II edycja kina na Szekspirowskim. Dach Teatru Szekspirowskiego
Już pod koniec miesiąca, 24 czerwca rusza druga edycja kina na dachu Teatru Szekspirowskiego - cykl pokazów kina plenerowego z widokiem na dachy gdańskiej starówki. Seanse inspirowane są słynnymi projekcjami filmowymi „Rooftop cinema”, które odbywają się na dachach budynków Nowego Jorku.
Kino na Szekspirowskim z widokiem na dachy gdańskich kamienic ma unikatowy charakter. Nie ma drugiego takiego kina plenerowego w Polsce. Dach teatru, który jest jednocześnie tarasem nad częścią administracyjną budynku stanowi idealne i wymarzone miejsce na seanse pod chmurką a ubiegłoroczna frekwencja pokazała, że mieszkańcy Gdańska i turyści chętnie z takiej oferty korzystali - na większości pokazów brakowało miejsc dla wszystkich uczestników. Cieszymy się, że możemy dzięki wsparciu Miasta Gdańska i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zorganizować w tym roku drugą edycję Kina na Szekspirowskim – mówi Anna Kądziela-Grubman, pomysłodawczyni cyklu filmowego.
W cyklu zaprezentowane zostaną najciekawsze filmy ubiegłych lat, które zdobyły nagrody i wyróżnienia na najważniejszych festiwalach filmowych, takich jak: Sundance, Berlinale, Cannes czy Wenecja. Pojawią się też filmy o charakterze wielkomiejskim, których akcja rozgrywa się w metropoliach w tym filmy z Nowym Jorkiem w tle, skąd wywodzi się geneza projektu.
Przez całe wakacje odbędzie się dziesięć projekcji kina plenerowego w wybrane soboty i środy od 24 czerwca do 26 sierpnia. W przypadku deszczu projekcje podobnie jak w roku ubiegłym będą przekładane na kolejną środę.
W programie znajdą się m.in. takie tytuły jak: pokazywany w konkursie ubiegłorocznego festiwalu w Cannes i zarazem najlepszy europejski film roku „Toni Erdmann” w reż. Maren Aden; francuski obraz „Co przynosi przyszłość” w reżyserii jednej z najzdolniejszych młodych autorek europejskiego kina Mia Hansen-Løve, nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię, wychwalany przez międzynarodową krytykę na festiwalu w Wenecji obraz „Nienasyceni” włoskiego reżysera Luca Guadagnino („Jestem miłością”) z niesamowitymi kreacjami Tildy Swinton, Ralpha Finnesa, Dakoty Johnson, przesycony erotyzmem melodramat w rytmie największych przebojów The Rolling Stones i zniewalających pejzaży śródziemnomorskiej Sycylii. Zobaczyć będzie można również absolutny przebój tegorocznych kin, włoską komedię „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” Paolo Genoveze, opowiadającą historię grupy przyjaciół, którzy dzięki przewrotnej zabawie z telefonami komórkowymi, odkrywają przed sobą własne tajemnice. Zaprezentowany zostanie również ostatni film oscarowego twórcy Paolo Sorrentino „Młodość”, olśniewający wizualnie, pełen emocji i błyskotliwego humoru i urzekającej muzyki, który uznany został w 2015 roku za najlepszy europejski obraz.
Cykl pokazów otworzy natomiast, zrealizowany w duchu amerykańskiego kina niezależnego film Jima Jarmuscha „Tylko kochankowie przeżyją”, a filmy z Nowym Jorkiem w tle, skąd wywodzi się pomysł kina na dachu, to czarno-biały, futurystyczny „Creative Control” Benjamina Dickinsona oraz „Plan Maggie” - zwariowane kino w duchu Woodego Allena, w reż. Rebeccy Miller.
