Marszałek Mieczysław Struk i wiceprezydent Piotr Borawski o prywatyzacji Lotosu
Mniejsze wpływy do budżetu województwa, mniej miejsc pracy i koniec z mecenatem kultury. Taką przyszłość po zapowiedzianej przez rząd fuzji Orlenu i Lotosu wieszczą pomorscy politycy.
Konferencja prasowa z udziałem marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka i wiceprezydenta Gdańska Piotra Borawskiego została zorganizowana 13 stycznia 2022 r. przed jedną ze stacji benzynowych gdańskiego koncernu.
Perła Pomorza
Ponad 50 lat temu zapadła decyzja o budowie w Gdańsku rafinerii.
– Dzięki temu, trzydzieści lat później narodziła się marka Lotos. Od tego czasu trwale związana społecznie, gospodarczo i wizerunkowo z Pomorzem – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Przez ostatnie 17 lat grupa Lotos sukcesywnie inwestowała w modernizację i rozbudowę swoich instalacji. W efekcie innowacyjnych i sprawnie realizowanych inwestycji stała się liderem innowacji. Grupa Lotos stała się perłą Pomorza – dodał.
Warto też dodać, że temat prywatyzacji gdańskiej rafinerii od dawna był obecny w dyskusjach.
Lotos ważny dla całego regionu
Rozbiór Lotosu ma bardzo ważny aspekt dla budżetu województwa pomorskiego.
– Pamiętajmy, że np. w 2019 r. wpływ z podatku CIT od Lotosu wyniósł ponad 70 mln zł., a w 2020 ponad 30 mln zł. To bardzo duża kwota – mówił Struk.
Za to można przebudować np. kilkadziesiąt km dróg wojewódzkich czy przeprowadzić termomodernizację budynków szpitali wojewódzkich. Samorządowcy obawiają się także utraty miejsc pracy dla specjalistów, a także zaprzestania mecenatu przez nowych właścicieli Lotosu.
– Czy po zmianach właściciele będą dalej zainteresowani lokalnym mecenatem kultury i sportu? Lotos jest partnerem strategicznym i mecenasem wielu przedsięwzięć w Gdańsku – dodał Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Chodzi tu np. o Operę Bałtycką w Gdańsku, Teatr Muzyczny w Gdyni czy liczne festiwale muzyczne i filmowe.
Warto dodać, że miejsce konferencji prasowej nie zostało wybrane przypadkowo. – Za chwilę z krajobrazu Polski i Pomorza zniknie marka Lotos Paliwa, a 417 stacji benzynowych przejmie węgierski MOL – podkreślił marszałek województwa. Jak będzie wyglądać rozbiór grupy Lotos?
Aramco i MOL
Głównymi partnerami PKN Orlen w transakcji z Lotosem będzie Aramco i MOL. Aramco, czyli największy światowy producent ropy naftowej pochodzący z Arabii Saudyjskiej przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii. Zagranicznym partnerom zostaną sprzedane również udziały w spółkach Lotos Asfalt, Lotos Terminale i Lotos Biopaliwa, a aktywa logistyki paliwowej otrzyma polska spółka Unimot.
Fot. UMWP