Estakada Kwiatkowskiego od jutra zamknięta dla tirów
Od jutra tiry nie pojadą Estakadą Kwiatkowskiego. Jak przekazał gdyński ratusz powodem jest postępująca degradacja oraz niedawnej awarii dylatacji. Wciąż pozostaje otwarta dla samochodów osobowych i innych pojazdów nieprzekraczających 10 ton, a także dla autobusów komunikacji miejskiej. Wprowadzono również ograniczenie prędkości do 50 km/h.
![Estakada Kwiatkowskiego od jutra zamknięta dla tirów](/uploads/artykuly/zdjecie/d/861f14f938c0f0f82d6fe15f22cb647d5c44b09d.jpeg)
Jak podkreśla gdyński ratusz duży ciężar pojazdów jeżdżących estakadą powodował osłabienie konstrukcji, które osiągnęło alarmujący stan i nie pozwala na dalsze jej użytkowanie w dotychczasowy sposób. Komenda Miejska Policji zapewniła służby miasta, że będzie regularnie kontrolować ten odcinek drogi i egzekwować nowe ograniczenia. Wszystkie ciężarówki zmierzające estakadą na północ będą kierowane oznakowaniem na ul. Janka Wiśniewskiego, którą będą mogły ominąć miejsce uszkodzenia konstrukcji. Ponadto już od 12 lutego na Estakadzie Kwiatkowskiego zamknięty pozostaje pas dla autobusów i obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, aby ograniczyć dalsze uszkodzenia dylatacji.
-Dopuszczenie samochodów ciężarowych do wjazdu na uszkodzoną dylatację doprowadziłoby do konieczności zamykania kolejnych pasów, a w końcu do zamknięcia całej Estakady Kwiatkowskiego, dlatego musieliśmy szybko zadziałać. Byliśmy przygotowani na wymianę wszystkich czterech wymagających tego dylatacji i w tegorocznym budżecie miasta jest zapisana kwota ok. 2,5 mln zł na ten cel. Niestety nie zdążymy dokonać tego w normalnym trybie, ponieważ przez duże wahania temperatur w ostatnich dniach jedna z nich uległa awarii i wymaga pilnej wymiany – mówił Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni w chwili wystąpienia awarii był w trakcie przygotowania zamówienia prac remontowych i w najbliższych dniach miał zostać ogłoszony przetarg na wymianę czterech najbardziej uszkodzonych dylatacji. Spodziewano się, że cała procedura, łącznie z procesem zamówienia, potrwa ok. 6 miesięcy.
- Szacunkowo procedura wymiany dylatacji może potrwać 3 miesiące. Jej spodziewany koszt to 760 tys. zł w przypadku najbardziej uszkodzonej dylatacji. Środki te ZDiZ posiada w swoim budżecie, a wymiana ta zostanie wykonana w ramach umowy utrzymaniowej – wyjaśniał Michał Felon, dyrektor ZDiZ.
Estakada Kwiatkowskiego to długi na niemal 2570 m obiekt mostowy o konstrukcji mieszanej: z betonu zbrojonego, sprężonego oraz zespolonej stalowo-betonowej. Stanowi on główne połączenie komunikacyjne z północnymi dzielnicami mieszkaniowymi Gdyni. Jest także częścią Trasy Kwiatkowskiego, biegnącej do bazy kontenerowej wraz z placami składowymi. Zapewnia dojazd do Stoczni Marynarki Wojennej, Portu Marynarki Wojennej oraz Bazy Lotnictwa Morskiego.
Z uwagi na podwójną – miejską oraz portową – komunikacyjną rolę estakady oprócz samochodów osobowych przejeżdża po niej znaczna liczba ciężkich pojazdów, takich jak tiry przewożące ładunki o dużej masie. Pomimo tego Estakada Kwiatkowskiego pozostaje drogą powiatową. Oznacza to, że miasto musi utrzymywać drogę, która wymaga gruntownego remontu oraz bezustannych robót utrzymaniowych z powodu stale rosnącego tonażu ładunków przewożonych do portu i granicy państwa.
Zły stan techniczny obiektu wynika przede wszystkim z braku alternatywnej drogi do granicy państwa oraz międzynarodowego portu o znaczeniu strategicznym, dużego ruchu samochodów, zarówno osobowych, jak i ciężarowych, a także zbyt małej nośności projektowej estakady w stosunku do obecnych potrzeb tonażowych poruszających się pojazdów
Aby zachować obecną nośność Estakady Kwiatkowskiego i możliwość jej eksploatacji zapewniającą obsługę ludności z dzielnic północnych oraz portów na dotychczasowym poziomie, a także zapobiec dalszej degradacji, należy wykonać niezbędne roboty naprawcze oraz remontowe. Ich koszt szacuje się na ok. 100 mln zł. Można je wykonywać etapami w ciągu najbliższych 5 lat. Nie wpłyną one jednak na zmianę parametrów użytkowych estakady, tj. nośności, a jedynie zapobiegną dalszej degradacji obiektu.
Możliwa jest przebudowa estakady i doprowadzenie jej do standardów pełnej nośności TEN-T, dzięki czemu będzie ona mogła przyjąć rosnący ruch i coraz cięższe pojazdy. Wykonane w 2014 r. ekspertyzy w tym kierunku wskazywały na koszt inwestycji wynoszący ok. 300 mln zł, natomiast w związku z rosnącymi cenami obecnie wynosi on ok. 500 mln zł, a więc znacznie przekracza finansowe możliwości Gdyni.
Ważnym elementem poprawy komunikacji z portem jest planowana Droga Czerwona jako komunikacja alternatywna, z powodu której została wstrzymana planowana przebudowa estakady do pełnej nośności TEN-T. Budowa Drogi Czerwonej nie zapewni jednak dojazdu do Stoczni Marynarki Wojennej, Portu Marynarki Wojennej, Bazy Lotnictwa Morskiego ani północnych dzielnic mieszkaniowych Gdyni. Z tego względu miasto, w porozumieniu z portem oraz innymi podmiotami, będzie dążyć do przebudowy także Estakady Kwiatkowskiego. Pozwoli ona uniknąć wykluczenia komunikacyjnego strategicznej dla całego państwa infrastruktury, takiej jak port i stocznia. Jest to nie tylko szczególnie ważne w obliczu obecnej sytuacji geopolitycznej, ale także może wpłynąć na tempo realizacji istotnych przedsięwzięć, do których należą programy Miecznik i Orka.