PROGRAM POKAZÓW:
24 czerwca 2017 I sobota – Tylko kochankowie przeżyją, reż. Jim Jarmusch, Wlk. Brytania, Rumunia, Francja, 2013, 122 min
1 lipca 2017 I sobota – Dobrze się kłamie w miłych towarzystwie, reż. Paolo Genovese, Włochy, 2016, 97 min
8 lipca 2017 I sobota – Plan Maggie, reż. Rebecca Miller, USA, 2015, 99 min
15 lipca 2017 I sobota – Co przynosi przyszłość, reż. Mia Hansen-Løve, Francja, 2016, 100 min
22 lipca 2017 I sobota – Nienasyceni, reż. Luca Guadagnino, Francja, Włochy, 2015, 120 min
26 lipca 2017 I środa – Kapitał ludzki, reż. Paolo Virzì, Francja, Włochy, 109 min
9 sierpnia 2017 I środa – Toni Erdmann, reż. Maren Ade, Niemcy, Austria, 2017, 162 min
12 sierpnia 2017 I sobota – Młodość, reż. Paolo Sorrentino, Włochy, Szwajcaria, Wielka Brytania, Francja, 2015, 118 min
19 sierpnia 2017 I sobota – Creative Control, reż. Benjamin Dickinson, USA, 2015, 97 min
26 sierpnia 2017 I sobota – Dzikie Historie, reż. Damián Szifrón, 2014, 122 min
Miejsce projekcji: Dach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (Taras na 1 piętrze nad częścią administracyjną Teatru).
Bilety: 10 zł
Sprzedaż biletów bezpośrednio przed pokazami w miejscu projekcji.
W przypadku deszczy pokazy będą przekładane na kolejną środę tygodnia.
Więcej informacji na www.KinoNaSzekspirowskim.pl
OPISY FILMÓW:
Tylko kochankowie przeżyją (Only Lovers Left Alive), reż. Jim Jarmusch, Wlk. Brytania, Rumunia, Francja, 2013, 122 min.
MFF Cannes – Złota Palma nominacja
Tilda Swinton, Tom Hiddleston i Mia Wasikowska w czarnej komedii outsidera światowego kina Jima Jarmuscha, twórcy „Broken Flowers”, „Truposza” i „Ghost Doga”, który tym razem zdaje się mówić – tylko ci, którzy potrafią kochać, przetrwają. Bohaterowie „Tylko kochankowie przeżyją” są wampirami zmęczonymi setkami lat życia i zdegustowanymi tym, jak rozwinął się świat. Ale wciąż czującymi do siebie miłość.
Adam (Hiddleston), jest unikającym rozgłosu i słonecznego światła undergroundowym muzykiem z Detroit. Kiedy popada w depresję, z Tangeru przyjeżdża do niego po długiej rozłące ukochana Ewa (Swinton). Jednak spokojne życie pary, która odrzuciła nagryzanie śmiertelników i woli przyjmować pokarm w postaci lodów z krwi, zostanie wystawione na próbę, kiedy dołączy do nich nieobliczalna i wygłodniała siostra Ewy – Ava (Wasikowska).
Film Jarmuscha to pytanie o nieśmiertelność, o siłę uczucia i moc obietnic w obliczu nieskończenie płynącego czasu. Piękne, wysmakowane zdjęcia nocnych miast w połączeniu z atmosferą melancholii, mroczną muzyką Black Rebel Motorcycle Club, ale i charakterystycznym dla Jarmuscha wyrafinowanym, subtelnym humorem dają w efekcie stylową, dekadencką perełkę. Jak ty byś przeżył swoją nieskończoność?
Dobrze się kłamie w miłych towarzystwie (Perfetti sconosciuti), reż. Paolo Genovese, Włochy, 2016, 97 min.
MFF Tribeca – najlepszy scenariusz
Kameralny komediodramat jest jednym z największych przebojów włoskich kin 2016 roku (ponad 3,5 miliona widzów). Film otrzymał nagrody David di Donatello - nazywane włoskimi Oscarami - dla najlepszego filmu 2016, a także za scenariusz, za który laury zdobył także na Tribeca FF i MFF w Bari.
