Gdańsk usprawnia zarządzanie energią w miejskich obiektach
Urząd Miejski w Gdańsku, we współpracy z Gdańskim Centrum Informatycznym, zakończył wdrożenie nowoczesnej platformy do agregacji danych dotyczących zużycia i rozliczeń energii elektrycznej w miejskich punktach poboru energii (PPE). System obejmuje już 1248 PPE, w tym budynki użyteczności publicznej, a także oświetlenie uliczne i sygnalizację świetlną. Dane pochodzą zarówno od sprzedawcy (Energa Obrót), jak i dystrybutora energii (Energa Opera

Platforma integruje dane z miejskich jednostek organizacyjnych oraz administrowanych przez nie obiektów – z wyłączeniem Hevelianum oraz części mieszkalnej, którą zarządzają Gdańskie Nieruchomości.
– Transformacja energetyczna Gdańska to nie tylko inwestycje w odnawialne źródła energii, ale także inteligentne zarządzanie tym, co już mamy – mówi Piotr Kryszewski, dyrektor zarządzający ds. Zielonego Gdańska. - Nowa platforma do monitorowania zużycia energii to narzędzie, które pozwala nam działać bardziej świadomie, szybko reagować na nieefektywności i skutecznie planować kolejne kroki. To konkretne wsparcie w realizacji celów środowiskowych i klimatycznych miasta.
Nowoczesne rozwiązania, wiele korzyści
Platforma już teraz przynosi realne korzyści w codziennej pracy administracji miasta.
– Usprawniliśmy obieg dokumentów księgowych – niektóre jednostki zrezygnowały z papierowych faktur na rzecz elektronicznych rozwiązań. Dodatkowo, podczas wdrażania systemu udało się rozwiązać kilka problemów komunikacyjnych pomiędzy jednostkami miejskimi a sprzedawcą i dystrybutorem energii – mówi Mariusz Sadłowski, zastępca dyrektora Wydziału Ekologii i Energetyki, kierownik Referatu Energetyki.
System umożliwia filtrowanie danych według jednostek i zarządców, co znacznie ułatwia monitorowanie zużycia energii oraz analizę kosztów. Dzięki centralnemu dostępowi do informacji możliwe jest szybsze przygotowywanie zamówień publicznych, dokładniejsze planowanie inwestycji w infrastrukturę energetyczną oraz bardziej efektywne raportowanie.
Wdrożona platforma wykorzystuje robotyzację do automatycznego odczytywania danych z faktur, co w znacznym stopniu usprawnia agregację, przetwarzanie, monitorowanie i raportowanie informacji. Analiza danych w zakresie zużycia i kosztów energii umożliwia skuteczniejsze zarządzanie obiektami – poprzez porównywanie ich ze sobą, identyfikację tych bardziej energochłonnych oraz przeprowadzanie pogłębionych analiz przyczyn i kosztów.
Dzięki zgromadzonym informacjom możliwe jest także bardziej precyzyjne raportowanie do instytucji krajowych, jak również wykorzystanie danych w ramach otwartych zasobów informacyjnych.
W najbliższych miesiącach platforma będzie dalej rozwijana – planowane jest m.in. uzupełnienie danych szczegółowych dla poszczególnych obiektów oraz integracja z innymi systemami miejskimi. Powiadomienia z dostępem do systemu zostały już przekazane odpowiednim użytkownikom.
Strategiczny kierunek rozwoju miasta
Wdrożenie platformy wpisuje się w działania Gdańska realizowane w ramach programu rozwoju Dostępne Miasto, którego celem jest zwiększenie dostępności i efektywności usług publicznych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Cyfrowe narzędzia do zarządzania energią – takie jak nowa platforma – wspierają transformację energetyczną miasta, umożliwiając szczegółową analizę zużycia mediów, optymalizację kosztów oraz planowanie modernizacji infrastruktury. To także krok w kierunku pełniejszej integracji miejskiego systemu energetycznego z rozwiązaniami analitycznymi i cyfrowymi.
Miasto realizuje szereg projektów mających na celu zwiększenie efektywności energetycznej – od audytów i modernizacji placówek oświatowych, przez rozwój miejskiego klastra energii, po uruchomienie Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych, która od marca 2025 roku zasili miejską sieć ciepłowniczą.
Wszystkie te działania wspierają realizację miejskich dokumentów strategicznych, takich jak Strategia Rozwoju Gdańska 2030 Plus czy Plan adaptacji do zmian klimatu.