mobile
REKLAMA

Gdańsk przyjazny młodym firmom

Niemal każdego miesiąca w Trójmieście powstaje nowy, młody biznes zwany potocznie startupem. Pomysłów jest wiele, ale na komercyjny sukces może liczyć nie więcej niż 10% młodych firm. O powodzeniu, oprócz szczęścia i znajomości rynku, często decyduje odpowiednie wsparcie lokalnych instytucji. Obok funduszy początkowych przeznaczonych na rozwój, pomorscy przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc instytucji wspieranych przez fundusze miejskie. Do takich inicjatyw należą inkubatory przedsiębiorczości, parki naukowo-technologiczne oraz instytucje oferujące pomoc oraz przestrzeń biurową po preferencyjnych stawkach.

Maciej Ostrowski
Gdańsk przyjazny młodym firmom

Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER, organizator startupowej społeczności jest Brandem Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości powołanej przez władze Gdańska. Przez 5 lat działalności związana z miastem instytucja zorganizowała tysiące wydarzeń biznesowych, w których wzięło udział wielu młodych biznesmanów. Z przestrzeni STARTERA skorzystało już ponad 500 firm. Firmy związane ze STARTEREM dotychczas pozyskały łącznie finansowanie w wysokości blisko 30 milionów złotych.

Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER nie tylko umożliwia wynajem przestrzeni biurowej, ale też możliwość zarejestrowania stawiającej pierwsze kroki firmy pod adresem instytucji wspomagającej. W cenę ok. 900 zł netto miesięcznie (cena w pierwszym roku rozpoczęcia działalności gospodarczej) wliczana jest również możliwość korzystania ze wsparcia merytorycznego i uczestniczenia w spotkaniach ze specjalistami na każdym etapie działalności. Dla porównania koszty wynajmu przestrzeni biurowej w centrum Gdańska bywają nawet dwu- lub nawet trzykrotnie wyższe. Wysokość stawek preferencyjnych utrzymana jest na stałym poziomie od momentu rozpoczęcia działalności przez cały trzyletni okres inkubacji. Dodatkowo wszyscy zainteresowani przedsiębiorcy mają możliwość korzystania z sal konferencyjnych STARTERA. W współtworzonym przez Alfabeat Clipsterze- zlokalizowanej w gdańskim osiedlu Garnizon przestrzeni coworkingowej - młodzi ludzie mogą skonsultować i dopracować z mentorami swój pomysł na przedsiębiorstwo bądź produkt, nim założą firmę i będą stawiali swoje pierwsze kroki na rynku. Clipster to przestrzeń colivingowa, czyli miejsce, gdzie można mieszkać i pracować nad projektami. Efektem wspólnej pracy często bywa gotowy model biznesowy, bądź prototyp produktu gotowy do testów rynkowych. Clipster to unikalne miejsce w skali całego kraju. Do dyspozycji początkujących biznesmanów pozostaje 15 apartamentów.

Aktualnie STARTER ma pod swoimi skrzydłami 30 przedsiębiorstw. Dodatkowo z usługi rejestrowania wirtualnego biura korzysta 220 podmiotów. Usługi STARTERA koncentrują się na potrzebach przemysłów kreatywnych.

Prowadzenie własnej firmy jest rozwiązaniem dla odważnych. Firmom rozpoczynającym działalność często zupełnie brak rozeznania merytorycznego. Młodzi przedsiębiorcy nie wiedzą, jak powinny wyglądać ich pierwsze kroki po zarejestrowaniu przedsiębiorstwa i jakie działania powinni podjąć na kolejnych etapach prowadzenia działalności biznesowej. Dlatego oferta niefinansowego wsparcia jest kluczowa i niejednokrotnie równie ważna jak środki startowe, możliwe do pozyskania w ramach dostępnych na rynku programów publicznych oraz prywatnych inicjatyw wspierających rozwój biznesu.

