Gdynia wspiera uczniów i nauczycieli w czasie pandemii
Badania jakości relacji szkolnych, pomoc psychologiczna, program wsparcia dla ósmoklasistów i maturzystów – to tylko niektóre działania, jakie miasto kieruje w czasie pandemii do gdyńskich nauczycieli, uczniów i ich rodziców. To szeroki program wsparcia, który jest szczególnie potrzebny w tym trudnym czasie, kiedy wiele osób boryka się z poczuciem niepokoju i niepewności.
Jaka konkretnie to pomoc? O tym podczas specjalnej konferencji opowiadali: wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz oraz przedstawiciele gdyńskich instytucji odpowiedzialnych za edukację, zdrowie i wsparcie psychologiczne.
Ostatni rok zmienił życie wszystkich. Wprowadzane przez rząd obostrzenia, a także dynamiczna sytuacja epidemiczna wystawiają naszą wytrzymałość na próbę. Każdy inaczej radzi sobie z izolacją i utrudnionymi kontaktami z rodziną, współpracownikami czy rówieśnikami. Problem ten nie omija gdyńskich nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Dlatego ważne jest odpowiednie wsparcie. Od początku pandemii Gdynia wiele działań kieruje właśnie do tych grup. Podczas czwartkowej konferencji prasowej przedstawili je: Bartosz Bartoszewicz – wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, Maciej Dębski – prezes Fundacji Dbam o Mój Z@sięg, Oktawia Gorzeńska z Akademii Przywództwa Edukacyjnego, Przemysław Lebiedziński – dyrektor Zespołu Placówek Specjalistycznych w Gdyni, Anna Melki – dyrektor Gdyńskiego Centrum Zdrowia oraz Aneta Grygiel-Dorszewska – zastępca naczelnika Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Gdyni.
– Jako samorząd czujemy misję, jaką jest wspieranie mieszkańców naszego miasta. Wyszliśmy z założenia, że wdrożenie skutecznych rozwiązań wymaga dogłębnej analizy. Bo dobrze działający samorząd to taki, który potrafi bardzo szybko reagować na zmieniające się potrzeby. Dlatego przeprowadziliśmy własne badania i ankiety,w których pytaliśmy uczniów, ich rodziców i nauczycieli o to, jakie formy wsparcia są im potrzebne. Na tej podstawie dobraliśmy odpowiednie rozwiązania. To nie tylko wsparcie merytoryczne, ale też psychologiczne. Co ważne, z naszych działań korzystają nie tylko gdynianie, ale też osoby z innych części kraju – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. Jakie konkretnie formy wsparcia oferuje Gdynia?
Badania jakości relacji szkolnych
Edukacja w gdyńskich szkołach to nie tylko zdobywanie wiedzy, ale przede wszystkim budowanie więzi między uczniami, nauczycielami i rodzicami. Pandemia zmieniła dotychczasowe podejście do nauki, a także utrudnia bezpośrednie kontakty. Zdalne nauczanie ma ogromny wpływ na relacje w społeczności szkolnej. Pokazują to już wstępne wyniki badań dotyczących jakości relacji szkolnych, które są prowadzone w gdyńskich placówkach oświatowych. Ich ostateczne wyniki pokażą, jak naprawdę wyglądają relacje między uczniami, nauczycielami a rodzicami. W ich efekcie szkoły otrzymają konkretne rekomendacje działań, które poprawią więzi społeczne, a także poziom zadowolenia wszystkich grup. Badanie jest realizowane w ramach zadania publicznego pn. „Ocena jakości relacji panujących wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrektorów w szkołach prowadzonych przez Gminę Miasta Gdyni”.
– Jesteśmy już po badaniach wśród uczniów. Widzimy, że około 20 procent uczniów, którzy brali udział w ankiecie, wymaga opieki, większej obserwacji i wsparcia. Mają niską wolę życia, nie lubią swoich szkół i nauczycieli i odczuwają skutki pandemii – mówi Maciej Dębski, prezes Fundacji Dbam o Mój Z@sięg, która realizuje badanie.
W ankiecie zapytano m.in. o subiektywną ocenę aktualnego samopoczucia psychicznego w porównaniu do okresu sprzed pandemii. Ponad 35% uczniów odpowiedziało, że czuje się trochę gorzej, prawie 28% , że bardzo podobnie. 19% oceniło swoje samopoczucie jako dużo gorsze, a ponad 8% jako dużo lepsze.
Zapytano też, jaką formę nauki wolą uczniowie. Ponad 32% z nich stwierdziło, że bardziej odpowiada im nauczanie stacjonarne, 15% opowiedziało się za formą zdalną, a 14% za modelem hybrydowym. Młodzież zdecydowanie stwierdziła także, że uczą się bardziej efektywnie podczas zajęć stacjonarnych. A co w swoich szkoła chcieliby zmienić? Liczą przede wszystkim na nowe przestrzenie edukacyjne, lepsze warunki techniczne, lepszych nauczycieli, ciekawsze lekcje czy reorganizację systemu szkolnego.
Fot. Paweł Kukla/gdansk.pl