Experyment nauczy przedsiębiorczości
Centrum Nauki Experyment w Gdyni rusza z nową inicjatywą. Tym razem chce zachęcić najmłodszych uczniów z Pomorza do zainteresowania się matematyką, finansami i ekonomią. Do projektu mogą się zapisywać klasy I-III szkół podstawowych z województwa pomorskiego. Rejestracja wystartuje na przełomie stycznia i lutego.
Czym są pieniądze? W jakich nominałach występują i jaką mają wartość? Czym jest przedsiębiorczość i jak prowadzi się własną firmę? To pytania, na które odpowiedzi poszukiwać będą uczniowie w ramach nowego projektu edukacyjnego Centrum Nauki Experyment. „Matematyczne wyzwania w przedsiębiorczej klasie” – bo tak nazywa się program – powstały we współpracy z Fundacją mBanku i są przeznaczone dla uczniów klas I-III szkół podstawowych w województwie pomorskim.
- Kształtowanie przedsiębiorczej postawy od najmłodszych lat to z pewnością dobry pomysł. Wszak czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci. Bardzo się cieszę, że taka inicjatywa powstała właśnie w Gdyni. Z zainteresowaniem będę przyglądać się poczynaniom jej uczestników. Kto wie, może za kilkanaście lat to właśnie oni zostaną wybitnymi ekonomami lub będą otwierać w Gdyni nowe i ważne przedsiębiorstwa - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Głównym celem projektu jest rozbudzenie u dzieci zainteresowania finansami i ekonomią. Program opiera się na praktycznym zastosowaniu matematyki oraz przedsiębiorczości podczas zajęć w szkole, a także poza nią. Zabawa i doświadczenia pomogą uczniom poznać zagadnienia związane z finansami, sprzedażą i obrotem pieniędzmi.
Na czym polega projekt?
W ramach projektu uczestnicy założą własne przedsiębiorstwa, realizują mini biznesplany i nauczą się pracy projektowej w grupach oraz podejmowania przemyślanych decyzji finansowych. Całość będzie się odbywać w formie konkursu złożonego z dwóch etapów.
Centrum Nauki Experyment przekaże przygotowane scenariusze zajęć wraz z materiałami. W oparciu o nie nauczyciele klas biorących udział w projekcie będą mieli za zadanie przeprowadzić cykl czterech zajęć z zakresu matematyki i przedsiębiorczości. Uczniowie dostaną ćwiczenia do wykonania nie tylko w szkole, ale również poza nią. Każdy z nich otrzyma kartę pracy. „Dzienniczek przedsiębiorcy” posłuży uczniom do wykonywania zadań związanych z wykorzystywaniem matematyki w codziennym życiu np. w trakcie robienia zakupów.
Zdobyta wiedza przyda się w drugim etapie konkursu, który będzie miał zdecydowanie bardziej praktyczny wymiar.
– Uczniowie podzieleni na grupy założą własne firmy i wcielając się w role lidera, specjalisty ds. marketingu oraz skarbnika, będą mieli za zadanie wspólnie podjąć decyzje, w co zainwestować, aby ich firmy prężnie rozwijały się – mówi Agnieszka Grygoruk, specjalista ds. projektów w Centrum Nauki Experyment.
Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentują w formie prezentacji multimedialnych lub filmów będących swojego rodzaju raportem z działań. Działania uczniów oceni jury konkursowe. Najlepsi zostaną nagrodzeni. Do wygrania m.in. kamerki internetowe czy zestawy słuchawkowe.
Nauczyciele klas biorących udział w projekcie będą mogli wziąć również udział w dwóch webinarach: wprowadzającym, w trakcie którego omówione zostaną scenariusze lekcyjne oraz materiały merytoryczne, a także podsumowującym projekt.
Jak można zapisać się do projektu?
Nauczyciele, zainteresowani udziałem klas, będą mogli zarejestrować się już wkrótce. Zapisy zostaną uruchomione na przełomie stycznia i lutego. Informacje na ich temat zostaną zamieszczone na stronie internetowej Centrum Nauki Experyment w zakładkach „Projekty” i „Dla nauczycieli”.
Źródło: UM Gdynia