Siedmioro długoletnich przyjaciół spotyka się na kolacji. Dla urozmaicenia wieczoru rozpoczynają zabawę polegającą na dzieleniu się między sobą treścią każdego SMS-a, e-maila lub rozmowy telefonicznej, jakie otrzymują w trakcie spotkania.
Kiedy tym samym wiele tajemnic zaczyna wypływać na światło dzienne, niewinna gra rodzi konflikty, które niełatwo będzie zażegnać...
Plan Maggie (Maggie’s plan), reż. Rebecca Miller, USA, 2015, 99 min.
Inteligentna, miejska komedia romantyczna z Gretą Gerwig, Julianne More i Ethanem Hawkiem w rolach głównych. Wszystko co chcielibyście wiedzieć o związkach, ale boicie się zapytać.
Maggie (Greta Gerwig) jest nowoczesną dziewczyną z Nowego Jorku, która nie jest w stanie zakochać się na dłużej niż 6 miesięcy, ale bardzo chciałaby zostać matką. Postanawia po prostu zajść w ciążę i wybiera do tego celu potencjalnie najlepszego mężczyznę. Tym czasem zakochuje się w zupełnie kimś innym (Ethan Hawke). Po kilku latach cudzy mąż, który w międzyczasie został jej własnym, powszednieje i Maggie znów potrzebuje zmiany. W jej głowie pojawia się nowy plan, ale żeby go zrealizować będzie potrzebowała pomocy byłej żony swojego obecnego partnera (Julianne Moore).
Co przynosi przyszłość (L’avenir), reż. Mia Hansen-Løve, Francja, 2016, 100 min.
Berlinale 2016 – Srebrny Niedźwiedź za reżyserię, udział w konkursie głównym
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Valenciennes 2016
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Stambule 2016
Nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię, jedna z najzdolniejszych młodych autorek europejskiego kina, Mia Hansen-Løve („Eden”), nakręciła studium psychologiczne kobiety po przejściach. Reżyserka wzorowała tę postać na własnej matce.
Nathalie naucza filozofii w paryskim liceum. Praca wciąż jest dla niej pasją, ma świetny kontakt ze studentami – obecnymi i byłymi. Prywatnie wiedzie równie szczęśliwą egzystencję. Długoletni związek, dwoje dorosłych dzieci. Jedynie dysfunkcyjna matka przysparza nieco problemów.
Pewnego dnia mąż nagle informuje Nathalie, że opuszcza ją dla innej kobiety. Wkrótce potem umiera matka bohaterki, a ona sama traci pracę. Czy odnajdzie się w nowej rzeczywistości? A może właśnie po raz pierwszy od wielu lat poczuje się wolna? Film przedstawia nie tylko poszukiwanie nowych dróg w życiu bohaterki, ale również rozważania, czy filozofia w codziennym życiu jest w ogóle potrzebna?
Nienasyceni (A bigger splash), reż. Luca Guadagnino, Francja, Włochy, 2015, 120 min.
MFF w Wenecji 2015 – udział w konkursie głównym
Miłość, seks i rock’n’roll na słonecznej wyspie u wybrzeży Sycylii. Wychwalany przez międzynarodową krytykę Ralph Finnes , niesamowita Tilda Swinton, seksowna gwiazda ekranizacji „Pięćdziesięciu twarzy Greya” – Dakota Johnson oraz charyzmatyczny Matthias Schoenaerts w naładowanym erotycznym napięciem filmie Luci Guadagnino („Jestem Miłością”), którego twórczość porównywana jest z dokonaniami Paolo Sorrentino – wybitnego reżysera „Wielkiego piękna” i „Młodości”. Wszystko to w pulsującym rytmie przebojów legendarnej grupy The Rolling Stones. Na ekranie, oprócz zniewalających pejzaży śródziemnomorskiej wyspy, równie fascynujące kreacje, które dla Tildy Swinton przygotował sam Dior. Za pracę kamery odpowiada Yorick Le Saux – nagradzany autor zdjęć do „Basenu” François Ozona oraz „Tylko kochankowie przeżyją” Jima Jarmusha. Premiera filmu odbyła się podczas prestiżowego festiwalu filmowego w Wenecji.