- Wyróżnia nas zainteresowanie projektem od momentu nawiązania pierwszego kontaktu z przedsiębiorstwem bądź osobą fizyczną rejestrującą działalność gospodarczą, po pełne zakorzenienie się przedsiębiorstwa na lokalnym rynku. Jesteśmy dyspozycyjni i otwarci na potrzeby firmy- mówi Agnieszka Ignaczak, odpowiedzialna za rekrutację startupów.

O ile na początku lat 90. utrzymywany był model przedsiębiorstwa konkurującego o pozyskanie klienta z całym otoczeniem, o tyle obecnie instytucje wspierające biznes kładą nacisk na budowanie sieci relacji między firmami poprzez wspólne uczestnictwo w szkoleniach i spotkaniach biznesowych. Kontakty zaowocują wspólnymi przedsięwzięciami biznesowymi w przyszłości. W Trójmieście środowisko sturtupowe jest bardzo aktywne, a sam przedsiębiorca może zdecydować się na szukanie pomocy u wielu rozwijających się podmiotów. Oprócz Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości Starter na lokalnym rynku funkcjonują liczne parki naukowo-technologiczne takie, jak Gdyński Park Naukowo-Technologiczny, Gdyński Inkubator Przedsiębiorczości, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni, a także dysponujący własnym zapleczem laboratoryjnym Gdański Park Naukowo-Technologiczny. Funkcjonują też fundusze kapitałowe wspierające startupy. Prywatne fundusze private deputy typu venture capital, czyli średnio- i długoterminowe inwestycje w przedsiębiorstwa niepubliczne znajdujące się we wczesnych fazach rozwoju (obarczone wysokim ryzykiem niepowodzenia inwestycji), połączone ze wsparciem menedżerskim (w zakresie optymalizacji procesów biznesowych czy podniesienia jakości zarządzania), prowadzone przez wyspecjalizowane podmioty. Przedsiębiorcy korzystają również ze środków pochodzących z programów unijnych czy uczelnianych. Nie brakuje centr badań i rozwoju organizowanych przy uczelniach wyższych.

- Pomoc niefinansowa jest niejednokrotnie ważniejsza od instytucjonalnej pomocy finansowej. Pieniądze trzeba nauczyć się wydawać, by inwestycje przyniosły wymierne efekty. Fundusze muszą zaowocować biznesplanem i decyzjami strategicznymi, określającymi kierunek rozwoju przedsiębiorstwa. Pracując ze startupami, często spotykamy się z sytuacją, gdy potencjałem, który może zaważyć na przetrwaniu przedsiębiorstwa na rynku, jest np. kompletność zespołu i kompetencje poszczególnych jego członków. Dlatego nasz inkubator pełni rolę platformy łączącej środowiska i podmioty. Młode firmy powinny podejmować wspólne projekty i dzielić się zleceniami, których często nie jest w stanie wykonać pojedynczy podmiot- dodaje Magdalena Smolak, Startup Community Manager w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER

Inkubator jest również liderem w skali całego kraju pod względem działań edukacyjnych, rozwijających kreatywność i przedsiębiorczość . Odbiorcą tej części oferty jest młodzież mająca w sobie potencjał przyszłych przedsiębiorców.

- Działania naszego działu zajmującego się edukacją sprowadzają się do stymulowania potencjału przedsiębiorczego, tkwiącego w młodych ludziach nim jeszcze zdecydują się rozpocząć swoją karierę zawodową. Pokazujemy im ciekawe rozwiązania, by wkraczając na rynek pracy, byli ludźmi, którzy wiedzą, czego chcą. Odpowiednia edukacja przedsiębiorcza skutkuje powstawaniem innowacyjnych startupów w przyszłości - precyzuje Katarzyna Kołakowska, odpowiedzialna za projekty technologiczne i edukacyjne.

Koncentracja środowisk startupowych rozwija się w największych ośrodkach miejskich Polski - Warszawie, Wrocławiu, Krakowie czy Poznaniu. Jednak Trójmiasto wciąż wzbogaca swoją ofertę i nie pozostaje w tyle pod względem przyciągania inwestycji oraz proponowania nowych rozwiązań w kwestii rozwijania przedsiębiorczości i promowania młodych firm.

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda