciu aktorek i aktora, w której jasno określony jest jedynie czas i miejsce akcji: cmentarz nocą, bohaterka wywołuje ducha zmarłego męża. Plastyczność, widowiskowość i dramaturgia spektaklu w połączeniu z interpretacją reżysera i grą aktorów trzymają widza w napięciu do końca.
➡ 20.00 Latajacy Cyrk Idei – „Slavery still exists”
Spektakl koncentruje się na wyodrębnieniu najważniejszych przyczyn dramatycznego rozziewu między „wzrostem gospodarczym”* a poziomem relacji społecznych w czterech płaszczyznach: religijnej (msza laicka), edukacyjnej (lekcja języka polskiego), domowej (krótka historia kobiety) i mediasfery (przestrzeń publiczna. Do udziału w tym przedstawieniu zaproszeni zostali twórcy offowi z różnych środowisk
WSTĘP: wolny
„ПРИРЕЧЕНІ ЛЮБИТИ ” - „SKAZANE KOCHAĆ”
Dramat Bohdana Bojczuka „Skazane Kochać ” to sztuka w jednym akcie dla sześciu aktorek i aktora. Autor pozostawia reżyserowi i aktorom duże pole do popisu. Jasno określony jest jedynie czas i miejsce akcji: cmentarz nocą, bohaterka wywołuje ducha zmarłego męża. Plastyczność, widowiskowość i dramaturgia spektaklu trzymają widza w napięciu od początku do końca. Specyficzna sztuka Bojczuka połączona z inwencją twórczą reżysera i aktorów „Navpaky” gwarantuje, że widz wyjdzie z sali usatysfakcjonowany. Spektakl zawiera elementy muzyczne w postaci wielogłosowego ludowego śpiewu a cappella nazywanego również białym głosem. Unikatowym walorem przedstawienia są napisy w języku polskim wyświetlane synchronicznie z wypowiadanym przez aktorów ukraińskim tekstem. Biały głos występujący w spektaklu oraz ukraiński język, którym posługują się aktorzy idealnie wprowadza widza w tajemniczy klimat pogańskich obrzędów prostej ludności zamieszkującej ukraińskie wsie.
Autor – Bohdan Bojczuk to ukraiński poeta, prozaik, tłumacz i krytyk literacki, członek literackiej „Grupy Nowojorskiej” powstałej w latach 50-tych XX w. na emigracji w USA. Autor licznych zbiorów wierszy (m. in. „Czas bólu”, „Wspomnienie miłości”), sztuk teatralnych („Dwa dramaty”) i powieści („Dwie żony Alberta”). Jego dzieła wydawane są w Nowym Jorku, Monachium i Kijowie oraz były tłumaczone na języki angielski, polski, rumuński i rosyjski.
Latający Cyrk Idei, Slavery still exists
Głos kobiet
Spektakl jest próbą rekapitulacji kondycji człowieka we współczesnym chaosie znaków i znaczeń, ze szczególnym pochyleniem się nad stanem praw kobiet. To nasza odpowiedź na temat konkursu rozpisanego po raz VII przez Teatr Ósmego Dnia: OFF: Premiery/Prezentacje – Wściekłość. Stulecie praw kobiet w Polsce. Będzie więc wściekłość, będzie mocno i konkretnie, ale też wszechstronnie i różnorodnie pod wieloma względami.
Znaczące i oznakowane kobiety zabiorą głos w sprawie autonomii, wolności, kreacji i skutków samodzielności intelektualnej. Podejmą się skalowania genezy niezawinionego cierpienia oraz chłodu doświadczanych w sposób nieuprawniony, ale też namaszczony względami społecznymi i religijnymi. Spektakl jest swoistym zapisem pamięci wewnętrznej kobiety, chłonącej wszelkie braki, ale także noszącej wciąż w sobie potęgę miłości. Jak daleko można zawędrować w marzeniach za szlachetną obroną drugiego człowieka i siebie?
Formalnie Slavery still exists to najbardziej spektakl muzyczno-taneczny. To kolejna realizacja, którą Fundacja Pomysłodalnia wypełnia trwającą od kilku lat ideę wspierania kultury pozainstytucjonalnej. W ramach Latającego Cyrku Idei zapraszamy twórców z różnych środowisk, tworzymy sytuacje przyjazne dla integracji twórców offowych reprezentujących różne doświadczenia.
Koncept, reżyseria: Piotr Wyszomirski
Scenariusz: Magdalena Olszewska, Piotr Wyszomirski
Choreografia: Katarzyna Pastuszak
Muzyka: Krzysztof Wojciechowski
Wizualizacje: Art Vyrzecky
Projekt plakatu: Jacek „Jacx Badder” Staniszewski
Produkcja: Fundacja Pomysłodalnia
Czas trwania: do ostatniego widza.
Realizatorzy
Magdalena Olszewska (Katarzyna Wysocka) - animatorka kultury, autorka scenariuszy do spektakli chóru kobiet Chórraa („Perfumeria Lady Makbet”, „Wszystkie kobiety Williama”, „Osiem scen z życia kobiety”), reżyserka i autorka scenariusza do spektaklu „Baczyński. Apokalipsa”, dziennikarka Gazety Świętojańskiej online i Pomorza Kultury, prezeska Fundacji Pomysłodalnia.
Katarzyna Pastuszak – tancerka, reżyserka, choreografka, dyrektor artystyczna teatru Amareya & Guests. Teatrolog i animator kultury, wieloletnia badaczka tańca butō. W roku 1997 odbyła praktykę w Teatrze Znak, w latach 1999-2000 – w Teatrze Ekspresji Wojciecha Misiury, w latach 2000-2001 – w Teatrze „Cynada” Bożeny Eltermann, w roku 2003 – w Odin Teatret Eugenio Barby. Ukończyła skandynawistykę na Uniwersytecie Gdańskim i Wydział Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Stypendystka rektora Akademii Teatralnej oraz Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia naukowe (2005), wielokrotna uczestniczka międzynarodowych warsztatów tanecznych i teatralnych w Polsce i za granicą (m.in. w Gdańsku, Bytomiu, Poznaniu i Göteborgu).
Art Vyrzecky (Artur Wyszecki) – artysta multidyscyplinarny (filmowiec, fotograf, rzeźbiarz), absolwent ASP w Gdańsku, prowadzi Spichlerz Sztuki w Wejherowie.
Krzysztof Wojciechowski - solista Teatru Muzycznego w Gdyni. Multiinstrumentalista, kompozytor, nauczyciel w Studium Wokalno-Aktorskim w Gdyni, pasjonat muzyki etnicznej i kolekcjoner instrumentów perkusyjnych i dętych. Obecnie można go podziwiać m. in. w „Gorączce sobotniej nocy” (Tony Manero), „Notre Dame de Paris” (Clopin), „Chłopach” (Kowal), „Lalce” (subiekt Klein), „Avenue Q” (Żaczek), „Ghost” (Carl Bruner), „Skrzypku na dachu” (Perczyk). Wystąpił w spektaklu Fundacji Pomysłodalnia „This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy” (finalista Konkursu OFF 35 Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, 2014).
Piotr Wyszomirski - prosument kultury. Scenarzysta i reżyser filmów krótkometrażowych, spektakli teatralnych i widowisk muzycznych (m.in. „This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy”, „Być jak Charlie Chaplin”, „Pamiętajcie o wulkanach”, „Odlot. Szopka pomorska za 2015 rok”, „Szybki Kabaret Miejski: Peron”, „Ostatnia wieczerza”).
Wykonawcy:
Karol Formela - absolwent ASP w Poznaniu. Artysta interdyscyplinarny (malarstwo, rysunek, instalacje). Aktor, performer i współzałożyciel grupy artystycznej Onirycon. Kurator wystaw w Filharmonii Kaszubskiej.
Katarzyna Pastuszak
Jakub Piprowski - student 3 roku w Studium Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.
Katarzyna Ustowska - tancerka, performerka. Po uzyskaniu dyplomu w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku, rozpoczęła studia w Northern School of Contemporary Dance (University of Kent/Wielka Brytania), uzyskując dyplom Bachelor of Performing Arts, First Class Honours (2011). W 2010 została laureatką pierwszej nagrody w konkursie Dolina Kreatywna (TVP Kultura).Otrzymała nagrodę specjalną Sopot Fringe Festiwal’11 i została zaproszona na Brigton Fringe Festival, gdzie prezentowała Level of difficulty. Hard. (duet z Alicją Hoppel). W roku 2012 należała do zespołu Verve w Leeds/Wielka Brytania, gdzie pracowała z choreografami: Milan Kozánek, Jordan Massarella, Lea Anderson i Akram Khan. W roku 2013 roku zajęła II miejsce w konkursie 321 TANIEC, organizowanym przez Krakowski Teatr Tańca. Jest laureatką nagrody Prezydenta Miasta Sopotu dla Młodych Twórców.
Aktywiści pomorskich grup nieformalnych i organizacji pozarządowych.
_____
Organizatorem festiwalu jest Nadbałtyckie Centrum Kultury / www.nck.org.pl
Festiwal Metropolia Jest Okey dofinansowany jest ze środków Miasta Gdańska
Patronat honorowy: Marszałek Woj. Pomorskiego Mieczysław Struk
Partnerzy festiwalu:
Radio Gdańsk
Klub Parlament
Łączy nas Gdańsk
Patroni medialni:
Trojmiasto.pl
Radio Gdańsk
Polski Portal Kultury O.pl
Pomorskie.eu
Media społecznościowe Festiwalu:
Twitter: bit.ly/MJOTwitter
Instagram: bit.ly/MJOInstagram
Mapa wydarzeń: bit.ly/MJO2018Mapa
Informujemy, że wydarzenia festiwalowe są dokumentowane przez fotografa oraz ekipę filmową w celach dokumentacyjnych i promocyjnych. Uczestnictwo w wydarzeniach oznacza zgodę na wykorzystanie wizerunku do ww celów.