Legendarna gwiazda rocka Marianne Lane (Tilda Swinton) wraz z ukochanym Paulem (Matthias Schoenaerts) uciekają przed zgiełkiem show biznesu. Spędzają upragniony urlop na oddalonej od świata, sąsiadującej ze słoneczną Sycylią, wyspie. Wszystko się jednak zmieni, kiedy z wizytą pojawi się były partner Marianne – Harry (Ralph Fiennes) wraz ze swoją piękną i wyzywającą córką Penelope (Dakota Johnson). Rajski spokój włoskiej wysepki zostanie zburzony przez zmysłowe i pełne seksualności napięcie. Nie zawsze można wygrać z ukrytymi pragnieniami.
Kapitał ludzki (Il Capitale umano), reż. Paolo Virzì, Francja, Włochy, 109 min.
Europejska Nagroda Filmowa 2014 – nominacja najlepszy reżyser, najlepsza aktorka
David di Donatello – najlepszy film
„Kapitał ludzki” to oparty na powieści Stephena Amidonao tym samym tytule filmowy thriller z elementami kina noir, opowiadający o dwóch włoskich rodzinach, których losy połączył tragiczny wypadek samochodowy. Inteligentnie zbudowany film, przedstawiający tę samą historię z kilku punktów widzenia, obrazuje problemy i pułapki, jakie rodzą sobą degradacja kulturowa, przesadna chciwość i ambicja. Film jest doskonale obsadzony asktorsko, a Valeria Bruni-Tedeschi, odtwórczyni jednej z głównych ról, otrzymała szereg nagród. Kapitał ludzki został wybrany przez Włoską Akademię Filmową filmem roku we Włoszech, pokonując „Wielkie piękno” Paolo Sorrentino.
Toni Erdmann, reż. Maren Ade, Niemcy, Austria, 2017, 162 min.
Oscary 2017 – nominacja Najlepszy film nieanglojęzyczny
MFF Cannes 2016 – nagroda międzynarodowej federacji krytyki filmowej
Nominacja Złota Palma
Europejska Nagroda Filmowa 2016 – najlepszy film, reżyser, scenariusz, aktor, aktorka
Najnowszy film Maren Ade („Wszyscy inni”) to pełna humoru historia napiętych relacji między trzydziestoletnią śmiertelnie poważną menadżerką, a jej nieustannie wygłupiającym się ojcem.
Pokazana w konkursie ostatniego festiwalu w Cannes komedia „Toni Erdmann” stała się wydarzeniem imprezy. W rankingu międzynarodowej krytyki prowadzonym przez magazyn Screen otrzymała najwyższe oceny spośród wszystkich filmów recenzowanych w ostatniej dekadzie. Film okazał się również niekwestionowanym triumfatorem gali wręczenia Europejskich Nagród Filmowych. Nominowany w 5 kategoriach zdobył wszystkie najważniejsze nagrody: dla Najlepszego Filmu, Najlepszego Reżysera, za Najlepszy Scenariusz oraz dla odtwórców głównych ról. Maren Ade stała się tym samym pierwszą kobietą w 29-letniej historii Europejskich Oscarów, której film zdobył główną nagrodę Akademii.
Winfred jest rozwiedzionym, emerytowanym nauczycielem gry na pianinie, który uwielbia wygłupy i nieustannie robi kawały swoim sąsiadom z przeciętnego niemieckiego przedmieścia. Jego córka Ines – pracująca za granicą konsultantka w wielkiej korporacji – lubi mieć wszystko pod kontrolą równie mocno, jak jej ojciec lubi się zgrywać. Przez lata ich relacje nie układały się zbyt dobrze, więc kiedy ojciec nieoczekiwanie przyjeżdża na kilka dni odwiedzić córkę, jego wizyta przybiera zaskakujący przebieg. Aby przywrócić zestresowanej Ines radość życia i poczucie humoru, Winfred tworzy fikcyjną postać – niepoprawnego biznesmena Toniego Erdmanna.
