Gdańsk jedzie na prąd: 18 nowych autobusów elektrycznych MAN Lion’s City E włączonych do ruchu
Gdańsk zyskał 18 nowych autobusów elektrycznych MAN Lion’s City E, które rozpoczęły kursowanie w niedzielę, 8 października. To kolejny krok w kierunku ekologicznej komunikacji miejskiej, która do końca przyszłego roku ma się poszerzyć o 31 pojazdów tego typu
Ekologiczna rewolucja w Gdańsku
Nowe autobusy elektryczne pojawiły się na gdańskich ulicach. Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz odebrała klucz do 18 pojazdów marki MAN Lion’s City E, które będą zasilane energią elektryczną. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz miasta, zarządu GAiT i firmy MAN. Autobusy są dostępne dla pasażerów od poniedziałku, ale już w sobotę można było je zobaczyć na Targu Węglowym, gdzie odbył się piknik rodzinny. Prezydent podkreśliła, że inwestycja w ekologiczny transport publiczny to krok w stronę poprawy jakości życia i ochrony klimatu w Gdańsku. Miasto planuje zakupić jeszcze 10 autobusów na zielony wodór w przyszłym roku.
- Kilkanaście miesięcy temu obiecaliśmy gdańszczankom, gdańszczanom i sobie samym, że wszystkie nowe zakupy taboru, nowe autobusy, które będą się pojawiały w naszej flocie, będą albo pojazdami niskoemisyjnymi, albo zeroemisyjnymi i krok po kroku realizujemy to zobowiązanie - powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Dzisiaj to zobowiązanie się materializuje. Prezentujemy osiemnaście elektrycznych autobusów, co ważne wyprodukowanych w Polsce. Zatem dotrzymujemy słowa i cieszę się bardzo, że jakość podróży w naszym mieście, w komunikacji publicznej nieustannie się poprawia.
Nowoczesne i przyjazne środowisku autobusy
Nowe autobusy są dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami, niewidomych, niedowidzących i i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. Autobusy mają klimatyzację, monitoring, gniazda USB, defibrylatory AED i system liczenia pasażerów. Z kolei tablice informacyjne i oświetlenie są wykonane w technologii LED.
- Ten autobus jest montowany i praktycznie w całości produkowany w Polsce, z czego jesteśmy bardzo dumni – mówił Claus Wallenstein, Prezes Zarządu MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. - Jego produkcja rozpoczęła się 3 lata temu, a całkiem niedawno świętowaliśmy zejście tysięcznej sztuki z linii produkcyjnej. Poza niskim śladem węglowym i pełną zeroemisyjnością autobus posiada bardzo nowoczesne i nowatorskie rozwiązania, pozwalające między innymi na przesyłanie danych w chmurze. Dzięki temu spółka ma pełen pakiet danych o tym, co się dzieje z pojazdem.
Gdańsk zelektryfikował komunikację miejską
Autobusy będą mogły pokonać nawet 200 km na jednym ładowaniu i pomieścić ponad 100 pasażerów. Zamówienie kosztowało prawie 62 mln zł brutto, z czego część pokryje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony transport publiczny”. Autobusy będą ładowane na terenie zajezdni GAiT, gdzie powstała specjalna stacja z 18 ładowarkami o mocy 150 kW każda. Dzięki temu nie będzie potrzeby instalowania infrastruktury ładowania na ulicach miasta.
- Stacja posiada obecnie 18 punktów ładowania. Liczba ta będzie jednak przez nas sukcesywnie zwiększana. Maksymalnie może powstać 75 punktów ładowania – mówił Piotr Borawski. - Stacja ładowania to obiekt kontenerowy. Ma to bardzo duże znaczenie, ponieważ umożliwia bezproblemowe przeniesienie całego obiektu wraz z wszystkimi urządzeniami w nowe miejsce. Ma to dla nas bardzo istotne znaczenie w związku planami powstania nowej zajezdni autobusowej w dzielnicy Ujeścisko.
fot.mat.pras.