Gdynia gotowa na baltimaksy
Szersze i głębsze wejście do Portu Gdynia już czeka na baltimaksy, czyli największe statki, które są w stanie pokonać Cieśninę Duńską. Zakończyły się prace przy pogłębieniu wejścia do portu i przebudowie północnej ostrogi Pilotowej. Od teraz do gdyńskiego portu prowadzi wejście mające 140 metrów szerokości i 16 metrów głębokości.
To już finisz jednego z najważniejszych etapów inwestycji, którą w ostatnich latach prowadzi Port Gdynia. Wykonawca zakończył prace przy przebudowie północnej ostrogi Pilotowej, a upraszczając – przy poszerzeniu i pogłębieniu wejścia do gdyńskiego portu. Jego wymiary zmieniły się ze 102 do około 140 metrów szerokości, a głębokość zwiększyła się do 16 metrów.
Oznacza to, że do Portu Gdynia będą mogły zawijać tzw. baltimaksy. To jednostki o maksymalnych dopuszczalnych wymiarach na Bałtyku, które pozwalają na przepłynięcie Cieśniny Duńskiej. Dzięki temu gdyński port będzie obsługiwać np. kontenerowce, których wymiary sięgają nawet do 400 metrów długości i 56 metrów szerokości. Samo poszerzenie wejścia da także większe możliwości obracania się statków. Przy okazji inwestycji poprawiono też warunki nawigacyjne i podniesiono bezpieczeństwo budowli hydrotechnicznych.
– Dostosowujemy jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego – komentował Jacek Sadaj, wiceprezes ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Wykonawca inwestycji był odpowiedzialny m.in. za konstrukcję nowej północnej ostrogi Pilotowej z palościanki, wykonanie nowej nawierzchni betonowej i montaż wyposażenia hydrotechnicznego, a także wykonanie wygaszacza falowania.
W ciągu 14 miesięcy prace wykonała wyłoniona wcześniej w drodze przetargu Korporacja Budowlana Doraco. Wartość całego zadania to 16 milionów złotych. Port Gdynia uzyskał na ten cel unijne dofinansowanie, które obejmuje także pozostałe etapy inwestycji.
Fot. fot. Tadeusz Urbaniak / www.port.gdynia.pl / mat. prasowe