Młodość (La giovinezza), reż. Paolo Sorrentino, Włochy, Szwajcaria, Wielka Brytania, Francja, 2015, 118 min
MFF Cannes 2015 – nominacja Złota Palma
Europejska Nagroda Filmowa 2015 – najlepszy europejski film, reżyser, aktor (Michael Caine)
Film twórcy nagrodzonego Oscarem “Wielkiego piękna” Paolo Sorrentino przedstawia olśniewającą wizualnie, pełną emocji i błyskotliwego humoru opowieść o gościach luksusowego hotelu u podnóża Alp.
Wybitny kompozytor (Michael Caine) otrzymuje od angielskiej królowej nieoczekiwaną propozycję. Piękna kobieta (Rachel Weisz) chce się dowiedzieć, dlaczego mąż porzucił ją dla dziewczyny (Paloma Faith), od której wszystko ją różni. Słynny reżyser (Harvey Keitel) szuka idealnego zakończenia dla swojego najważniejszego filmu. Charyzmatyczny aktor (Paul Dano), znany z roli w superprodukcji, chce znaleźć prawdziwe życiowe wyzwanie. Miss Universe postanawia wszystkim pokazać, dlaczego to ona jest najpiękniejszą kobietą na świecie. Wielka gwiazda (Jane Fonda) zjawia się po latach, by prosto w twarz powiedzieć mężczyźnie swojego życia, co naprawdę o nim myśli. Kilka letnich dni, podczas których wyjdą na jaw najgłębsze tajemnice, a wystawione na próbę zostanie powszechne pragnienie wiecznej młodości.
Creative Control, reż. Benjamin Dickinson, USA, 2015, 97 min
David (reżyser i scenarzysta filmu Benjamin Dickinson) to uzależniony od technologicznych nowinek, przemęczony pracownik agencji reklamowej. Przygotowuje kampanię o okularach nowej generacji, dających dostęp do „rozszerzonej rzeczywistości”. Jego związek z instruktorką jogi Julilette (Zora Zehetner) przechodzi kryzys. Zazdrości swojemu kumplowi fotografowi mody Wimowi (Dan Gill) wspaniałego życia z seksowną Sophie (Alexia Rasmussen). Tworzy więc przy pomocy okularów... bardzo udanego awatara Sophie. Granice między fantazją i rzeczywistością zacierają się. A namiętności sięgają zenitu i sprawy wymykają się spod kontroli.
„Creative Control”, czyli satyra na kształtowaną przez gadżety rzeczywistość
Jeannette Catsoulis, „The New York Times
Dzikie Historie (Relatos salvajes), reż. Damián Szifrón, 2014, 122 min
Pedro Almodovar przedstawia dziką komedię, w której sześciu na co dzień spokojnym ludziom nagle puszczą nerwy. Większość z nas żyje w stresie i napięciu. Tylko niektórzy wybuchają.
Niedoceniany muzyk, biznesmen, panna młoda, znany milioner, kelnerka oraz specjalista od materiałów wybuchowych powiedzą „dość!” i pokażą wszystkim swoje dzikie oblicze. W świecie, w którym liczy się tylko wydajność i sukces, przechytrzą system i będą walczyć o siebie, nawet jeśli będzie to wymagało przekroczenia cienkiej granicy między normalnością a szaleństwem.
„Dzikie historie” ze ścieżką dźwiękową autorstwa nagrodzonego Oscarem Gustavo Santaolalla („Babel”), największy hiszpańskojęzyczny przebój ostatnich lat, są jak „Pulp Fiction” wyreżyserowane przez Almodóvara w szczytowej formie.